Corydoras i 54 l (side 2)

Ja. Blir bare coryene . Eller, har reker sammen med pandaene da
milo
Gratulerer Coryalba, i ditt innlegg nummer 11 karekteriserer du Ian Fuller som dyremishandler... :-p ...


Vennligst ikke legg ord i munnen på andre. Det er så unødvendig.



Jeg synes ikke at man bør oppfordre folk til å holde fisk i bittesmå akvarier bare fordi noen kjente oppdrettere gjør det for å få dem i lek. Er vi ikke alle enige i at vi vil legge forholdene best mulig til rette for de fiskene vi holder?

Jeg gikk ut ifra at corydoras ble holdt i artskarr, for dette er jo en art som faktisk ikke går sammen med andre fisker, ihvertfall er det ikke ideelt for coryene dersom de skal ha det bra. Jeg så jo selv den endrede atferd på mine da jeg en kort stund måtte la de gå sammen med andre da jeg drev på og skulle flytte. Det merkes ganske kjapt at de trives best i artskarr ja...
Hvis 54 liter til Corydoras er å være dyreplager så er det bare å melde meg til dyrebeskyttelsen.For jeg har stort sett bare små kar til mine dyrebare skatter og kan ikke se at de mistrives på noe som helst område.
Men det er viktig å tilrrettelegge karet slik at de har skjulesteder å trekke seg tilbake i ,dvs. røtter og planter ,ikke tomme nakne kar.
Vel og merke er dette oppdrettsfisk,ville vel kanskje tenkt meg litt mer om hvis det var viltfanget fisk som var vant til å svømme over større områder.
Når det er sagt så ser jeg også at de trives veldig godt i "langkaret" mitt der de får mye lenger plass å svømme på og skulle ønske alle coryene mine kunne få et slikt kar. Går forresten å venter på et til slikt og gleder meg til det.


Men at Corydoras bare bør gå i artskar er noe jeg ikke forstår ,mange coryer som er veldig sky blir mer sosial og mye mer fremme hvis de går sammen med andre fisker. Selvfølgelig må man ta hensyn til hvilke fisker en setter sammen med de da.
Har et 222 liters selskapskar med div. coryer og her svinser de rundt hele tiden og er ikke det minste sky i det hele tatt.
Å ha de i artskar er mer for å få de lettere i lek ikke for noe annet.

Nå har jeg har Corydoras i veldig mange år ,det er de som er hovedfiskene mine og har fått følge med de i mange forskjellige situasjoner og ville aldri plaget de hvis jeg så at de mistrives i karene mine.

En standard 54 liter har samme bunnareal som en 63 liter; 60 x 30 cm. Jeg har ingen betenkeligheter med å holde en gruppe Corydoras av normal std størrelse i den akvariestørrelsen.
Da tenker jeg ikke på noen av de større artene, men bare de som blir 5-6 cm., f.eks. Corydoras panda og Corydoras adolfoi og lignende.
Jeg har hatt mange slike kar og hatt Corydoras i dem alle. De har vært alene i karet fordi karene er små og jeg liker best artskar.

Men Corydoras MÅ ikke være i artskar uansett, det tror jeg er litt feil å si. Du trenger ikke se lenger enn Plantecatfish, verdenskjent nettsted for maller av alle slag. På de fleste Corydoras står det at de er fredelige og ideelle tankbeboere i selskapskar.

Man må bare tenke seg om to ganger før man velger fisk å plassere sammen med de. Helst bør man ikke ha i flere bunnlevende fisk, som f.eks. dvergciklider bør unngås, en del av de større ciklidene også, og Ancistrus-hanner eller andre territoriale L-maller bør man ikke ha i lag med Coryer uten å ha et ganske stort kar som er spesielt godt gjennomtenkt mht innredningen. Ellers kan Corydorasene få gjennomgå og bli banket opp.

Jeg har opplevd at en gruppe sky og tilbaketrukne Corydoras kan "få nytt liv" dersom man setter inn en stim fredelige, små tetraer hos dem. F.eks. Nannostomus marginatus eller ildtetra, H. amandae. Disse svømmer fremme i det åpne, og viser med sin atferd at Corydorasene har intet å frykte, alt er trygt, og dermed tør de komme frem og bevege seg rundt på åpen sandbunn mens det er lyst. I naturen er det mange tilfeller av Corydoras og tetrastimer som henger rundt sammen, fordi det er trygghet i antall. Jo flere par øyne som kan se en fare, jo bedre er det.Tetraene har oversikten høyt oppe, og Corydorasene lavt nede - perfekt.
Coryalba
Jeg gikk ut ifra at corydoras ble holdt i artskarr, for dette er jo en art som faktisk ikke går sammen med andre fisker, ihvertfall er det ikke ideelt for coryene dersom de skal ha det bra.

Hvor har du fått denne infoen fra?

Selv er eg ihvertfall enig med de andre her at Corydoras passer perfekt sammen med mange andre arter; perlegurami, mange stimfisker, levendefødere, grenmaller...
Jeg har det av egen erfaring da jeg har holdt corydoras sammen med andre arter, og iakttatt dem, men selvsagt, jeg har jo ikke prøvd å holde corydoras sammen med masse andre fisk. Kun noen få arter.

Men, det jeg har merket er jo at coryene bruker så lang tid i "matfatet" at de ikke rekker å få mat om de må slåss om maten med andre arter. De er jo ikke akkurat frampå sånn. Selvsagt går det greiere dersom man ikke bruker bunnsynkende for, som feks flakfor eller hvite mygglarver, da må de jo ikke slåss like mye om maten. Men, merker uansett at det ikke er det ideelle, de ser ut til å trives best uten andre arter. Mine coryer er ikke sky selv om de går i artskarr.

Men, nå har jeg personlig en hang til artskarr. Selv om det sikkert kan gå med corydoras og en rekke andre fiskearter, synes jeg det
er best om man har hver art alene og tilpasset karret til det mest ideelle miljø for den arten. Jeg tror man får mer ut av det selv også, så det gavner ikke bare fiskene å holde de i artskarr, men også eieren. Det er nemlig ganske stor forskjell på oppførselen til fisk som går i rene artskarr og fisk som holdes sammen med en rekke andre arter som de overhodet ikke har noe til felles med.

Men, det er jo en lang diskusjon om fiskenes liv i et akvarium overhodet kan sammenlignes med det de har i vill tilstand i sitt naturlige miljø.

I sitt naturlige miljø er det selvsagt andre arter i deres nærhet, men der har de jo så stor plass og de er såpass mange sammen, at det blir jo en helt annen situasjon for fiskene enn i et så lukka miljø som et akvarium tross alt er.




Angående størrelse på akvarium; jeg ser jo at selv om corydoras er en bunnlevende fisk så er de faktisk mye oppe i høyden også. De ser ut til å like å utforske ting også i høyden, men selvsagt er de mest på bunnen så derfor er bunnarealet viktigst.
Men, at de får litt "romfølelse" i et større akvarium kan da aldri være feil?
Og, så er det jo mye lettere å holde stabile vannverdier i et større akvarium.

Det at selv Mona O, coryenes fremste forkjemper, nå går ut og forsvarer hold av corydoras i 54 liter kommer som et lite sjokk på meg:0)

Betyr det at jeg kan bytte ut mine store akvarier med 54-litere, og fiskene vil trives like godt i de bittesmå karrene?
Plussmedlem
Coryalba
Betyr det at jeg kan bytte ut mine store akvarier med 54-litere, og fiskene vil trives like godt i de bittesmå karrene?


Nei, det vil i hvert fall ikke jeg anbefale deg hvis du har lyst til å holde litt store, gode grupper.

Det er jo et faktum; jo større, jo bedre. Men til arter som ikke blir så store kan 54 litere være en ganske grei størrelse, men selvfølgelig ikke til for store grupper!
Innredningen må jo gjøres litt spennende, da, så det kan føles "større" for fisken.

Hos meg går det mest i 85 liter og oppover, men 54 litere... tja, det er en vanlig størrelse for mange å bruke til Corydoras. Jeg for min del vil gjerne ha en del liter mer, for det er det i hvert fall ingen uting med.
Plussmedlem
Coryalba
Det at selv Mona O, coryenes fremste forkjemper, nå går ut og forsvarer hold av corydoras i 54 liter kommer som et lite sjokk på meg:0)


Kanskje fordi ho vet hva ho snakker om da, vet du... :-p

Som med alt annet innen denne hobbyen er det snakk om å kunne bruke hodet også.
Men nå legger de iallefall egg
Plussmedlem
Moro...
Begynt i dag eller? Hvor mange egg er det....
Coryalba
Det at selv Mona O, coryenes fremste forkjemper, nå går ut og forsvarer hold av corydoras i 54 liter kommer som et lite sjokk på meg:0) Betyr det at jeg kan bytte ut mine store akvarier med 54-litere, og fiskene vil trives like godt i de bittesmå karrene?

Nå må du ikke misforstå meg da Jeg sier at det går fint an å ha en liten, grei gruppe Corydoras i en 54/63 liter, hvis det er artskar og ikke andre fisk å kjempe om den lille plassen. Det går an å ha dem i det, iallefall hvis man skal stole på at alle "veteranene" innen Corydoras vet hva de gjør på steder som Corydorasworld.

Men jeg sier ikke at 54 litere er "det eneste rette" å bruke til Corydoras, og sier derfor heller ikke at du skal sette i gang en utbytting av alle dine større kar til den størrelsen. Har du større kar, er det selvsagt bedre! Men jeg hadde ikke kalt deg fiskemishandler om du innrømmet å ha 6 Corydoras i en 54 liter!
Jeg håper ikke du misforsto meg så grundig, for da har jeg uttryket meg usedvanlig klønete.
Jeg sier altså at en 54 liter fint går an å bruke til en liten gruppe, og de kan godt holdes der uten å lide av den grunn hvis man passer på at de får dekket behovene sine ellers. Men man må bruke øynene og man må se an arten, fra gang til gang. Ikke alle Corydoras-arter passer inn i en sånn akvariestørrelse.

Personlig foretrekker jeg selv 85 og 98 litere - de er perfekt størrelse for meg og de gruppene jeg bruker å ha av Corydoras. Skal jeg ha flere kar enn de jeg har nå i reol, så blir det antageligvis 98 litere igjen. Jeg burde vel egentlig hatt et større kar også etterhvert, sånn til oppsamling av yngel f.eks., men det spørs om jeg har plass til.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap