Mine første vannmålinger. (side 2)

Nettopp....! Tenkte noen andre ville ta tak i dette åpenbare problemet, men nei, så jeg måtte spørre. Gjør som Sprettfisk sier, bruk ammoniakk les artikkelen og hold oversikt over målingene dine fra dag til dag.

Du ville nok ha fått akvariet "innkjørt" etter hvert likevel, men det ville ta aaaalt for lang tid. Men her ser man hvor lett det er å bli 'lurt' til å tro at akvariet er klart. Det kan jo bli spennende å se hvordan disse flaske-bakteriene funker.
Da er den første halve ml med salmiakk tatt i karet. Jeg fortsetter med nitridac en uke til. Kommer til å måle vannet igjen i morgen, og har tenkt å ha i 0,5 ml med salmiakk hver dag i en uke før jeg evt justerer alt etter råd og innspill her og egen magefølelse. - Dette er jo ufattelig spennende og jeg må si at jeg virkelig har funnet en hobby jeg liker nå.
Hvis du har dråpetest for NH3, tilsetter du Salmi til ca.4-5ppm. Gjør målingene til noenlunde samme tid hver dag. Hvis NH3 synker ned til rundt 1ppm på ett døgn, tilsetter du opp til verdi 4-5 igjen. Ikke tilsett 'blindt'. Når du kommer til det punktet, kan du begynne å teste for NO2 og NO3.
Flott hvis du holder tråden oppdatert...dette er interessant for så mange her ! Og vi får altså samtidig en liten pekepinn på om Nitridac har noen effekt.
SilverShaded
Hvis du har dråpetest for NH3, tilsetter du Salmi til ca.4-5ppm. Gjør målingene til noenlunde samme tid hver dag. Hvis NH3 synker ned til rundt 1ppm på ett døgn, tilsetter du opp til verdi 4-5 igjen. Ikke tilsett 'blindt'. Når du kommer til det punktet, kan du begynne å teste for NO2 og NO3. Flott hvis du holder tråden oppdatert...dette er interessant for så mange her ! Og vi får altså samtidig en liten pekepinn på om Nitridac har noen effekt.


Jeg tilsetter på morgenen, og tester på kvelden. Jeg har NH3 test og NO2, men har ikke NO3 test. Hvordan skal jeg klare å vite at jeg tilsetter nok til å dra verdien opp til 4-5ppm? Blir vel litt prøving og feiling på mengde da? Jeg kan jo ta en test i kveld, bare for å se om den ene skjea fra i dag tidlig har hatt noen effekt?

Planen er å tilsette 0,5ml salmiakk på morgenen, men hadde tenkt å teste annenhver dag - da på kvelden. Eller bør jeg vente til morrakvisten, teste først og så tilsette? For at det skal være et døgn i mellom?
Det kan være greit å teste hver dag, da har man en bedre oversikt over utvikling, imho. Test FØR du tilsetter, det er litt av vitsen å se resultatet av forrige dags tilsetning. Test da ca. 24 timer etter forrige måling (og eventuelt tilsetning). Når bakteriene klarer å bryte ned 4-5ppm NH3 til null og nitritt til null i løpet av de 24 timene, er karet klart til de første fiskene.

Når det gjelder mengde av Salmi, får du føle deg litt frem. Noter hvor mye du bruker hver gang for å øke NH3 fra X til 4-5, da får du fort en følelse for hvor mye som trengs for å holde 4-5ppm i karet. I praksis betyr det at du tilsetter det du mener er rett, lar dette sirkulere en halvtimes tid og så tar en NH3-test igjen. Er det ikke nok, tilsetter du noen dråper til. Du får det fort i fingrene ! Hvis ikke noe særlig NH3 er forbrukt på 24 timer, behøver du ikke tilsette mer. Når NH3 begynner å forbrukes, vet du at første bakterie-steg er nådd (NH3 til NO2), og den første nitritten begynner å dukke opp. Når dette skjer, kan du minke litt på NH3-tilsetningen til 3ppm og måle nitritt hver dag. Når NO2 begynner å gå ned, er også nitritt-bakteriene i ferd med å etablere seg, og NO3 begynner å dukke opp.
Håper ikke dette ble alt for rotete forklart...
Takk, nå tror jeg at jeg begynner å få en god forståelse her. Må si tusen takk til alle som har kommet med mange gode innspill og bidrat til en bratt læringskurve.

Nå testet jeg NO2 og NH3 mest for moro, ingen målbare utslag på Nitritt som forventet, NH3 slo ut på 3 mg/l - venter til i morgen tidlig før jeg evt tilsetter noe mer nå.
Høres grei/normaltt ut. Da blir det jo artig å se om NH3 går ned til i morgen tidlig.

Ja, er kanskje en noe bratt læringskurve, men alt er egentlig veldig logisk. Innkjøring er nesten som en tre-trinns rakett...stegene utløses underveis..
Dag 2: Salmiakk: (OBS! Akvariet har allerede stått i 9 dager før jeg begynte med salmiakk)

Måling før tilføring av salmiakk:
NH3 et sted mellom 1,5 mg/l og 3mg/l - fargen var litt vanskelig å tolke og iflg guttungen (som har normalt fargesyn) så var fargen noe i mellom de to..

Ingen spor etter NO2 ennå.

Puttet i en halv teskje med Salmiakk etter målingen og nå ca 1 time senere slår det ut på 5mg/l.
Flotters...da er du i gang !
GH har gått ned fra 12 til 11 og KH har gått opp fra 9 til 10. PH har gått opp fra 8 til 8,5. Med det resultatet at CO2 er på 0,9... Det siste gjør at jeg er bekymret for plantene? Og så leser jeg at fisk også vil bidra til at mengden CO2 øker? Da vil de også trolig ha en påvirkning på PH... nå legger jeg ikke for mye vekt på dette så langt, hovedfokuset mitt er Ammoniakk og Nitritter nå.

Men tips om gode artikler på effekten av høy/lav CO2 og hva jeg evt må være obs på mottas med takk - da i forhold til endringer av verdiene her. Har sett meg ut fisk som trolig vil passe inn når den dag kommer: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4177 - men da har jeg kanskje for høy PH nå? PH/KH/GH vil vel kanskje justere seg noe ned når jeg begynner med vannbytter, siden springvannet er bløtere og med litt lavere PH?
Ammoniakken gjør at pH stiger noe nå i starten. Når produksjonen av nitrat starter opp, vil pH gå nedover av seg selv. Så ikke tenk så mye på hverken pH, GH/KH eller CO2 akkurat nå. Dette retter seg til i marsjen, når du gjør et stort vannbytte helt til slutt før fiskene skal inn. Plantene kan bli litt medtatt, men som regel kommer de seg igjen.
Dag 12
Kl 1730 - Nå har det ikke skjedd noe som helst. Målte 5,0 NH3 – så det er fortsatt høye ammoniakkverdier etter tilsetningen i går kveld. – Tilsetter ikke noe mer salmiakk i dag, og lar det stå en dag til før jeg evt. etterfyller. Har i 5 ml Nitradac. Vannet holder nå 25 grader. NO2 måles fortsatt til 0.
Ja, der ser man...disse flaskebakteriene har ikke greid noenting på 24 timer, og filter-bestanden har foreløpig ikke kommet særlig langt. Men helt rett gjordt å ikke tilsette mer, vent til det begynner å falle merkbart på 24 timer.
Du har jo bare så vidt begynt, så dette er helt som ventet !
Dag 13
Tja... 5,0 mg/l NH3... fortsatt ingen nedgang... trolig over skalaen i går, siden 5,0 er maks... Først gang jeg har oppdaget endring på Nitritt, den ble målt til 0,3 mg/l i dag, så da får man se om det kommer mer i morgen, og mindre NH3...
Oppdaget to små snegler i dag. Guttungen synes det er moro med litt tendens til liv, så vi lar de stå. Jeg har følgelig ikke i mer salmiakk i dag heller. Har fortsatt i flaskevann - eller Nitridac som det også heter, begynner å innse at Nitridac ikke har noen effekt i det hele tatt. - Er nok omtrent like effektivt for bakterieveksten i akvariet, som å brette papirfly av snø...

Har kontaktet butikken angående dvergtannkarper, de kan skaffes, så da er det nok mulig at man finner fisk etterhvert også.

Bare å smøre seg med tålmodighet...NH3 kommer til å synke når som helst nå ..

Når det gjelder Nitridac, så fikk jeg faktisk svar på mitt spørsmål fra Prodac. Ikke verst !!
For å gjøre en lang historie kort : Det var som jeg trodde, bakteriene er ikke de "riktige" stammene til akvarium. Mulig jeg lager en egen post om det under Produkter.
SilverShaded
Bare å smøre seg med tålmodighet...NH3 kommer til å synke når som helst nå .. :-) Når det gjelder Nitridac, så fikk jeg faktisk svar på mitt spørsmål fra Prodac. Ikke verst !! For å gjøre en lang historie kort : Det var som jeg trodde, bakteriene er ikke de "riktige" stammene til akvarium. Mulig jeg lager en egen post om det under Produkter.


Spennende - skal følge med på den, når du får lagt den ut.
Dag 14 og 15.
4.1 – Dag 14
Målte ca kl 1200 i dag. NH3 slår ut på: 3,0 mg/l og NO2 igjen på 0,3 mg/l – det har kommet litt trådalger i akvariet, så det er jo liv der. Jeg har enda ikke byttet noe vann. Jeg vil først avvente rotasjonen av nitrifikasjonssyklusen. Jeg tar ikke i ekstra salmi ennå.. avventer morgendagens måleresultat.

5.1 – Dag 15
Nå skjer det ting. NH3 har tydelig falt, bare min fargeblindhet og guttens stahet tilsier at det kom opp på 1,5 mg/l men med mitt fargesyn må jeg stole på han Men helt klart en lysere farge i dag kontra i går. NO2 er også i bevegelse og har nå gått opp til 0,8 mg/l moro å se at den begynte å bli mørk.
Har i 5ml med Nitridac, den er snart tom, men føler den er mer som et «gammelt kjerringråd» og har størst effekt på troa enn i biologien tror jeg… Vel uansett. Siden det fortsatt er Ammoniakk i akvariet og jeg ikke har etterfylt salmi på et par dager så har jeg i en liten skvett, tilsvarer omtrent ¼ teskje.
Måling foretatt kl 1400.
Dette skrider frem akkurat som det skal...bra !
Du kan godt suge opp litt av trådalgene, det er bare å sette tilbake tilsvarende mengde nytt vann. Det skader ikke forløpet.
Hvor ligger pH nå ?
Måler flere verdier i kveld. Venter på å lese av NH3 akkurat nå, for å se om den steg etter de få dråpene jeg hadde i. Og NH3 har nå hoppet opp til 3mg/l - tror jeg har i tilsvarende mange dråper igjen i kveld - snakk om 1/4 teskje så det er ikke store mengdene. Da tar jeg også å sjekker PH GH og KH.
PH: 9
KH: 9 dH
GH: 11
CO2: 0,2

Siden ammoniakken kom kun opp på 3 mg/l, fra 1,5 mg/l når jeg testet og etterfylte salmi i totiden i dag, så hadde jeg i enda en kvart teskje med salmi nå i kveld. Til sammen ca en halv teskje.



Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap