Fisken holder på å dø? hjelp vær så snill! (side 2)

Inaktiv bruker
Du må samle nokk vann i slangen for å få vakum i "klokken" med en gang det du får luft i klokken mister du vakumet.
Neida... Det er det som kalles hevert metoden.. Du holder den støvsuger delen nede i vannet, suger på slangen til du SER at vannet kommer halvveis ned i slangen, da tar du slangen ut av munnen og rett ned i bøtta.. og da renner det helt automatisk så mye du bare ønsker.. Du må bare suge opp ett trykk som gjør at slangen pumper ut vannet selv... Dette gjør jeg omtrent hver uke i karet mitt, og har gjort i alle år jeg har drevet med fisk, så det er normal måte å slamsuge på
Spock: ja det er også en mulighet,, Men den metoden trenger litt mere trening ;9 Enkleste for å få han i gang er faktisk bare å suge på slangen.. Dessuten trenger man gjerne litt lengre slange for å bruke den metoden
Jeg hatet den store klønete klokken, fjernet den og bruker bare gummislangen.

Da kveiler jeg bare gummislangen slik at du holder de to åpningene opp mens du senker slangen ned i karet (hvis det er på mer enn 40 liter/det er plass) -da bobler det osv fordi luften presses ut mens vannet fylles i slangen.


Slangen er fyllt med vann, du tar ut slangen fra vannet - holder for åpningene mens du senker den ene delen i karet og den andre i en bøtte som står lavere enn karet.

Så slipper du på den delen nede i bøtta og den vil suge til seg vannet når du slipper den delen under vann også.

Selv syns jeg dette er lettest. Ikke noe akvarievann i munnen eller "pumping" osv.. bare å fylle slangen enklest mulig med vann for å "kickstarte" suge-effekten


edit: jeg foretrekker å ikke bruke selve "klokken" også da jeg syns det blir kraftigere sug uten den, og mer "målrettet" på en måte siden slangen er tynnere enn klokken
Inaktiv bruker
TanganyikaWilma
Spock: ja det er også en mulighet,, Men den metoden trenger litt mere trening ;9 Enkleste for å få han i gang er faktisk bare å suge på slangen.. Dessuten trenger man gjerne litt lengre slange for å bruke den metoden ;)

Nee, jeg har 40cm slange, suger til det er nok vann i den holder den i en liten bue til slangen er nesten halvfull.
Klokken (eller trakten) må jo til for å få opp matrester og avfall... Metodene dere bruker er fine de, men jeg tenker at for en gutt som tydeligvis aldri har slamsuget før og sikkert har karet fullt av matrester, fiskebæsj og andre ulumskheter, så er det enklest å bruke trakten som er på, og lettest å suge.. og når han får gjort dette noen ganger, så kan man lære seg metoden med å tømme slangen for luft...
Ja godt mulig de! Jeg bare vet at jeg personlig var helt på tryne med slamsugeren når jeg hadde det munnstykket på. Jeg sto og fysisk "pumpet" i vannet med munnstykket til den hadde fått vann inn og startet "sugingen" - så leste jeg meg opp til at det var lettere å komme til uten munnstykke, så jeg bare tok det av, og da var det lettere for meg å bare senke hele slangen neddi vannet (for å få inn vann i slangen) og deretter starte hevemetoden når jeg tok ut den ene åpningen
Adrian S
Ser dere noe feil her?

Der var det ikke mye vann igjen i karet? Det ser ut som du skifter omtrent alt vannet på èn gang. Det skal man ikke gjøre vanligvis. Fiskene kan få sjokk. Du skal heller ikke behøve og ta ut alt inventaret og opprote planter for å slamsuge. Det gjør man mens akvarieplantene får stå i fred.
Adrian S
Hææ, da får jeg jo vannet i munnen.. :) Måtte suge hele tiden for at den skulle komme vann selv om jeg tok den i bøtten. Mulig jeg bare er dum!


Legg den slamsugergreia (tykke enden) nedi i vannet horisontalt slik at den fylles med vann. Løft den så litt opp slik at vannet renner ned i slangen og så fort siste rest av vannet er på tur over kanten av karet setter du den nedi igjen da burdte du ha nok drakraft av vannet som er i slangen til resten går av seg selv.

Den tykke slangendu har der vil nok kreve en rask jobb for at du skal kunne slamsuge bunnen over det hele før karet er tomt.

Tren med vanne i vasken til du får det til.




Ja, prøvde det tipset ditt, men fikk det ikke til.. Vannet begynte å renne gjennom, men den trakk ikke til seg sanden på noen som helst måte. Prøvde sikkert i en time totalt, så jeg gav opp til slutt. Skal prøve å øve meg i vasken, hehe.
Renset bare sanden cirka 20 ganger med vann, så regner med at det ble nogenlunde bra.

Mona: Jeg la vann fra akvariumet i to store bøtter som jeg fylte tilbake igjen senere, akvariumet stod på en ikea benk, så måtte ta ut alt for å få flyttet det..
Fant forøvrig ut at dette IKEA bordet bare tålte maks 25KG(stått på det i 6mnd), og akvariumet veier 75kg+, så nå har jeg bare satt akvariumet på gulvet i mellomtiden..

Nå er hvertfall akvariumet renset, så får håpe fisken blir bedre snart!

Takk for innspill alle sammen, utrolig bra forum.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap