Penselager... glutaraldehyd (side 2)

Hvis du ser nøyere på Haakons formel, vil du se at han regner feil. Han setter opp følgende, basert på litervolum delt på prosentsats: 100/24 = 2,4. Svaret er feil, det skal være 4,16. Men, han brukte ikke 4,16 men 2,24, altså en mye lavere dose enn han trodde han skulle bruke, etter hans egen utregning å dømme. Siden den lave dosen virket hos ham, brukte jeg hans faktiske dosering multiplisert med 12 pga. svakere konsentrasjon og tilsatte derfor 2,4x12x5 = 144 ml i min 530 liter (maks 500 liter vann, sannsynligvis en del mindre pga. sand, røtter etc. ).

Du brukte Haakons formel, men regnet riktig. Du har derfor brukt en kraftigere dose enn både Haakon og jeg har benyttet, derav antagelig stor effekt både på alger og filterbakterier. Jeg ser at jeg burde gitt bedre info om den dosen jeg valgte da jeg skrev om dette første gang etter kuren.
Jøye meg - du har helt rett. Da blir det som skjedde forståelig. Takk for den oppklaringen.
Sigmund : Siden toksisitet regnes i mg/l eller ppm, regnet jeg sånn : Du brukte altså 300 gram av en 2% løsning, dvs. 6000mg virkestoff. Delt på 530 liter blir dette 11.3 mg/l. Imidlertid brukte du bare halvparten i FØRSTE dose, altså 5.7 mg/l => 5.7 ppm. Grunnet mindre reelt vannvolum blir dosen noe høyere, antagelig litt over 6ppm.
(Her må det legges til at aldehyder har noe lavere tetthet enn vann, så den virkelige dosen blir noe mindre i mg/l.)
Vanskeligere å beregne ppm ved dose nummer to, konsentrasjonen ble muligens noe høyere. Men i henhold til min forrige post burde det tåles godt.

TS brukte 225 ml av samme løsning i EN dose i et 450 liters kar ...altså 11.2 ppm. Dette førte til akutt forgiftning i løpet av et døgn eller to, som forventet.
TS er TrådStarter...altså deg !
Hvor har du forsøkstallene fra?
SilverShaded
Sigmund : Siden toksisitet regnes i mg/l eller ppm, regnet jeg sånn : Du brukte altså 300 gram av en 2% løsning, dvs. 6000mg virkestoff. Delt på 530 liter blir dette 11.3 mg/l. Imidlertid brukte du bare halvparten i FØRSTE dose, altså 5.7 mg/l => 5.7 ppm. Grunnet mindre reelt vannvolum blir dosen noe høyere, antagelig litt over 6ppm. (Her må det legges til at aldehyder har noe lavere tetthet enn vann, så den virkelige dosen blir noe mindre i mg/l.) Vanskeligere å beregne ppm ved dose nummer to, konsentrasjonen ble muligens noe høyere. Men i henhold til min forrige post burde det tåles godt. TS brukte 225 ml av samme løsning i EN dose i et 450 liters kar ...altså 11.2 ppm. Dette førte til akutt forgiftning i løpet av et døgn eller to, som forventet.


Bra med en mer oppklarende måte å beregne dette på. Takk! Her viser forskjellen på en realist og en med en engelskartium som skal feire 50-års jubileum neste år seg
Tallene kommer fra OECD SIDS (Screening Information Data Set) her :

OECD SIDS er et internasjonalt organ for testing av kjemikalier som produseres i store mengder, som glutaraldehyde. Det testes på
kjemiske/fysiske egenskaper
miljøpåvirkning
helsemessige faktorer (som toksisitet)
Sigmund : Syns det er lurere å forklare det på en slik måte at enhver kan regne ut hvor mye som trengs av et virkestoff, i stedet for å stole blindt på en "formel" og risikere at det blir feil. På en måte var det den fella TS gikk i.
SilverShaded
Tallene kommer fra OECD SIDS (Screening Information Data Set) her : [URLBLOCK1]


Takker - det var også oppklarende lesning...
viktste
Takker - det var også oppklarende lesning...


Jeg bruker denne databasen en del, fordi jeg liker å vite hva det er jeg bruker av kjemikalier. Jeg produserer mine egne hudpleieprodukter, så det gjelder ikke bare akvariehobby.
Ut fra SIDS ser man også at glutaraldehyd er testet på teratogene og mutagene virkninger, noe som også er en tankevekker.
To dager siden forrige vannskifte. Nitritt test var gul etter vannskifte, og i dag er den fortsatt gul. Muligens til og med litt lysere. Så bakteriene var nok ikke helt knekt. Eheim 2229 wet-dry er jo også en biologisk slugger... Nu går alt så meget bedre
Har stoore problemer med penselalger,komplett mekanisk rengjøring ser jeg på som en umulighet... Har prøvd å få tak i Glutaraldehyd,men nå kreves resept på denne... Noen tips?
Seachem Flourish Excel har glutaraldehyde som aktiv ingrediens. Løsningen er på ca. 2% glutaraldehyd.
Ser ut som Seachem Flourish Excel kan være verdt å prøve! Takk for den! Bestiller NÅ.
Ellers kunne www.apotekhjem.no skaffe Glutaraldehyd 2% til ca 250kr/L +frakt,det var 24% som var reseptbelagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap