Hvitprikk (side 2)
Postet 02.01.13 kl 10:05
SeahorseEr det viktig for behandlingen at temperaturen er helt konstant?
Ja, det er viktig. Veldig viktig.
Jeg har prøvd å finne igjen den opprinnelige artikkelen om varmekurbehandling, men klarer ikke finne noe i google. Skal søke mer.
REDIGERT;
Fant den! [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?21070-Behandling-av-hvitprikk!]her er et innlegg på Nettakvariet som forklarer det hele[/URL]
Den inneholder den amerikanske originalteksten!
Postet 02.01.13 kl 13:42
Endret: 02.01.13 kl 13:44
mona o[QUOTE=Seahorse]Er det viktig for behandlingen at temperaturen er helt konstant?
Ja, det er viktig. Veldig viktig.
Jeg har prøvd å finne igjen den opprinnelige artikkelen om varmekurbehandling, men klarer ikke finne noe i google. Skal søke mer.
REDIGERT;
Fant den! [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?21070-Behandling-av-hvitprikk!]her er et innlegg på Nettakvariet som forklarer det hele[/URL]
Den inneholder den amerikanske originalteksten!
Takk, Mona! Nå hadde temperaturen gått opp til 34! Måtte sette opp lokket og skru litt ned igjen. Jeg tror jeg kan få problemer med å holde temperaturen konstant på 32 grader. Varmekolben gir generelt mye høyere temperatur enn det tallet jeg stiller den inn på, men jeg vet ikke akkurat hvor mye!
Jeg forsøker nå å skru litt ned og opp, og håper jeg klarer å lande på det tallet som gir 32.
Metoden som er beskrevet i den amerikanske originalteksten, ser mer komplisert ut for meg, siden den avhenger av at man kan stille temperaturen på kolben opp og ned til bestemte temperaturer. Jeg satser på 32 grader i 4 - 5 dager.
Det var interessant lesning, spesielt nyttig å vite at parasitten fremdeles er i live i fisken etter at prikken har falt av.
Men jeg lurer på om varmekuren også dreper parasitter som eventuelt ligger latent i fiskene. Antar egentlig at den gjør det, ettersom fiskenes kroppstemperatur jo vil stige til samme temperatur som vannet.
Postet 02.01.13 kl 14:57
Endret: 02.01.13 kl 15:10
Joakim
Aha...ja æ spør sikkert dumt Men dette er altså første gang jeg har sykdom i akvariet,og regner meg som en fersking.(Har bare hatt fisk i vel et år)
Vel...jeg merker stor bedring i akvariet i dag.Temperaturen har jeg satt ned,men kommer til å fortsette medisineringen noen dager til.
Har skifta en del av vannet idag også.
Postet 02.01.13 kl 15:44
Postet 02.01.13 kl 15:50
Postet 02.01.13 kl 18:10
Vi har nylig startet opp et 50L akvarium og etter en stund med inkjøring kjøpte vi 3 platy fisk. nå ser jeg at særlig en har fått vite prikker på finnene og andre steder. tengte først at det var noe jeg ikke hadde lagt merke til, men utbruddet blir verre.
Nå har jeg startet å heve temperaturen, og er glad for at jeg gikk for den større varmekolben av plast. bruker et invendig filter med svamp og et hjemmelaget luft drevet filter med filter vatt, grus og et lag med aktivt kull. jeg skall senke vannstanden litt så svamp filteret plasker litt mere o2 inn i vannet. og skifte vann flere ganger de neste dagene, med slam suger.
Er det mere jeg trenger å gjøre? (annet en å følge med på fisken den neste uken+)
og er dette noe vi må godta, at butikkene selger så mye infisert fisk?
burde jeg si i fra til butikken at de nok har hvitprikk smitte?
og burde jeg fortsette å handle der?
Nå har jeg startet å heve temperaturen, og er glad for at jeg gikk for den større varmekolben av plast. bruker et invendig filter med svamp og et hjemmelaget luft drevet filter med filter vatt, grus og et lag med aktivt kull. jeg skall senke vannstanden litt så svamp filteret plasker litt mere o2 inn i vannet. og skifte vann flere ganger de neste dagene, med slam suger.
Er det mere jeg trenger å gjøre? (annet en å følge med på fisken den neste uken+)
og er dette noe vi må godta, at butikkene selger så mye infisert fisk?
burde jeg si i fra til butikken at de nok har hvitprikk smitte?
og burde jeg fortsette å handle der?
Postet 08.01.13 kl 22:49
Inaktiv bruker

Du sier etter en stund med innkjøring, hva mener du med det? En uke, to, tre, fire dager? kan jo være din feil, med dårlig vannkvalitet ved å sette inn fisk før filter var klart. Når det skjer stresser fisken, hvitprikk kommer ofte av stress.
Postet 08.01.13 kl 22:54
SpockDu sier etter en stund med innkjøring, hva mener du med det? En uke, to, tre, fire dager? :) kan jo være din feil, med dårlig vannkvalitet ved å sette inn fisk før filter var klart. Når det skjer stresser fisken, hvitprikk kommer ofte av stress.
Tanken har gått i 2 uker, og testen som ble gjort i butikken sa at tanken var klar for fisk. Jeg er klar over at den ikke er ferdig inkjørt og har gjort 2 vann skifter etter at fisken kom i hus for ca en uke siden. Og jeg har nok gjort flere feil. men en parasitt kommer jo ikke av stresset fisk, men at parasitten fikk overtaket på grunn av stress/uferdig filter er jeg klarover.
Jeg er fersk som akvarium holder og gjør nok flere feil, jeg spør jo bare fordi jeg ikke hvet bedre. Men må jeg regne med at parasitter og sykdommer er en stor sansynlighet når jeg kjøper ny fisk?
Postet 09.01.13 kl 00:39
Inaktiv bruker

Du bør egentlig bytte vann oftere, ca 20% 2 ganger daglig, men siden jeg vil anbefale deg at du kjører esha Exit kur, men holde øye med no2 og Nh3/4
(Du bør invistere i vannteste utstyr, JBL dråpetest.)
(Du bør invistere i vannteste utstyr, JBL dråpetest.)
Postet 09.01.13 kl 00:50
20% 2 ganger daglig er mere en jeg har hørt og lest noe sted, jeg skiftet ca 50% den ene gangen og 20% den andre.
jeg skal kjøpe en sånn test snart, men det begynner å bli mye greier en må kjøpe for noen få fisk og nå bør jeg også kjøpe medesin. skjønner nå at dette er en lukrativ bransje for produsenter osv... vann tilsetning, bakteriekultur, salt tabeletter..... det blir flere ting jeg må kjøpe hværgang jeg snakker med noen om akvariet.
Ok jeg unner fisken et godt liv og skal gjøre det som trengs. men prøver uten medesin først. skjønner at de ikke akurat trives i 32*C men.....
er bare litt frustrert nå. det blir nok bedre når akvarie er godt i gang.
jeg skal kjøpe en sånn test snart, men det begynner å bli mye greier en må kjøpe for noen få fisk og nå bør jeg også kjøpe medesin. skjønner nå at dette er en lukrativ bransje for produsenter osv... vann tilsetning, bakteriekultur, salt tabeletter..... det blir flere ting jeg må kjøpe hværgang jeg snakker med noen om akvariet.
Ok jeg unner fisken et godt liv og skal gjøre det som trengs. men prøver uten medesin først. skjønner at de ikke akurat trives i 32*C men.....
er bare litt frustrert nå. det blir nok bedre når akvarie er godt i gang.
Postet 09.01.13 kl 01:19
Inaktiv bruker

vann tilsetning, bakteriekultur, salt tabeletter, trenger man ikke, har aldrig hatt dette selv. Dyrebutikkene tjener på at vi gjør feil og hører på dem.
Vanntilsettning må da være plantenæring, og Bakteriekultrene er bare tull, samme med salttabletter.
Det er bedre å bytte vann for ofte en for skjeldent.
Vanntilsettning må da være plantenæring, og Bakteriekultrene er bare tull, samme med salttabletter.
Det er bedre å bytte vann for ofte en for skjeldent.
Postet 09.01.13 kl 01:35
Endret: 09.01.13 kl 01:36
bedre og skifte ofte er jeg enig i, 2 ganger daglig blir ikke praktisk selv i en kortere periode under oppstarten.
drømmer om å instalere tank med sump filter og kontinuerlig drypp, men får nok lære å leve med vanskifter en stund enda
med vann tilsettning mente jeg sån klor fjerner og det skal vist være nødvendig.
drømmer om å instalere tank med sump filter og kontinuerlig drypp, men får nok lære å leve med vanskifter en stund enda
med vann tilsettning mente jeg sån klor fjerner og det skal vist være nødvendig.
Postet 09.01.13 kl 02:32
Inaktiv bruker

Om man venter til karet er innkjørt før man har i fisk så slipper man ganske mye jobb. ;P Det puttrer for seg selv, med litt planter og salmiak.
Tja, utvendig filter fungerer også bra, men sump er jo det beste.
Ja, det er nyttig, om det er klor i vannet.
Tja, utvendig filter fungerer også bra, men sump er jo det beste.
Ja, det er nyttig, om det er klor i vannet.
Postet 09.01.13 kl 02:43
Nå har jeg hatt 32 grader i det hvitprikkete akvariet mitt i en uke, og begynner å skru ned temperaturen gradvis. Hvor fort/sakte bør jeg skru tilbake til vanlig temperatur?
Jeg har hatt det på 23-24 grader, dvs med kun den varmen som kom fra lyset, men den flinke dyrebutikkdamen mente at mollyer bør ha 25 grader. (Jeg lager en ny tråd om det for ikke å kuppe denne.)
Ingen av de andre fiskene har fått noen prikker, og ingen har virket som de har vært videre plaget av temperaturen. Hvis prikkene nå holder seg borte, må jeg si at dette var enklere enn jeg fryktet!
Jeg har hatt det på 23-24 grader, dvs med kun den varmen som kom fra lyset, men den flinke dyrebutikkdamen mente at mollyer bør ha 25 grader. (Jeg lager en ny tråd om det for ikke å kuppe denne.)
Ingen av de andre fiskene har fått noen prikker, og ingen har virket som de har vært videre plaget av temperaturen. Hvis prikkene nå holder seg borte, må jeg si at dette var enklere enn jeg fryktet!
Postet 09.01.13 kl 13:25