- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Lav kh (side 2)
Lav kh (side 2)
SilverShadedgalaxy : Tror neppe fiskene blir dårlige av at akvariet blir "for rent" når du slamsuger. Hvis det oppstår problemer i forbindelse med vannbytte med slamsuging, ser jeg to mulige årsaker : 1. Det kan være noe feil med det nye vannet. Har du testet vannet som kommer ut av krana ? Lar du det stå og lufte seg over natten for å bli kvitt f.eks. klor i vannet før du har det oppi karet ? Inneholder det for store mengder av metaller, f.eks ? 2. Når du slamsuger, virvles det opp avfallsstoffer i vannet, som din (dårlige ?) filtrering ikke klarer å ta unna. Dermed blir det både ammoniakk og nitritt i vannet. La inn dette her fordi det kan være relevant for TS.
ja nå ble jeg forvirret for nå vet jeg plutselig ikke om jeg slamsuger for ofte eller ikke :-/
men jeg tapper nok rett fra springen og har happy life oppi som skal nøytralisere/ta vekk klor og metaller i vannet.
Virker som om det er uenighet i om det er greit og tapp rett varmvann rett fra springen, hvorvidt det ER stor grad av klor i vannet i det hele tatt ...
Er det ikke gode bakterier på bunnen som skal bryte ned det som ligger der ??? og som jeg tar vekk siden jeg på død og liv skal ha med så mye som mulig derifra ... når jeg tar vannbytte ca 33 % .....
Postet 07.01.13 kl 00:16
Endret: 07.01.13 kl 00:17
SilverShadedgalaxy : Har du testet vannet som kommer ut av krana ? Lar du det stå og lufte seg over natten for å bli kvitt f.eks. klor i vannet før du har det oppi karet ? Inneholder det for store mengder av metaller, f.eks ?
hvordan i alle dager tester jeg DET da ?? altså klor og metaller, er det noen jeg kan teste ?
Postet 07.01.13 kl 00:18
Endret: 07.01.13 kl 00:19
Inaktiv bruker
Du fyller det i en beholder og gjør som du vaneligvis gjør? ;P
Postet 07.01.13 kl 00:32
Postet 07.01.13 kl 00:48
Nitrifikasjonsbakteriene befinner seg hovedsaklig i filteret. Noe finnes også på stein, røtter o.l. i akvariet, men ikke i den grad at det er grunn til å bekymre seg over at du 'mister' dem når du slamsuger. Dette er med mindre du har så dårlig filter at det/de ikke kan gjøre jobben.
Når det gjelder varmt vann fra krana, så er dette litt risikabelt. I varmtvannsberedere vil det legge seg noe grums i bunnen, og man vet aldri hva det kan dra med seg av bakterier. Tilårskomne beredere kan også ha metall-innmat som kan forunse vannet. Siden jeg ikke ville bruke varmtvann fra krana til å lage teen min, vil jeg heller ikke bruke det til akvariet...men det er kanskje meg som er sær. Jeg tapper alltid opp vannet (kaldt) dagen før i en stor balje og lar det stå over natten med luftedtein og en liten varmekolbe i, så er det klorfritt og har rett temperatur til jeg skal bruke det.
Så klor behøver du ikke teste, det forsvinner av seg selv hvis du lagrer vannet, sammen med eventuelt andre flyktige gasser. Metaller skal det i prinsippet ikke være skadelige mengder av hvis du har offentlig vann, men Happy-Life tar nok dette. Hovedsaken er at vannet er ferdigbehandlet før du har det oppi karet, og så helst identisk med det som allerede fins der i pH, temp og gH/kH.
Når det gjelder varmt vann fra krana, så er dette litt risikabelt. I varmtvannsberedere vil det legge seg noe grums i bunnen, og man vet aldri hva det kan dra med seg av bakterier. Tilårskomne beredere kan også ha metall-innmat som kan forunse vannet. Siden jeg ikke ville bruke varmtvann fra krana til å lage teen min, vil jeg heller ikke bruke det til akvariet...men det er kanskje meg som er sær. Jeg tapper alltid opp vannet (kaldt) dagen før i en stor balje og lar det stå over natten med luftedtein og en liten varmekolbe i, så er det klorfritt og har rett temperatur til jeg skal bruke det.
Så klor behøver du ikke teste, det forsvinner av seg selv hvis du lagrer vannet, sammen med eventuelt andre flyktige gasser. Metaller skal det i prinsippet ikke være skadelige mengder av hvis du har offentlig vann, men Happy-Life tar nok dette. Hovedsaken er at vannet er ferdigbehandlet før du har det oppi karet, og så helst identisk med det som allerede fins der i pH, temp og gH/kH.
Postet 07.01.13 kl 00:59
Postet 07.01.13 kl 01:03