Corydoras i 160l, og spørsmål om hmf-filter. (side 2)

Jeg også er kjempefornøyd med HMF-filtre. Likefullt har alle kar hvor jeg har montert dette penselalger der det er innvendig bakgrunn. Dog må det sies at det er mallekar og kraftig sirkulasjon. Men disse algene bryr jeg meg faktisk ikke om lengre
Hei Janne.

Jeg må innrømme at jeg ikke visste hva disse penselalgene alle sliter så med var.
Så jeg googlet det. Og om det er det moseliknende greiene jeg fant bilder av der, så tror jeg ikke det kommer til å plage meg nevneverdig heller. Jeg banner vel i kjerka her, men det så ikke så ille ut....? Litt mosegrodd og autentisk. Jeg regner ikke med at fiskene lever i krystallklart, helt rent vann i naturen heller....?

Edit: Oppdaget nettopp at jeg faktisk har disse penselalgene i 112-liter'n. Det er sånn moseliknende greier på rota, litt på varmekolba, og på noen av plantene. Blir det ikke verre enn det, så kan jeg leve med det.
Hehe, godt innspill du har om hvordan våre kjære fisker har det i sitt naturlige element Alger finnes i overflod der, og slik skal det være fordi mange fisker lever av alger og det som befinner seg blant dem.

Men nå er det engang slik at de fleste akvarister ønsker HD-opplevelse også når de kikker inn i akvariet som i utgangspunktet jo skal gjenspeile naturen. Et aldri så lite paradoks det der
Jeg liker også mine HMF, og har ikke mye alger. Eneste karet jeg har en del penselalger er et kar med filter bak bakgrunnen.

Jeg tror løsningen ligger i filtervolumet. Først tenkte jeg at filtermatten måtte være så tykk som mulig for best mulig filtering. Dette ga dårlig plantevekst, antagelig pga det Mona O nevner, filteret blir så effektivt og bryter ned så mye næringstoffer at plantene ikke får nok næring.

Løsningen min var å lage tynnere filtermatter. Nå har jeg filtermatten som er ca 2 cm tykke, mot 3, 5 og hele 8 cm som jeg brukte i starten.

Så mitt råd er, bruk tynnere matte enn det du først hadde tenkt deg. Jeg bruker grov og medium, ikke den mest finporete filtermatten. Ikke lag filterhjørnet for stort, det skal ha plass til pumpa og evt en varmekolbe, men ikke mye mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Mikkelborg
Reklame for plussmedlemskap