- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mitt første akvarium og mine erfaringer. (side 2)
Mitt første akvarium og mine erfaringer. (side 2)
Ja, kanskje ikke fullblown litersyke ennå. Men jeg vil ha et større kar ja, var litt feil å kjøpe et lite ett, skal prøve å ikke ha mer enn ett til, men de sa de vel alle sammen Men en ting jeg lurer på, jeg får vel søke litt. - hvordan vet jeg om jeg gir nok mat, jeg har lest så mange steder at man skal gi lite, så de får en bitteliten støvklype hver dag med meg, men jeg tror det er litt lite. Så jeg gjør følgende...
Jeg mater litt, om de spiser opp fort så får de litt til, og når jeg ser at de ikke virker like interessert lenger så får de ikke mer. Og så tror jeg den ene hunnen er gravid allerede, stor buk og ser relativt tjukk ut i forhold til størrelsen.
Jeg mater litt, om de spiser opp fort så får de litt til, og når jeg ser at de ikke virker like interessert lenger så får de ikke mer. Og så tror jeg den ene hunnen er gravid allerede, stor buk og ser relativt tjukk ut i forhold til størrelsen.
Postet 08.02.13 kl 21:20
Postet 08.02.13 kl 21:38
Hvitprikk... :p
Da får jeg mer å bryne meg på, den største endlersen har fått to prikker, den ene på toppen av hodet og en prikk på siden...
Veldig dårlig bilde, men de er ikke flinke til å stå stille..
Jeg leser at om det bare er den ene fisken som har det så er det ikke sikkert det er hvitprikk? Bør jeg vente å se om det utvikler seg/sprer seg? Eller bør jeg kjøre på med varme nå?
Veldig dårlig bilde, men de er ikke flinke til å stå stille..
Jeg leser at om det bare er den ene fisken som har det så er det ikke sikkert det er hvitprikk? Bør jeg vente å se om det utvikler seg/sprer seg? Eller bør jeg kjøre på med varme nå?
Postet 12.02.13 kl 18:05
Endret: 12.02.13 kl 18:10
Postet 12.02.13 kl 19:06
Postet 12.02.13 kl 19:40
Postet 12.02.13 kl 19:56
Ja jeg tror heller det ikke er hvitprikk, når jeg (som vanlig) satte meg ned å virkelig leste om det, så har jeg en følelse på at det ikke er det som er problemet. Det er den mest populære hunnen, og hun får lite "fred" vet ikke om hun kan være skadd eller som du sier sopp.. I så fall kanskje jeg får se an litt? Virker frisk og rask og spiser normalt.
Postet 12.02.13 kl 20:01
Soppen vokser fordi det antagelig er en skade i huden og fisken ikke har motstandskraft nok. Er det en hunn som jages, er det sannsynlig at det blir skader. Masse gjemmesteder er et must, så hun kan få gjemt seg. Mere tette planter hjelper !
Men skal du behandle, må du ta det det nå tror jeg, mens hun enda er oppegående.
Men skal du behandle, må du ta det det nå tror jeg, mens hun enda er oppegående.
Postet 12.02.13 kl 20:16
Postet 12.02.13 kl 20:23
Postet 12.02.13 kl 21:23
Jeg får se om jeg får tak i det og prøve.
Ellers ser det ut som om to av "herrene" i badet har funnet hvert sitt revir. Den ene har tatt bakre hjørne, i en dump i sanda, bak en stein og en plante - der jager han bort alt som kommer, mens den andre har okkupert kanonen på andre siden av akvariet. Og ligger og lurer inne i løpet, bare for å jage bort de som svømmer forbi... morsom oppførsel...
Ellers ser det ut som om to av "herrene" i badet har funnet hvert sitt revir. Den ene har tatt bakre hjørne, i en dump i sanda, bak en stein og en plante - der jager han bort alt som kommer, mens den andre har okkupert kanonen på andre siden av akvariet. Og ligger og lurer inne i løpet, bare for å jage bort de som svømmer forbi... morsom oppførsel...
Postet 12.02.13 kl 21:46
Postet 12.02.13 kl 21:58
Åååå de barna...
eller rettere sagt han ene jeg har... I dag har han (8 år) i et øyeblikk av alenetid prestert å skremme fisken. I dag har han forsøkt å fange den største med hoven for å undersøke den hvite flekken (som forresten er mindre i dag) resultat - alle fisken gjemmer seg bak ene planta, mens resten av plantene halveis flyter - så her har det gått hardt for seg. Han ble veldig lei seg når han skjønte hva han har gjort - og jeg håper det ikke skjer igjen. Så får jeg håpe at fisken kommer frem igjen etterhvert. De var skikkelig tillitsfulle tidligere. Jaja godt jeg har en ærlig gutt som fortalte sannheten i det minste.
Postet 13.02.13 kl 18:04
Du er ikke den eneste som har barn som gjør rare ting i perioder om det er noe trøst. Har noen gode hjelpere jeg også som av og til kan gjøre mer "skade" enn nytte. Men det er jo det de lærer av i det minste da. Og så har jeg lært mye av det sjøl ved å være flinkere til å forklare litt. Så ikke så dumt selv om en skulle ønske ting ikke skjedde.
Gi fiskene ei god natt så skal du se at de ikke føler seg truet når alt har falt til ro igjen. Men tipper de trenger natta på seg ja. Og et akvarie slik det opprinnelig var
Gi fiskene ei god natt så skal du se at de ikke føler seg truet når alt har falt til ro igjen. Men tipper de trenger natta på seg ja. Og et akvarie slik det opprinnelig var
Postet 13.02.13 kl 23:15
Da går det i mørkt..
Akvariet er pakket inn i en søppesekk, og slik skal det stå frem til helga. Blir spennende å se om det hjelper på blågrønnalgene. Jeg plukket ut ganske mye i dag, byttet 20 % av vannet og pakket inn akvariet i søppelsekker. Er spent på hvordan det vil gå med fiskene mine.
Jeg endret også på pumpa så den ikke blåser vannet rett ned men heller rett ut, slik at hele vannoverflaten sirkulerer - håper det hjelper på vannsirkulasjonen også slik at vi blir kvitt disse algene.
Jeg endret også på pumpa så den ikke blåser vannet rett ned men heller rett ut, slik at hele vannoverflaten sirkulerer - håper det hjelper på vannsirkulasjonen også slik at vi blir kvitt disse algene.
Postet 18.02.13 kl 18:59
Postet 18.02.13 kl 19:32
Postet 18.02.13 kl 19:53
Postet 18.02.13 kl 20:06
huff så kjipt å kikke på et akvarium som er pakket inn i plast.. Vet ikke hvordan fisken har det. Nå har det vært mørkt der siden mandag kveld. Det er litt "schrødingers fisk" her akkurat nå :P Gleder meg til å fjerne plasten igjen. Jeg slapp inn bitte litt med for i dag, har ikke samvittighet til å la det gå helt uten i 4-5 dager. Hva gjør man ikke for å bli kvitt blågrønnalger...
Blir spennende å se på fredag om jeg har lykkes eller ei.
Blir spennende å se på fredag om jeg har lykkes eller ei.
Postet 20.02.13 kl 20:42
Blågrønne alger er historie
Jeg pakket inn akvariet i søppelsekker på mandag for å bli kvitt blågrønne alger. Og nå har jeg nettopp fjernet plasten - og det må jeg si.. snakk om en vidunderkur. Ikke en eneste alge å se. Vannverdiene er perfekte og fisken er i live. Må innrømme at de har fått bittelitt mat annehver dag. Men akvariet har aldri vært så rent før. Herlig effektiv.
Postet 23.02.13 kl 21:04