Bekjempelse av alger (side 2)

Inaktiv bruker
Mona T
Burde ikke ett filter som tar 1000 l i timen være nok til ett akvarie på 250 liter? Hvor mye burde jeg isåfall gå opp i? Og hvis man holder hånden bort på innsuget..burde man kjenne noe strømmning av vann? Har prøvd dette nå og jeg kjenner ingenting.Virker ganske dødt rett og slett. Utblåsern virker da.
prøv å rens impeller/proppellen.
Spock
[QUOTE=Mona T]Burde ikke ett filter som tar 1000 l i timen være nok til ett akvarie på 250 liter? Hvor mye burde jeg isåfall gå opp i? Og hvis man holder hånden bort på innsuget..burde man kjenne noe strømmning av vann? Har prøvd dette nå og jeg kjenner ingenting.Virker ganske dødt rett og slett. Utblåsern virker da.


prøv å rens impeller/proppellen.

Filteret er jo nytt.ca 2 uker siden jeg satt det opp.
Rensing burde vel ikke være nødvendig?
Inaktiv bruker
Snakker ikke om å rense filteret, men pumpen, det kan ha kommet skit inn i den og da blir den svakere.
Mona T
Og hvis man holder hånden bort på innsuget..burde man kjenne noe strømmning av vann? Har prøvd dette nå og jeg kjenner ingenting.Virker ganske dødt rett og slett. Utblåsern virker da.


Det kan ikke være "dødt", så lenge det kommer vann ut av utblåset. Da vil det selvsagt gå inn vann også Så det virker, selv om du ikke kjenner det. Det skal jo ikke være så kraftig at fisk blir sugd fast om de slumper til å svømme forbi innsuget.

Du trenger nok ikke tenke på noe bytte av filter. Har du bare hatt det i drift i to uker, bør du kanskje tenke på vannverdiene. Har du målt nitritt? Dersom du bare fjernet det gamle filteret uten å la de gå samtidig i noen uker først, så har du garantert noe utslag på nitritt. Eller flyttet du over filtermaterialet fra det gamle til det nye?
Jeg tror det er dette, med skjev balanse i vannverdiene, som har forårsaket mye alger hos deg nå. Hvor mange timer i døgnet har du på lyset over akvariet? Med algeproblemer bør det kanskje ikke være mer enn 10 timer daglig. Når akvariet er i balanse igjen mht vannverdiene og innkjøring av det nye filteret, kan lys-timene økes til 11 eller 12. Maks 12 uansett, ellers får man fort alger bare. Bare èn dag med for mye lys er nok til å gi algeoppblussing.

Bruk en automatisk timer på lyset om du må for å få til det riktige antallet timer med lys.
Mona T
Burde ikke ett filter som tar 1000 l i timen være nok til ett akvarie på 250 liter? Hvor mye burde jeg isåfall gå opp i? Og hvis man holder hånden bort på innsuget..burde man kjenne noe strømmning av vann? Har prøvd dette nå og jeg kjenner ingenting.Virker ganske dødt rett og slett. Utblåsern virker da.



1000 liter burdte holde ja.

Juwel rio 240 leveres med 600 literspumpe som standard og 3 liter filtermateriale som jeg vil tro de fleste ikke har opplevd problemer med.

Jeg har forøvrig byttet min pumpe (på rio 240 litern) til en 1000 literspumpe.
Selv når jeg hadde 600 literspumpen var det ikke noe problem selv med masse fisk i karet. (se min profil)
Men planter har sikkert en god del å si for hvor mye pumpen blir avlastet i jobben sin.


Men tror det burdte holde hos deg slå lenge du ikke overbefolker karet og overforer.
Ekte planter er selvsagt en stor fordel for vannkvalitet så lenge man har en rutine på luking og fjerning av nedfalls blader og stilker.
mona o
[QUOTE=Mona T]Og hvis man holder hånden bort på innsuget..burde man kjenne noe strømmning av vann? Har prøvd dette nå og jeg kjenner ingenting.Virker ganske dødt rett og slett. Utblåsern virker da.


Det kan ikke være "dødt", så lenge det kommer vann ut av utblåset. Da vil det selvsagt gå inn vann også Så det virker, selv om du ikke kjenner det. Det skal jo ikke være så kraftig at fisk blir sugd fast om de slumper til å svømme forbi innsuget.

Du trenger nok ikke tenke på noe bytte av filter. Har du bare hatt det i drift i to uker, bør du kanskje tenke på vannverdiene. Har du målt nitritt? Dersom du bare fjernet det gamle filteret uten å la de gå samtidig i noen uker først, så har du garantert noe utslag på nitritt. Eller flyttet du over filtermaterialet fra det gamle til det nye?
Jeg tror det er dette, med skjev balanse i vannverdiene, som har forårsaket mye alger hos deg nå. Hvor mange timer i døgnet har du på lyset over akvariet? Med algeproblemer bør det kanskje ikke være mer enn 10 timer daglig. Når akvariet er i balanse igjen mht vannverdiene og innkjøring av det nye filteret, kan lys-timene økes til 11 eller 12. Maks 12 uansett, ellers får man fort alger bare. Bare èn dag med for mye lys er nok til å gi algeoppblussing.


alle verdier er fine.
jeg la det gamle filteret i det nye en ukes tid.etter det satt jeg igang en innvendig pumpe med det gamle filteret i,så alt burde være under kontroll.
algene er ikke det største problemet.Det som er mest plagsomt er at det er så mye partikler i vannet.Som om filteret ikke renser godt nok.

Lystimene har vel vært i overkant ja,men det har det vel egentlig vært hele tiden.
Rart alle disse probleme skulle dukke opp ett par dager etter man går over til utvendig filter.Med samme filtermasse som i de to innvendige som har vært i bruk ifra dag en.


Bruk en automatisk timer på lyset om du må for å få til det riktige antallet timer med lys.

Hat kjøpt timer..
Forsøk på presisering ang pumpe vs filter.
Rolf H
[QUOTE=Mona T]Burde ikke ett filter som tar 1000 l i timen være nok til ett akvarie på 250 liter? Hvor mye burde jeg isåfall gå opp i? ...



1000 liter burdte holde ja.

Juwel rio 240 leveres med 600 literspumpe som standard og 3 liter filtermateriale som jeg vil tro de fleste ikke har opplevd problemer med.

Jeg har forøvrig byttet min pumpe (på rio 240 litern) til en 1000 literspumpe.
Selv når jeg hadde 600 literspumpen var det ikke noe problem selv med masse fisk i karet.
...


En pumpe er ikke et filter. Uttalelsen om at 1000liter pumpekapasitet burde holde som filter virker nokså meningsløs.

Pumpens kapasitet sier ingenting om filterets kapasitet. (så lenge gjennomstrømningen er stor nok til at det ikke blir anaerobt, men la slike spissfindigheter ligge.) Dette har andre brukere også nevnt tidligere i tråden.

Et skikkelig filtervolum er det som teller, samt filtermediets overflateareal (altså hva filtervolumet er fylt med). Ehfisubstrat er et eksempel på et filtermedie som har stor overflate som gir stor plass til bakterier. Et stort volum fylt med godt filtermedie gir et bra filter. Pumpens oppgave er kun å transportere vann gjennom filtermediet.

Juwelkaret som nevnes her leveres med innebygget spesialtilpasset filter. Jeg liker dem ikke selv fordi de tar mye plass, men de er helt ok. Å bytte ut den tilpassede 600lph pumpen med en 1000lph pumpe virker poengløst med tanke på filterets virkningsgrad, men man øker jo sirkulasjonen i karet. Men det er altså noe annet. dette bekrefter du jo også selv i innlegget når du skriver at du ikke så noen endring med ny 1000lph pumpe.

Økt sirkulasjon kan være heldig mot BGA. Dette er ikke det trådstarter spør om.

Når det er sagt; Filteret du har kjøpt forårsaker nok ikke alger. En uheldig igangsetting kan ha forårsaket alger. Hvor mye alger er det snakk om? Har du noen bilder?
Husk at også vannets kvalitet (fra vannverket) kan endre seg gjennom sesongen.

Er det noe annet du har endret på samtidig? Ny gjødsel, nye lysrør etc etc?


(OT: Takk for sist, Terje!)
Les Innlegget mitt en gang til og innrømm at du selv er ganske så meningsløs som kan konkludere med at jeg har sagt at en pumpe er det samme som Filter.

Hvor dårlig kan man i det hele tatt tenke om andre selv om det står skrevet noe annet foran nesen på deg.

Tragiskt
Hvor kverulant halvlest kan man få lov til å bli før det er straffbart.
PerUlv
[B] Men det er altså noe annet. dette bekrefter du jo også selv i innlegget når du skriver at du ikke så noen endring med ny 1000lph pumpe.[/B]


Jeg trodde ikke at det gikk an å feiltolke noe så mye som du gjorde, så jeg leste faktisk innlegget ditt en gang til.

Fant bare enda mere som du ønsket å lese feil for å krangle.

Jeg sa
Sitat:
Jeg har forøvrig byttet min pumpe (på rio 240 litern) til en 1000 literspumpe.
Selv når jeg hadde 600 literspumpen var det ikke noe problem selv med masse fisk i karet.

Sitat slutt.

Jeg har aldri sagt at det ikke var noen endring med ny pumpe. Jeg nevnte derimot at det ikke var noe problem selv med 600 liters pumpen.
Men det jeg oppnådde var bedre sirkulasjon og en bedre utskiftning av vannet og spesiellt så fikk jeg en renere bunn i karet etter dette. Pumpen kjører også mye lengre før jeg trenger å fjerne ting som ligger i filtervatten i pumpa. det er til og med planterester som stenger for hele innsuget uten at det påvirker utblåsen i større grad.

Tror pinadø jeg skal begynne å drikke.



Å tolke innlegg riktig er kanskje den største utfordringen på nettbaserte fora. Herunder gjelder det også å skrive klart og utvetydig hva man mener.

Generelt bør man tolke alt i beste mening. Dersom jeg misforstod innlegget ditt beklager jeg det.

Jeg kommer ikke til å svare mer i tråden.

God Jul og Godt Nytt År.
Men Per Ulv har jo vært inne på det riktige. Iflg innlegget ditt Rolf, kunne man tolke det som at antall liter i timen som pumpes er det eneste viktige med et filter. Det er det jo absolutt ikke. Er pumpen FOR kraftig, kan man faktisk gjøre at vannet renses dårligere biologisk sett, fordi filterbakteriene ikke får den tiden de trenger til å rense vannet. Se link nedenfor.

Det er ikke hvor mange liter i timen en pumpe kan dra gjennom filteret som teller mest, det er hvor stort volum det er i filteret og hvor mye filtermedie det er i det. Jo mer filtermedie, jo mer filterbakterier, og jo bedre biologisk og mekanisk filtrering blir det. Det er det man mener som regel når man snakker om filterets kapasitet.
Vannet behøver ikke pumpes så voldsomt fort gjennom filtermediene faktisk, iflg. utregningene til den tyske ingeniøren Olaf Deters. Han skriver på tysk, men her er nettsiden oversatt til engelsk ved hjelp av en annen. Se spesielt avsnittet "The meaning of flow rate". Originalt drives et HMF filtermatte av en luftpumpe, og det gir sakte og rolig vanngjennomstrømming, det! Og disse mattene gir perfekt vannkvalitet - nettopp fordi vannet får så god tid gjennom filtermediet og fordi det er så mye av det (svampen altså)

Alle filtere har en pumpe til å drifte det, og det kunne virke som om det var den som var det eneste viktige å tenke på ved et filter i ditt innlegg, Rolf. Og du trenger ikke tenke på å "begynne og drikke" som du sier, bare pga folk leser innleggene dine sånn Det var jo det du skrev

PS! Håper ikke du misforstår mitt innlegg nå da
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap