- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hva er dette? (side 2)
Hva er dette? (side 2)
hei! akvariet mitt er på 115l, har 2 ballongmollyer hannen er hvit og hunnen er oransj. ser litt små alger på glasset men det skal nokk være normalt som jeg har lest. jeg var og testet vannet før jeg kjøpte fisken. gh og ph'en var ganske lav så jeg kjøpte ph/kh + og gh+ tilsatte det som trengtes som var ph 6-7 gh 8-10. merket at vannet ble klarere og klarere etter jeg tilsettet det. men jeg ser at grusen/sanden er begynnt og bli ganske mørk eller skitten for og si det sånn også er det litt små alger på glasset dem er ikke mere en 1 millimeter tykk. og vanntestingen av ph og gh tar jeg i butikkenmona oInnkjøringen pågår nå den. Den startet når du tilsatte noe biologisk nedbrytbart i akvariet. Du trenger ikke tenke på noe "starte på nytt". Den pågår nå og i ukene fremover. Men vil du redde fiskene, må du belage deg på vannbytter, sannsynligvis. Det er nesten ikke til å unngå. Dessverre har black molly ganske lett for å få hvitprikk-parasitten når de er stresset og ikke har det optimalt, så vær på utkikk etter små hvite prikker på fiskene som ser ut som sukkerkorn. Det er sykdom. Men som sagt; kjøp deg en vanntest eller flere. Første du trenger nå er en for nitritt-testing! Gjerne også en ph-test. Dersom du ikke allerede har det: du trenger også et par vannbøtter som du bruker kun til akvariebruk, og skriv gjerne utenpå dem med tusj; "KUN AKVARIEBRUK". Grunnen til dette er at husets vaskebøtter vil inneholde rester av rengjøringskjemikalier, og selv små spor av dette er svært giftig for vannlevende organismer og fisk. Egne bøtter er derfor sterkt anbefalt. Her i huset er husets vaskebøtter røde. Jeg har kun hvite bøtter til akvariebruk, nettopp for at alle lett skal kunne se forskjell (og jeg også, ikke skal ta feil). Hvor mange liter var akvariet ditt på? Og var det kun to enslige mollyer du hadde i karet foreløbig? Du må ikke tenke på å kjøpe flere før om tidligst tre uker. Men først; [URLBLOCK1]og [URLBLOCK2]. Med molly i hus, burde du strengt tatt hatt en [URLBLOCK3]også, og tilpasset vannet etter dem, hvis det er levendefødere du har tenkt å holde fremover. MERK at vannverditester ofte er mye billigere på nettet, enn i vanlige zoobutikker...! Vi snakker bortimot halv pris i forhold mange ganger. Eksempel: jeg skulle ha refill-flaske til ph-testen min fra Tetra en gang, og hadde ikke tid til å vente på postgangen. Kjøpte derfor flasken på den lokale zoobutikken på kjøpesenteret her. Pris?[B] 129,- [/B]kr Samme flaske hos Webzoo og Aquamanias på nettet...[B]kr 65,-[/B] Jeg handler omtrent alt utstyret til akvariehobbyen på nett. Så godt som alt!
Postet 16.12.12 kl 14:51
Endret: 16.12.12 kl 14:52
Postet 16.12.12 kl 20:32
Aleksander Mathisenog vanntestingen av ph og gh tar jeg i butikken :)
Som eier av et akvarium,og når du har påtatt deg ansvaret for å ta hånd om levende liv, så synes jeg du bør gå til innkjøp av det minimumsutstyret som trengs for å klare det selv Du kan ikke løpe til butikken hver gang det er noe. Vanntesting kan man ha behov for til alle døgnets tider og til alle ukedager, og det er ikke alltid det går an "å vente til uka når butikken åpner igjen"... For eksempel testing av nitritt er ofte noe som haster.
Skal du drive og justere gh og ph, må du kunne måle med en gang hva du har gjort, så du vet det er riktig. Det kan ikke vente til noen dager senere når du får tid å dra i butikken og be dem om hjelp, du må vite hva det er der og da.
Postet 16.12.12 kl 20:51
Endret: 16.12.12 kl 20:53
Aleksander MathisenNoen som vet hvorfor sanden er blitt så mørk og tykk?
Jobber du eller driver du dyrebutikk ettersom du skriver at du tar all testing i butikken.? Da må du jo nesten bo der du da? he he
Det hender ting må skje raskt og det er ikke alltid at butikken er åpen hvis du plutselig finner ut at du har nitritt forgiftning f.eks. Ser du at noe er galt så kan du ikke vente til dagen etter med å gjøre noe hvis det er snakk om å redde livet til dyrene du har.
Slikt utstyr bør du ha skal du drive med dette. Det er ditt ansvar å sørge for at dyrene har det bra og at ting blir gjort når det må gjøres.
Det som har lagt seg på sanden er alger. Du har et nystartet kar så dette er normalt.
Postet 16.12.12 kl 21:13
mona o[QUOTE=Aleksander Mathisen] og vanntestingen av ph og gh tar jeg i butikken :)
Som eier av et akvarium,og når du har påtatt deg ansvaret for å ta hånd om levende liv, så synes jeg du bør gå til innkjøp av det minimumsutstyret som trengs for å klare det selv Du kan ikke løpe til butikken hver gang det er noe. Vanntesting kan man ha behov for til alle døgnets tider og til alle ukedager, og det er ikke alltid det går an "å vente til uka når butikken åpner igjen"... For eksempel testing av nitritt er ofte noe som haster.
Skal du drive og justere gh og ph, må du kunne måle med en gang hva du har gjort, så du vet det er riktig. Det kan ikke vente til noen dager senere når du får tid å dra i butikken og be dem om hjelp, du må vite hva det er der og da.
ok. hvor ofte burde jeg måle nitrit da? hva burde nitritet være på ?
Postet 16.12.12 kl 21:26
Du har fått linker til å lese om disse tingene. Hadde du lest bitte-litte grann, hadde du visst at nitritt skal være NULL. I stedet for å gjøre litt selv, så venter du at vi skal teskje-mate deg med all informasjon. Etter hvert vil folk her bli lei av å gjenta og gjenta, hvis du ikke tar litt ansvar selv.
Postet 16.12.12 kl 21:42
Postet 16.12.12 kl 22:04
Postet 17.12.12 kl 12:10