Klekking av lakse egg og spørsmål om kjøling av vann. (side 2)

Mountain
Bare for å rydde en ting av veien her med en gang. Denne fisken som blir klekket ut på denne måten, og som senere blir holdt liv i, kan ikke settes ut i noen vassdrag. Den er dømt til å gå over til de evige fiskebanker! - Tore -


Så lenge den er klekket og foret opp kan du vel sette den ut i ett vassdrag, ser ikke noe hinder for det, tror ikke du har noe høyere dødlighet på denne smolten enn annen smolt. Men det er ikke det han har planer om så da er det jo greit.
Inaktiv bruker
§ 1. Generelt forbud mot utsetting

Uten særskilt tillatelse er det forbudt å sette ut anadrome laksefisk og innlandsfisk, herunder levende rogn eller unger av disse arter, i vassdrag, fjorder og havområder, samt andre levende organismer i vassdrag.

Forbudet gjelder ikke utsetting i oppdrettsanlegg eller kultiveringsanlegg med gyldig tillatelse etter lov av 14. juni 1985 nr. 68 om oppdrett av fisk, skalldyr m.v., eller lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Kilde lovdata.no LINK
Skulle også gjerne ønsket det, men jeg har vært helt til tops i Mattilsynet i Stavanger. Så lenge vi har fiskene i akvarier, og slipper vannet ut i kommunalt avløp er det ok. Men utsetting tilb. i naturen er altså helt forbudt!

- Tore -
Jeg er klar over reglene, var vel inne på dette i ett tidligere innlegg, poenget mitt var om dødligheten var større eller ikke på fisken som det diskuteres om, vilket jeg ikke tror hvis fisken blir foret opp i kar med gjennomstrømning (sirkulasjonskar) dette er også en balansegang, for mye strøm så blir fisken mager, for lite strøm så blir fisken for svak, begge deler er like ille setter du de ut så dør de ganske snart. jeg vil ikke bruke mer energi på og diskutere dette. Ønsker alle en god jul.

ps! Har jobbet i laks og ørret klekkeri noen år.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap