Apistogramma i 720 liter (side 2)

Stilig! Gleder meg til å følge med. Ser frem til oppdateringer spesilt adferd relaterte!
Sjekka midtun zoo og de har jo inne i følge fiskelista Nannostomus eques 39,-
5 for 150. Dette var ikke en avskrekkende pris. At vf Nannostomus mortenhaleri koster 400,- for 5 stk er eller ikke så rart.

Link til Tom C sin side om Nannostomus eques , uten tvil en flott tetra

Og enda flottere Nannostomus Mortenhaleri
Jaja. Får vel bare akseptere at tetraer ikke er en spesielt god kombo da.. dang it! hehe
Har lagt ut en annonse om at jeg vil kjøpe både apistoer og nannostomus i bergensområdet, men så langt ingen svar.
Tom K
Sjekka midtun zoo og de har jo inne i følge fiskelista Nannostomus eques 39,- 5 for 150. Dette var ikke en avskrekkende pris. At vf Nannostomus mortenhaleri koster 400,- for 5 stk er eller ikke så rart. Link til Tom C sin side om [URLBLOCK1] , uten tvil en flott tetra :) Og enda flottere [URLBLOCK2]

Joda, jeg var bare litt låst i smykkeutgaven
Jeg kommer nok til å gi Eques en sjanse ja og så får vi se om jeg får noen yngel på dem etterhvert som plantene får litt størrelse
TEB
Har lagt ut en annonse om at jeg vil kjøpe både apistoer og nannostomus i bergensområdet, men så langt ingen svar.

På Midtun Zoo Åsane pleier de jo å ha mange forskjellige apistoer, og gjerne noen nannostomus i tillegg. Siden det er et lite stykke, skader det jo ikke å ringe dem først og spørre hvordan "lagerbeholdningen" er for tiden.

Midtun Zoo Midtun har også mye fint av og til, men jeg har inntrykk av at de ikke har like stabilt utvalg der. Noen ganger har de mye, andre ganger ikke så mye. Virker som om det er Åsane som blir prioritert for tiden.

Har de ikke noe på Troyas Zoo på Straume også? Mindre utvalg selvfølgelig, siden de har mye mindre lokaler, men de tar imot bestillinger, og jeg har inntrykk av at de klarer å skaffe det meste?
På troya kan vi skaffe en del apistoer. Jeg har bestilt inn et par apisto arter som kommer på fredag neste uke. Men tror ikke det er noen veldig spesielle eller skjeldne da, men veldig fine! Bare kom innom eller send meg en mld hvis det er noe dere vil jeg skal bestille inn!
Har fulgt godt med på både midtun zoo og buddy på sartor. Bra at dere tar inn noen apistoer på sartor forresten!

Har de to siste dagene byttet ca 700liter vann for å få nitratnivået ned. Det er nå nede i 25 mg/l. Nitritten holder fremdeles stand på over 1 mg/l i følge JBL sin dråpetest, men stripsene melder at den er på vei ned også. Har ikke tilsatt Salmi på ca halvannet døgn. Lurer på hvor lenge disse bakteriene i filteret klarer seg uten næring. Har ikke lyst å pøse på ammoniakk som blir spist opp på null komma niks på dette tidspunktet hvis det ikke er nødvendig.

Legger ved noen bilder av forandringene i karet.
Jeg er ingen ekspert på verken biokjemi eller innkjøring, men har en del års erfaring med akvarium, har innkjørt noen akvarier, og har lest en del rundt det på nett.

Med det som utgangspunkt, så tror jeg at ammoniakk-eterne er mer hardføre enn nitritt-eterne, og raskere kan gå i dvale når det er lite næring (og raskt ut av dvale når det blir mer næring igjen). Så du kan kanskje enten kutte salmiakken en stund, eller gå ned til en minimal dose.

For høye ammoniakknivåer kan gi nitritt-eterne en knekk, mens nitritt/nitrat ikke er spesielt farlig for ammoniakk-eterne.

Med forbehold om feil.
I dag bærer det ut på tur i marken for å finne dafnieegg. Forhåpentligvis ligger det noen i dvale der ute som klekkes når temperaturen begynner å stige
Jeg har et lite kar på ca 30 liter fra tidligere som jeg skal sette opp i garasjen med varmekolbe og lys. Så da blir det plutselig sommer
Da var de første fiskene handlet inn! En liten gjeng med nannostomus beckfordi ligger og tempererer seg i posen i skrivende stund. Tanken var jo egentlig n. eques, men de hadde ingen inne for øyeblikket. Mulig jeg skaffer noen av disse seinere
Fikk også med noe andemat sammen med fisken. Bør jeg la disse være igjen i posen? Vil de ta helt av etterhvert? Tenker på det pga at foreløpig er det lite planter som har kommet seg opp til overflaten og kanskje disse kunne fungert som et skjul midlertidig..?
Ville nok ikke tatt andematen over i karet hvis du klarer å unngå det. Det er noe herk å få vekk senere hvis en ikke har fisker som spiser det.

Flott kar du har forresten
Ok. Det er vel ganske kjedelig hvis det er noe herk å få vekk igjen ja.

Takk for det
Da har beckfordiene funnet seg godt til rette i akvariet. Mulig litt for godt til rette. De hadde en bra stiming..som varte i ca et halvt døgn. Nå har noen skiftet farge til litt mer rødlig. Regner med dette er hannene som kommer ut av sitt gode skinn :p
Det er en del jaging og "måling" opp på siden av hverandre hvor de nesten begynner å vibrere. Ser sannelig ut som om de har laget seg noen territorier i løpet av de siste timene også!
Sitter og ler godt av disse små ramboene som tøffer seg lite vitende om at de snart er de desidert minste fiskene i dette akvariet hehe.
Men over til et litt mer seriøst spm; er dette normal oppførsel? Leste om noen beckfordi som Sigmund hadde kjøpt inn for en stund tilbake som hadde vært i overkant aggressiv og hatt med seg sykdom som utraderte nesten to akvarier..
Her er et par bilder av de nykomne
Holder også på å legge ut en video her: http://youtu.be/Yihj0JwF0V4
Man kan observere adferden ca 1 minutt ut i filmen.
Var på handletur etter nye beboere i går. Planen var 1+2 kakaduer, 1+2 baenchi og 10 beckfordi.
De var desverre tom for baenchi så da endte jeg opp med kakaduene, 14 beckfordi og 1+3 gephyra
Hannene i beckfordistimen er fremdeles ganske hissig av seg og driver og jager på de andre fiskene.. Trodde dette skulle være en rolig art..?
Jeg hadde 30 N. beckfordi i 530 literen, sammen med ca 35 Apistogramma, fordelt på A. sp. Nadelstreifen og A.sp. Pebas. Hos meg hadde de samme type adferd som du beskriver, hannene i leksdrakt hele tiden, men mer opptatt av å vise seg for hverandre/jage hverandre enn å varte opp hunnene. Dessuten jaget de Apistoene, selv om de bare var en brøkdel av størrelsen på Apisotene.

Med hjelp kom jeg fram til at disse (oppdrett fra Singapore) sannsynligvis var hormonbehandlet for å bringe dem lettere i lek. Det medførte svært aggressiv adferd, hvilket ikke er normalt. Dessuten mistenker jeg at de brakte med seg sykdom, ettersom jeg mistet alle Apistoene unntatt fire stykker, hvorav bare en A.sp. Nadesltreifen.

Jeg håper dine ikke er av samme type oppdrett som mine var. De ble forøvrig avlivet alle sammen.
For et par dager siden gjorde jeg klar en beholder til å holde dafnier i nede i garasjen. Jeg brukte da en 50/50 mix med vann fra springen og vann fra akvariet etter et vannskifte der. I dag da jeg var nede og så til beholderen så jeg faktisk en ørliten yngel som svirret rundt i et hjørnet der. Tydeligvis er det ting på gang i akvariet allerede hehe. Regner med det er den iherdige innsatsen til beckfordiene som gir resultater Nå får jeg vel prøve å sette opp et lite yngelakvarie der nede også. Blir nok stående i garasjen det også ettersom innendørskvoten nok er oppbrukt
Grei start på dafniekulturen det... Er jo bra tegn på at karet har bra forhold allerede. Sjekket dafniekulturene i går og jeg kan ha en god startside klar til deg i neste uke hvis du skal forbi Kronstad en dag da.
Jeg suser av gårde så snart du er klar jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap