Henting av discus (side 2)

Akkurat det, det lurte jeg på også, det virket ikke så logisk, men jeg har aldri vært i det situasjon som jeg er nå, derfor tar jeg all hjelpen som jeg får.
Fiskene puster jo ikke hverken luft eller i dette tilfelle oksygen (som kan gi forgiftning hos mennesker, særlig under trykk. rent oksygen brukes bare hvis man har for lav oksygentransport i blodet). Fiskene tar opp oksygen fra vannet, så der er det en vesensforskjell. Vannet kan ikke inneholde/løse mer enn en normal mengde oksygen når trykket over vannet er normalt (1 atmosfære). Oksygen i posen skal ikke være under noe slags trykk, og man vil så allikevel ikke få 100% oksygen i posen men en blanding av luft og oksygen. Noe vil også diffundere ut av posen. Oksygenet i posen vil kun fylle på oksygeninnholdet i vannet etter som fisken forbruker det.
Normalt er luft godt nok for reiser inntil en viss lengde/tid, men over lange strekninger kan det lønne seg med oksygentilsetning. Unntaket er hvis man bruker meget store poser med kun 1 fisk i hver, og fyller dem med ren luft (altså ikke blåst opp med munnen). Da vil oksygeninnholdet i luften være tilstrekkelig til å rekke lengre tid.
Innlegget ditt SilverShaded er veldig innformativt og korrekt.

Skal bare gi en liten beskrivelse av hvordan vi fyller på oksygenet i praksis, da det ikke er alle som vet dette.

Vi fyller vann i posen eller sekken (Ikke mye, det er oksygenet fisken lever av) og har så oppi fisken. Klemmer så ut all luft helt ned til vannflata, fører så ned en slange og fyller på med oksygen. OBS! bruk ikke flasker uten reduksjonsventil, da går alt i lufta. Deretter knytes det godt igjen.

Som det ble skrevet, reguleres oksygenopptaket i vannet seg selv. Oksygen er i utgangspunktet tungt oppløslig i vann. Posen bør også være i bevegelse, men dette ordnes jo under transporten.

Vi oplever av og til at fiskene "hopper og spretter" etter transporten, og oppfører seg som om de er "berusa", dette kaller vi oksygensjokk, men heter sikkert på fagspråket noe annet.

- Tore -
mona o
... er ikke dette med ren oksygen i posen litt feil? ... Jeg skjønner ikke helt at det skal være bra for fisk å få 100% ren oksygen i posen

Her har du nok lest noe og blandet litt, Mona

Oksygen i posen kan faktisk være forskjell på liv og død. I begge retninger. Luftsnappere, som for eksempel Corydoras, bør få lite oksygen tilført, mens andre slekter med fordel kan gies full dose.

"Catfish in the Aquarium" av Dr. Carl Ferraris, Jr.:
"Most often, compressed oxygen is used in place of air to maximize the time the fishes can be confined. A large amount of air space filled with pure oxygen seems not to be detrimental to most catfishes but has lethal effects on others. The socalled air-breathing catfishes, such as the clariids and at least some callichthyids and loricariids, which routinely gulp a mouthful of air as an accessory source of oxygen, cannot live in high-oxygen environments for extended periods. Leaving these fishes in pure oxygen often results in their becoming disoriented, swimming erratically, and eventually succumbing. These fishes shouldn`t be packed in oxygen but instead in either air or an air-oxygen mixture."
Hallo Arsalan Zarkoob!

Er litt spent på å høre hvordan det har gått med discus transporten din, fra Bergen til Sarpsborg.

Tror denne tråden din var nyttig. Det ble synliggjort at flere ( Også "garvede akvarister" ) trengte litt "oppfriskning" ang. tilsetn. av oksygen under fiske- transport.

Nå fikk vi en god forklaring på oksygentilførsel av SilverShaded, samt en avklarende redgjøring fra Donald, så nå skulle vel den største usikkerheten rundt dette tema være ryddet av veien.

Det kom jo også frem flere gode tips!

- Tore -
Det som er jeg er fortsatt ikke sikkert at jeg kan bruke direkte CO2 eller ikke, derfor skal prøve meg med luft pumpe, sette inn i pose en luft slange som ikke treffe vannet, deretter fylle jeg pose med luft engang i blandet ( når som trengs )kommer jeg å fortsette hele veien hjem over, håper ikke skjer noe med fiskene. Selvfølgelig har jeg lagd en kasse av isopor som er plass til 2 poser, og kommer jeg i tillegg bruke Heat Pack også til å de holder seg varmt. Jeg synes dette er enkleste måte å gjøre på, så lenge har ikke CO2 og er ikke sikkert på det heller, da kommer jeg å gjør det som jeg har nevnt her oppe, kommer tilbake med mer info når jeg er tilbake fra Bergen på onsdag.

Takker alle som delte info, og sine erfaring og synspunkter her.

En riktig godt nytt år til alle dere.

Mvh
A.Zarkoob
Nå har det vel aldri vært snakk om CO2 i dette tilfelle det er O2 som er rein oksygen.

Ganske så stor forskjell på det, fisken/og vi mennesker puster ut CO2 og det brukes også for å tilsette akvarier når en skal gi ekstra næring til plantene. Plantene forbruker CO2 og produserer O2. Det hadde vært katastrofe for fisken om du fylte posene med CO2.........Luften vi puster i består stort sett av 20% oksygen og 80 % nitrogen vil si det er 2-3% av denne blandingen som er andre edelgasser. Det er oksygenet vi/menneske, dyr,fisk og maskiner gjør nytte av/ trenger til forbrenning. Under stressede situasjoner forbrukes mer O2.
20% som det finnes i luften kan derfor bli lite på en lang transport, det fylles derfor opp med rein O2.......
Beklager, det er feil fra min side, mente O2, ikke CO2 .
Hei til alle sammen,
Nå er jeg hjemme , og fiskene har det kjempe fint, det var første dagen litt kritisk, de hadde ikke så bra som de skulle hatt, med litt hjelp av Esha Optima prøvd å roe ned fiskene, det har vært en 11 timers reise, og de var veldig urolige, særlig hunnen hadde lagt egg rett før jeg skulle hente dem, da gjørde ikke saken lettere, ihvertfall er de framme å har de bra, og takker alle som delte sine meninger og erfaringer med meg.

Godt nytt år til dere alle.
Mvh
A.Zarkoob
Så fint at det gikk godt...lykke til videre med fiskene !
Og godt nytt år til deg også..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap