Sommerfuglciklide (side 2)

Angelina Andersen
har dere nå bra side dem selger det på å ka det ligg på pris på ett sætt av det eg træng av de dær tæstan da? :)

Prisene i nettbutikker er gjerne halvparten av hva de er i vanlige zoobutikker, så det lønner seg absolutt å kjøpe det på nettet.
Både Webzoo og Aquamanias har rimelige vannverditester.
ja okei... eg får ta å kjøp sand når eg ska tel mo i hælgen...
men når eg kjøpt sanden så sto det at den va 95% rein å at det ikke va nåkka i den
Nitrit
foresten så lurt eg på nåkka...
kan nitrit kom av at plantene er litt dårlige?
bør man ta ut de plantene som begynner å bli dårlig?
Om noen dårlige planter har innvirkning på et godt innkjørt akvarie, har du et for lite filter.
Inaktiv bruker
om du har dårlige planter kan det skylles, F.Eks. dårlig lys, eller planten kan være plantet feil, kanskje det rett og slett ikke er en akvarieplante.
tvila på at det e lyse, å akvarieplante e det for det e kjøpt på dyrebutikk...
plantan vokser så dem e nok plantet rett..
men lurt på at det kan skyldes at eg har fått nitrit i akvariumet?
Inaktiv bruker
Det trenger ikke være akvarieplanter selv om dyrebutkken selger det, flere kan skrive under på det...!
Angelina Andersen
tvila på at det e lyse, å akvarieplante e det for det e kjøpt på dyrebutikk... plantan vokser så dem e nok plantet rett.. men lurt på at det kan skyldes at eg har fått nitrit i akvariumet?

Hvor lenge siden er det du startet/satte i drift akvariet ditt da? Nitritt er en typisk nybegynner-greie, man slipper ikke unna biologien.
Om akvariet har vært i drift lenge (mer enn et par mnd) så er det andre årsaker til at nitritt blusser opp, og som regel er det enten at filteret er for lite ifht akvariestørrelsen, eller at man "mishandler" filteret og f.eks. vasker filtermaterialet i det i for varmt vann sånn at filterbakteriene dør.... disse er noe man trenger til biologisk rensing av vannet, og uten filterbakterier får man oppbluss av nitritt.

Spørsmålet om hvorfor du har nitritt nå, kan derfor være litt forskjellige svar på, alt ettersom...

Du skriver at "det er akvarieplanter fordi de er kjøpt på dyrebutikk"...
Der tar du feil, dessverre.
Du ville bli forferdet om du visste hvor mange zoobutikker som selger STUEPLANTER i akvariene sine! De lurer intetanende nybegynnere på verste vis! Disse plantene vil naturligvis ikke overleve over tid under vann, de vil råtne. Legg ut bilder her i tråden av alle plantene dine, så vil man raskt kunne identifisere dem for deg og si om du er en av de mange som er blitt lurt.
Er du det, så tar du med deg restene tilbake, samt en bok om stueplanter med bilder i og viser dem bevis på hva slags svindel de har gjort overfor deg. Evt kan du finne den på nettet og printe ut bevis på at det ikke er en akvarieplante de har solgt deg.

Jeg er faktisk utrolig lei av denne skammelige fremgangsmetoden mange akvariebutikker/zoobutikker driver med, de selger stueplenter i tusentall daglig rundt om i landet til uvitende akvarister som ikke vet bedre. Jeg kjenner jeg blir så irritert over at denne praksisen får gå ustraffet hen og fortsette!
Men butikkene tjener jo fett med penger, de! Når stueplantene etter en stund har råtnet i akvariet til folk, så tror jo folk at det er deres feil eller noe, og går tilbake til butikken for å kjøpe nye planter, dvs legge igjen MER penger hos samme butikken som lurte dem i første omgang...!
har no hatt akvarium i 2 år men har nættopp bytta akvarium til 120 liter å der er det jo ny sand og planter... så det blir jo på en måte nyoppstarta da...
ska ta bilder av plantene men dem ser ikke ut no på grunn av at jeg har tatt bort de dårlige plantene...

ja det er ikke arti å funn ut at man har blitt lurt så jeg håper ikke jeg har det....
trur ikke pompen er forliten kan ta bilde av den
dær e bilder av plantene....
den store lange pompen er i 120 l å den lille pompen du ser litt av er i 80 liter
Inaktiv bruker
Minner meg om fredslilje, ingen plante kjenner, så skal ikke si noe sikkert.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap