Vannet ser så gromsete ut, what to do? (side 2)

Enig med Sprettfisk, kullfiltersvamp (den svarte) er unødvendig i det daglige, man kan med fordel heller bruke plassen til en permanent blåsvamp istedet
Sprettfisk
Nr 2 og 3 byttes med fordel ut med blå svamp. Kull trenger du etter medisinering.

Tusen takk for gode råd!! Fulgte ikke med noen slike tips hos meg da jeg fikk karet igjennom finn.no, dessverre. Ikke fulgte det med noe utstyr til filteret heller.
Inaktiv bruker
Du kan også ha i Bioballer nederst i filterbøtta (eller lignende). om det er plass.
mona o


Karet står oppå et bord som kjæresten fant. Bordplata dekker hele undersiden av karet, så det står ikke i løse luften.

(Regner med at jeg finnet et bedre bord om ikke så veldig lenge.)
mona o

Av en eller annen grunn går det ikke å sitere.
Jeg har lett rundt på nett etter pumpa vi har og fant en som ligner veldig på vår pumpe.
Her er en pumpe som ligner veldig, veldig, veldig på den vi har i karet våres.
Da var alt av filter i hus og i pumpe!
Kjøpte det på TAM Alna (tropehagen-zoo) og fikk masse informasjon! (Samme informasjon som man finner her inne).

Det er den beste zoo butikken jeg har vært innom, de som jobber der kan dyrene og forteller også om egne erfaringer med akvarium, smådyr, hund, katt, skilpadder osvosv. Hva de bruker i sitt kar og anbefaler der de har testet som de synes er best.
Inaktiv bruker
Hva endte du opp med?
Jeg endte opp med oppskriften jeg fikk over her.
"1. Tynn filtervatt/ hvit forfilter
Byttes 1 gang pr uke
2. Kullsvamp
Byttes 1 gang pr mnd.
3. Grønn Nitrax svamp
Byttes hver 2 mnd.
4. Blå grov filtersvamp.
Byttes hver 3 mnd.

Den underste "kurven"
1. Cirax biologisk filtrering
Byttes hver 12 mnd. ( valgfri )
2. Phorax biologisk filter
Byttes hver 2 uke. ( valgfri )
Eller evt. Blå fin filtersvamp.
Byttes hver 9 mnd.
3. Blå fin filtersvamp.
Byttes hver 9 mnd."
Inaktiv bruker
Kullfilter har vell egentlig ingen effekt med mindre du har medisinert, og man trenger ikke å bytte ut filtersvampene, men skyll dem lett i ei bøtte med akvarievann. (ikke alt med en gang da såklart.)
Mener fortsatt at utvendig filter er bedre, men du får se om det der fungerer.
Jeg har tenkt på utvendig filter, men vet ikke helt med penger enda.
Kullfilter vet jeg at jeg ikke trenger, men damen plukket det ut for meg.
Skal også mørkelegge karet en stund til.
Inaktiv bruker
Du får ha kullfilteret liggende klart til den dagen du skukke trenge det.
Inaktiv bruker
Lykke til. Venter på oppdatering. (Husk å klem den gamlefilterguggen i det nye filteret og bruk deler av det gamle filteret.)
En liten oppdatering her.
Jeg har mørkelagt karet ganske lenge nå, rundt 3uker med minimal foring og hyppige vannbytter. Det ble ikke så mye bedre, men vannet var ikke grønt lenger. Jeg prøvde meg på slik algedreper, det også uten spesielt hell, for det blusset litt opp igjen.
Jeg har nå bestilt nye lysrør til karet og håper det hjelper!

Gleder meg grønn og gul til jeg kan hente lysrørene og montere de på armaturet.
Tenker at jeg tar et vannbytte samme dagen også bare for å få vekk mesteparten.
Dersom det ikke funker med nytt lys så tenker jeg at jeg tømmer karet helt og skifter fra sand til litt mer grov stein.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap