Utvendig pumpe (side 2)

Sander Nørholm
Mulig jeg har missforstått nittritus på engelsk?

Siden nitritt heter nitrite på engelsk (har aldri sett nittritus noe sted), så kanskje du har lest feil... at det er detritus du mener ? Dette betyr 'ikke nedbrutt biologisk materiale'... noe som passer bedre i denne sammenhengen med filtervatt.
Detritus
Er godt mulig jeg har lest feil en plass.. Gjør ganske ofte noen blingser jeg skal jeg si deg. Detritus blir mye omtalt i de utenlandke forum jeg bruker, og kjenner til det.
Men er uansett et av poengene mine med den vite filtervatten.
mona o
SilverShaded; flott at du med så lang erfaring deltar på forumet :) Får bare håpe du ikke blir lei, som alle andre.

Det går veldig bra så lenge folk oppfører seg okay. Jeg prøver å holde en god tone, selv om det innimellom medfører at man faktisk må påpeke at folk tar feil. Når begynnere kommer hit og stiller spørsmål...og man svarer, for så få huden full av kjeft og spydigheter, da er det ikke like morsomt. Og du har jo forsåvidt holdt ut her mye lenger enn meg, Mona (jeg har hatt konto her før, men var ikke aktiv på forumet så vidt jeg husker)...cudos til deg for det !
Denne tråden blir bare dummere og dummere for vert svar.
Så jeg har ingen interesse av og svare på idiotiske påstander eller overdrivelser.

Til Tråd starter.

Spørsmål 1
Ja utvendige filtre kan lekke og tømme karret ditt for så mye vann som rørene dine går dypt i karret om du er UHELDIG.

Spørsmål 2
Eheim går for og være dem beste filtrene men også dem dyreste.

Selv bruker jeg et AMTop 3338 utvendig filter og det har jeg til nå kun åpnet for rens 1 gang på ca 4 måneder, men det var kun fordi den var full av yngel.
nå er den yngelsikret og jeg regner med at det tar lang tid før jeg behøver åpne den igjen.

Så utvendige filtre gir deg langt bedre filtrering og lengre vedlikeholds intervaller kontra innvendige filtre. Men hvem merke du velger har mye og si på både lommebok og på smak og behag



Lekkasje.
Jeg ser at innlegget mitt tok litt av.

Jeg har funnet en genial løsning på evt lekkajseproblemer. Det jeg kommer til å gjøre er at jeg modifiserer innsugsrøret som følger med pumpen jeg har bestillt. Innsuget til pumpa vil jeg ha i bunnen av karet. Men 2 cm. under overflaten vil jeg lage 2 små hull på ca 4 mm, ett i hver side av røret. Disse hullene vil også suge vann, men bunninntaket vil fortsatt suge greit for det. Hvis pumpen lekker, eller slangen hopper av vil heverten slutte så snart disse hullene suger luft ettersom nivået i karet da vil synke. Filteret (utvendige) vil jeg plassere i en beholder som rommer ca 30 liter. I denne beholderen vil jeg montere en vannalarm fra Clas Ohlson til 119,- Da er jeg helgardert og vil ikke kunne få noen vannlekksje i det hele tatt
Ja, det burde jo være seift nok. Enkelte akvarister går så langt at de har våtromsmembran og sluk i stuegulvet, men det er nok mest for dem som har 40 akvarier i stua.

Hullene i innsugingsrøret vil nok enten tettes av gørr og miste sin funksjon, eller sørge for at pumpa går full av luft hver gang du skifter vann, så dem ville jeg ha droppet hvis jeg var deg.

Men med filteret i stamp + våtromsalarm er du nok likevel veldig sikker, særlig hvis du også vedlikeholder filteret skikkelig, og skifter de viktigste pakningene hvert femte år.

Og når du har renset filteret og satt det sammen igjen, test det gjerne på badet i fem minutter før du flytter det til stua (bruk en bøtte med akvarievann som akvarie-surrogat).

Det er vanligvis når man setter sammen filteret igjen, og slurver, at pakningene ikke blir liggende ordentlig slik de skal og lekkasjer kan oppstå. Men det fanger man jo opp med en gang hvis det skjer, så lenge man ikke stresser noe ekstremt med å rense filteret og få det på plass igjen.

Når et utvendig filter lekker, så er det ikke sånn at det spruter vann i alle retninger. Det kommer gjerne bare en dråpe av gangen, og når du da skrur av filteret for å sjekke hva som skjer, så tidobles lekkasjen sånn cirka (altså fortsatt ikke ekstremt mye, bare akkurat nok til at hjertet kanskje slår litt ekstra fort fordi man stresser over tanken på vannsøl på den fine parketten). :P

Skal ikke utelukke at et filter i teorien kan svikte katastrofalt og tømme akvariet på ti minutter, men jeg har i hvert fall aldri opplevd noe som kommer i nærheten av noe sånt.
Absurde påstander
Sander,
Her kommer det fram så mange absurde utsagn at tråden bare burde ignoreres, men jeg kan ikke dy meg; mener du virkelig at nitritt FILTRERES bort med den hvite filtervatten og av den grunn bør byttes ofte?
Harald Krystad
Sander, Her kommer det fram så mange absurde utsagn at tråden bare burde ignoreres, men jeg kan ikke dy meg; mener du virkelig at nitritt FILTRERES bort med den hvite filtervatten og av den grunn bør byttes ofte?


Mener den bør byttes ofte av den grunn av den dritten som setter seg der ikke brytes ned, og kan på den måten være med på og forverre vannverdiene. Beklageligvis er jeg en fyr med ti tusen tanker i hodet samtidig, og skrev en feil. Men mener også det at den vatten kan være med på og skape nitritt da det som setter seg i den ikke brytes ned skikkelig.
Mulig jeg har tatt til meg noe feil lærdom. Men mine rutiner fungerer utmerket, for meg, selv for fisk som har ekstremt høye krav til gode vannverdier.
Hei, jeg har gått for en lignende løsning som du beskriver Skarven.
Jeg har vannalarm som overvåker der filteret står og rustfrie slangeklemmer på alle slange koblinger som ikke er sikret med klemmutter.
Når det gjelder sikring på tilførselslangen for å hindre hevertvirkningen ved en eventuell lekkasje på filteret var jeg inne på forskjellige løsninger, men kom frem til at det var sikkert nokk med gode sikringer på slanger og jevnlig oppfølging/sjekk av koblinger.

Skulle men være så uheldig og få vannskade ifm akvariet så vil dette normalt dekkes av husforsikringen og akvariet dekkes av innboforsikringen så sant man ikke har opptråd uaktsomt, noe som sikkert kan bli et diskusjonstema hos de verste forsikring selskapene.
Men av egen erfaring var det ikke noe problem med IF

Synes ellers at noen svar i denne tråden virker ganske så useriøse, muligens at det er ung alder som kan være utslaget men vi bør kunne holde en god tone selv om vi er uenige og det blir rettet på utsagn. Vi er jo her inne på dette forumet for å lære og utveksle erfaringer alle sammen.

Mvh Terje
Terss
Hei, jeg har gått for en lignende løsning som du beskriver Skarven. Jeg har vannalarm som overvåker der filteret står og rustfrie slangeklemmer på alle slange koblinger som ikke er sikret med klemmutter. Når det gjelder sikring på tilførselslangen for å hindre hevertvirkningen ved en eventuell lekkasje på filteret var jeg inne på forskjellige løsninger, men kom frem til at det var sikkert nokk med gode sikringer på slanger og jevnlig oppfølging/sjekk av koblinger. Skulle men være så uheldig og få vannskade ifm akvariet så vil dette normalt dekkes av husforsikringen og akvariet dekkes av innboforsikringen så sant man ikke har opptråd uaktsomt, noe som sikkert kan bli et diskusjonstema hos de verste forsikring selskapene. Men av egen erfaring var det ikke noe problem med IF Synes ellers at noen svar i denne tråden virker ganske så useriøse, muligens at det er ung alder som kan være utslaget men vi bør kunne holde en god tone selv om vi er uenige og det blir rettet på utsagn. Vi er jo her inne på dette forumet for å lære og utveksle erfaringer alle sammen. Mvh Terje



Har blitt fortalt at har man akvarium burde man ha en egen forsikring på dette,tenke på vannskader osv.Denne forsikringen skal visst være ganske dyr.
Ikke vet jeg om dette stemmer,da jeg ikke har sjekket det opp.
Min innboforsikring dekker det, uten noe ekstra kostnader. Send en email til forsikringsselskapet ditt og spør. Det er lurt å få svaret i skriftlig form.
Inaktiv bruker
Har snakket med forskjellige forsikktinger, Skader på akvariumet dekkes av innboforsikkring og vannskader dekkes av husforsikkring. Det var infoen, trygg, gjensidige, Sparebank1 og Santander gav meg.
Jeg mener:

Hvis man leser og ikke får med seg informasjonen, eller ikke oppfatter de begrepene som står skrevet, er ordblind eller overivrig, eller på annet vis ikke forstår hva kunnskapen dreier seg om, da gir man IKKE råd til andre.

Feilinformasjon kan gi store konsekvenser.

Og hvorfor være med i et forum hvor det bare er "oldiser og teite bedrevitere" som man er totalt uenige med? Kun for å lage ufred, kanskje?

Til trådstarter:

jeg har eheim 2222 og am-top 3338, og er fornøyd med begge. Utv. filter ga akvariehobbyen en ny dimensjon, det dreide se ikke lengre bare om renhold av filtere. Du vil ikke angre på innkjøpet, jeg lover.
Lykke til, og fortsatt god helg!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap