Hvor ofte forer du? (side 2)

Spelly
Syntes det er latterlig at du går rundt å generaliserer på den måten. Det sier litt om deg og muligens kunnskapene dine (du vet vel at det ikke finnes noen fasit på foring?)

Donald
Som du kanskje skjønner er det mange variabler inne i bildet, og dermed kan et fasitsvar ikke gies.

Spelly, ta en bolle! Mine (manglende) kunnskaper er tydeligvis ikke problemet for deg, men at du nok engang ikke har giddet å lese tråden! Av respekt for forumet slipper du billig unna denne gang også ...
Donald
[QUOTE=Spelly]Syntes det er latterlig at du går rundt å generaliserer på den måten. Det sier litt om deg og muligens kunnskapene dine (du vet vel at det ikke finnes noen fasit på foring?)

Donald
Som du kanskje skjønner er det mange variabler inne i bildet, og dermed kan et fasitsvar ikke gies.

Spelly, ta en bolle! Mine (manglende) kunnskaper er tydeligvis ikke problemet for deg, men at du nok engang ikke har giddet å lese tråden! Av respekt for forumet slipper du billig unna denne gang også ...

Det var da fælt så hissig du skulle bli da, håpte vi kunne diskutere på en sivilisert måte. Beklager dog hvis jeg fornærmet deg. Egentlig er det vel kanskje du som trenger å ta deg en bolle? Jeg har kun svart til kritikken du har gitt meg ang mine foringsrutiner, det har jeg min fulle rett til å gjøre.

Jeg har lest tråden, problemet her er tydeligvis at du ikke helt vet hva du selv har skrevet.

La oss for ordens skyld sitere:
Donald

Samtidig sier du:

"Fisken har fått for mye mat nå, så den må slippe mer i morra". Da er det ikke fiskens behov som er den reelle problemstillingen, men akvaristers manglende kunnskap.

Motsier du ikke deg selv?

Her sier du basically at foringsrutinene mine skyldtes manglende kunnskap.
Spelly
Det var da [B]fælt[/B] så hissig du skulle bli da, håpte vi kunne diskutere på en sivilisert måte. Beklager dog hvis jeg fornærmet deg. Egentlig er det vel kanskje du som trenger å ta deg en bolle?

Eg har lagt meg, men dagens teknologi er jo uavhengig av det faktumet

1) Eg blir ikke hissig av å være på forum.
2) Eg blir heller ikke fornærmet av å være på forum.
3) Eg spiser ikke boller.

Du er selvsagt i din fulle rett til å forsvare dine fôringsrutiner. Har eg hevdet noe annet?

Hva du eventuelt mener med at eg motsier meg selv med mine sitater er eg dessverre ikke intelligent nok til å skjønne...
Kan jeg spørre deg Spelly, hva som har fått deg til å gå inn for vanen og kun fôre fiskene annenhver dag? Hva gjør at du mener de ikke trenger et skikkelig måltid en gang i døgnet?

Jeg fòrer en gang om dagen. En sjelden gang hopper jeg over en dag når jeg er på dagstur et sted og ikke er hjemme før etter at lyset er av. Bruker timer
Min vurdering av foring, det er avhengig hvilken fisk man også har i akvariet.Her forer vi to gangen om dagen, hvor jeg begrenser mengden, ciklider får nok aldri nok. Alle kjenner vel til mere mat, mere NO3 får man av det, så enkelte forer mindre, slipper oftere vannbytte.Jeg tar heller den oppgaven med vannbytte, fiskene skal ha mat
Her går det i berg og dalbaner vil jeg si. Jeg kan gå i lengre perioder å mate de hver dag - litt flakfor eller pellets eller røde mygglarver (eller mikroorm) og de periodene hvor jeg vil se om de setter igang med lek så mater jeg med mikro-orm to ganger om dagen kanskje.

Andre dager kan de gå tre-fire dager uten at jeg forer - men de plukker vel rundt og leter. Føler at det blir litt "naturlig" for de å ikke ha like mye tilgang til mat hele tiden. Uten at jeg vet med sikkerhet.

Nå har jo jeg bare sånne bittesmå tetrafisk og reker osv, så det er jo ikke spesielt vanskelig for de å finne noe spiselig rundt om i karet heller vil jeg si.
Jeg forer så ofte jeg har mulighet. I min tankegang er fiskene vant til å spise litt hele døgnet, og jeg forsøker så langt som mulig å etterlikne det i akvariene.

I praksis blir det slik at i helgene hvor jeg er ofte hjemme, mater jeg litt når jeg går forbi karene - og det blir fort en 6-7 ganger om dagen. Mater naturligvis lite om gangen.

I ukedagene når jeg stort sett er på jobb, har jeg forautomater som mater litt 2-3 ganger når jeg er borte, også forsøker jeg å mate én til to ganger på kvelden i tillegg.

Jeg har også akvarium som står litt mer utenfor alfarvei, og de får mat kun 1-2 ganger i døgnet, men naturligvis større porsjoner.

Jeg har ingen bevisste foringsfrie pauser ila uken, men jeg stresser heller ikke med karene uten forautomat om jeg er borte noen dager. I ferier er jeg også borte to-tre uker uten at jeg ofrer mange kalorier på å bekymre meg for sultne fisk. Mye planter, litt alger, friske fisk og rent vann gjør susen.
Som det er sagt tidligere finnes det ikke fasitsvar, men jeg mener det mest normale er å gi fiskene mat hver dag, og opptil flere ganger om dagen.

Selv holder jeg mest L-maller og fôrer dem både morgen og kveld når jeg er hjemme. Er jeg bortreist klarer de seg fint på mikro-organismer i en periode, men det er selvsagt ikke optimalt. Levendefødere, stimfisk og Corydoras fôrer jeg mange ganger til dagen.

Det å tilby hver enkelt art en balansert og riktig diett er en av de viktigste forutsetningene for å lykkes med hold av fisker. Det er stor forskjell på tilgjengeligheten på mat i naturen og i et akvarium, og vi bør tilstrebe og legge forholdene til rette så likt naturen som det er mulig.

Så fiskene bør få tilgang på mat hver dag
Blir 3-4 ganger om dagen her. Prøver og variere litt på foret så de får i seg litt av alt som trengs. Selv om jeg i utangspunktet er enig med Donald at det bør mates hver dag har jeg en dag mat fri ca hver 14. dag. Men som sagt før, mange variabler som spiller inn på matingen. :p
Jeg fórer en eller flere ganger daglig alt etter hvilke arter og aldersgrupper som er i de forskjellige karene, men jeg kan godt reise bort i 2-3 uker uten at de blir fóret og det ser ut til å gå bra (sikkert fordi de er i god kondisjon fra før av). Fóringsfrie dager når jeg er hjemme blir det ikke.
Jeg forer fiskene 1 gang om dagen, hver dag

Har to kar, der begge har coryer og ottoer, men det ene har en kampfisk og det andre har platyer og en ancistrus. Kampfisk-karet får slike tablett saker (Pleco Wafers, og en annen jeg ikke husker navnet på) og kampfisken selv får variert med granulater, flakfor til kampfisk, og iblandt røde mygglarver. Platy-karet får litt ekstra med tabletter, siden det er så mange bunnlevende fisker der, og platyene får litt flakfor, eller granulater iblandt (ser ut til å like flakfor best) og ellers røde mygglarver i helgene. Ser at Coryene elsker disse mygglarvene også artig å se på når de spiser dem.

Forer litt mindre nå for tida, da jeg har fått en del pensel alger. Men ellers er det variert for, og foring hver dag. Prøvde meg en stund på å ha foringsfrie helger, men syntes ikke det passet for mine kar. Så ikke noen hensikt i det.
Sier som Rita; fôring etter hvilke aldersgrupper som er i de ulike akvariene. Yngel og ungfisk får to ganger, kanskje 3, daglig. Samme med fisk som skal fetes opp til leks-kondisjon, de får gjerne ekstra fôr.
Ellers er det fôring en gang om dagen stort sett, hvis det ikke er noe spesielt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap