Akvarierommet! (side 2)

De er kanon artige! Corydoras blir bare gøyere og gøyere!

Ja, du må komme på neste møte! Utrolig koselig, mange hyggelige, flinke folk! Det var veldig mange ting til salgs på auksjonen, kanskje det er vanlig i klubben? Det var ihvertfall veldig gøy at det var så mye! Får satse på at det blir fin fangst neste gang også!
Vell, da var det på tide med ett nytt innlegg på tråden!

Idag har samboeren min og jeg vært på besøk til hennes mor.. Når vi skulle kjøre hjem tok vi turen innom Anders! Han har akkurat begynt med en aquascape! Den så veldig bra ut, og jeg er spent på hvordan det vil se ut når han er ferdig! Han hadde jo trappet litt ned i kar mengde, så han hadde en del godsaker tilovers.. Jeg fikk med meg en medium stor rot med ferskvanns tang, en mallehule, en kloreke og diverse planter! Veldig hyggelig av han! Dette passet jo perfekt nå som det ikke er så lenge til reolene kommer på plass i akvarie rommet! Da har jeg mange nye kar og fylle opp, det kommer faktisk mellom 18 og 24 nye kar, har ikke helt bestemt meg om antallet enda. Det blir ihvertfall 18 kar, men kan hende jeg kjøper litt fler!

Bilder burde jeg bli flinkere til... Tror jeg prøver meg på en liten bilderunde nå, men har et dårlig kamera. Kan hende jeg må enten investere i et speilrefleks, eller låne min mor sitt (Hvis hun vil låne det til meg, noe som er lite trolig med tanke på hvor flink jeg er til å ødelegge sånne ting). Sigve + speilrefleks + vann.. Hun kommer ikke til å få sove om natten.

Har 5-6 poppeklare guppy + 2-3 poppeklare platy.. Hvor i all verden skal jeg gjøre av all denne yngelen? Er jeg veldig slem om jeg bruker litt av den som levendefor til guramiene?

Corydoras'ene mine ser ikke ut til å ha funnet helt roen enda? De svømmer litt mye rundt i karet og holder seg ikke så mye på bakken, noen som vet hva dette kan skyldes? (Corydoras Habrosus) De er utrolig fine, og min nye favoritt fisk blant fisken jeg har nå!
Jeg skal riktig nok ikke sverge til Corydoras, og ingenting annet. Tenkte å ha maks 3 artskar med Corydoras, og to kar med L-maller! L144 og L046! Utenom det, blir det mase forskjellig fisk!
Kameraet er tom for strøm.. Nedtur! Setter det på lading når jeg legger meg, så blir det kanskje noen bilder imorgen!
Bilder
Da har jeg tatt noen bilder! Ble helt ok, men var håpløst å ta nærbilder :P Så det ga jeg opp!

Bilde 1: Scalarer i 110 literen! De skal få seg ett større kar når reolene kommer.. Håper det blir snart, men kan hende at de må vente til 12 februar!

Bilde 2: Guppy/platy karet! Her er det en del platy og guppier! Det er også Corydoras hambrosus i dette karet, som skal flyttes til et annet kar når reolene kommer, siden disse artene skal ha forskjellige vannverdier!

Bilde 3: Her holder yngelen til! Akuratt nå er det rundt 40-50 yngel av platy og guppy, det kan man ikke se på bilde, desverre. De er vell rundt 5 uker gamle!
Bilde 4: Her er karet jeg bruker til gullgurami paret mitt!

Bilde: 5: Scalare. De to største leker og leker, men har enda ikke lagt egg..

Bilde 6: Sånn så det ut før jeg fikk inn en del nye planter. Jeg geder meg til reolene kommer nå. Da blir det fullt her inne!

Vi har også bestemt oss for at de orginale planene ikke var nok. Den reolen med 3x160 litere har vi oppgradert til en med 3x200 litere! Vi har også bestemt oss for å doble mengden med småkar. Der hadde vi egentlig planlagt en reol med 6x 20-25 litere, men det ble heller 12x 20-25 litere! Det er også bestemt at vi ikke bare kjøper 9x60 literene og kjøper de andre etterhvert.. Den 12 februar går vi inn i butikken og kjøper alt vi har lyst på! Da kommer alle reolene som står over i teksten, i hus! Dette blir spennende.. Jeg klarer som sagt nesten ikke å vente!
Wow, her skjer det store ting
Sissimor
Wow, her skjer det store ting :)

Ja, her er det bare å følge med! Kommer nok til å være ganske aktiv på tråden framover!
Spennende ,hva har dere tenkt å satse på i disse karene ?
Ser ut til at det blir litt av hvert her ja, hehe
Jeg og vil! Gleder meg til å få i gang akvarierommet skikkelig
Tja, så var det hva vi skal ha i disse karene da. Noen av karene skal jeg sette litt reker i sammen med fisken. De er jo gode renholdere, og de spiser ikke egg/yngel!

60 literene:
Det blir maller i 2 av dem (L046 og L144)
Rubingurami i ett av dem
Gullgurami i ett av dem
Guppy/platy/sverdrager i ett av dem
Så blir det 2 artskar av corydoras.
De to siste blir vell brukt til oppforing.

200 literene: Disse har vi ikke helt bestemt oss for, men har en liten ide.
Det ene karet blir det kanskje 5-6 discus.
Det andre karet blir kanskje malawi kar.
Det tredje karet skal jeg dele opp for å få 2x100 litere. Da blir det sikkert scalare paret på ene siden, og resten av scalarene på andre siden (4 stk). Mulig jeg kvitter meg med de 4 scalarene som skal på andre siden?! Gi en lyd hvis du er interessert! (Askøy, Bergen) Sender ikke.

20-25 literene: Skriver 20-25 literene fordi jeg er ikke helt 100% sikker på hvor stor de er. Mener det er 22 komma ett eller annet.
To av dem vil bli brukt som rekekar!
To av dem til litt killi.
To Cory artskar (Arter som ikke trenger stor plass)
Så må jeg vell ha et kar til en fin kampfisk!
De 5 siste blir brukt til yngel og oppforing!

Gode planer her! Men hva skal du gjøre med discusene når de blir store? Var jeg deg ville jeg plukket ut 2 av dem som danner par og solgt de andre, så kanskje du får yngel!

Ville også hatt mye større akvarie til l046, bl.a fordi de skal helst ha mye gjennomstrømming i akvariet for å simulere elvene de bor i i det fri. Hiv dem i 200 literen ;D
I dag har jeg vært inne på Midtun Zoo. De har jo en helt vanvittig fiskeavdeling, så kan gå å surre der i timevis, uten å bli lei.. Dessverre blir jeg dradd ut av min samboer når det har blitt for mye for hun. Det tar vanligvis en time eller to før hun begynner å bli lei! Vi hadde vært på Ikea og kjøpt noen hyller. Vi skulle bare innom å kikke i dyrebutikken etter det. Selvfølgelig klarte ikke jeg å motstå fristelsen, så det ble 5 stk Corydoras Panda.. Idag hadde de inne to av L173! Det er ikke ofte man ser! De har blitt bestilt inn av en kunde, men til en vanvittig pris!! 3500kr skulle de ha for stykke!

Nå er det ikke lenge igjen til reolene kommer! På tirsdag braker det løs, vi gleder oss som bare det!
Nå har jeg fått min første bestilling på filtre! Denne pakken inneholdt 9x sera filtre til 60 litere! Skal ha hjørnefilter der også, men begynner med disse pumpene for å komme litt igang Blir litt mye jobb og få opp alle 24 kar med reoler, fylle dem med vann og lage hjørnefilter i 12 av karene (20-25 literne blir det innvendige filtre i hele veien)! Jeg vil jo få dette opp samme dag jeg får det, og starte innkjøringen så fort som mulig!

Jeg kommer ikke til å bruke 5 uker innkjøring på alle kar. Dette gjør jeg bare med de karene som de sjeldneste og mest sårbare fiskene skal i. Kommer til å ha en innkjørings periode på rundt 2 uker, da tilsetter jeg bittelitt husholdnings salmiakk i vannet for å få fart på prosessen!
Hadde det ikke vært bedre og kickstarte filtrene med guffa fra filtrene du allerede har oppe og går da?
Har du mulighet ville jeg kickstarta karet!

Kan jeg spørre hvor du bestilte filtrene fra?
De gamle filtrene skal ikke byttes ut, jeg får 24 nye kar på tirsdag, og de gamle pumpene kommer til å være i bruk i de gamle karene. Ellers et godt tips! Har ikke tenkt på det før Karene jeg får inn har også vært i bruk før, så det er vel en fordel?

Jeg kjøpte filtrene fra: aquaristikshop.com Billig og ok leveringstid! Tok vel rundt 8-9 virkedager.

Så klart en side på side på engelsk. Alt for skummelt å bestille derfra når jeg er så desorientert på et slikt språk. Mest redd for betalinga tror jeg Men fikk i det minste noe å titte på :P
Sigve92
De gamle filtrene skal ikke byttes ut, jeg får 24 nye kar på tirsdag, og de gamle pumpene kommer til å være i bruk i de gamle karene. Ellers et godt tips! Har ikke tenkt på det før :)

Er jo ikke snakk om og bytte ut dem gamle med nye for og kickstarte.

Du bruker bare filterguffe fra dem gamle svampene og tilfører i dem nye, da får du med deg masse fine bakterier i dem nye filtrene og dem er klare til bruk med engang. (om du får over nok fine bakterier)
Tvillingmamma80
Så klart en side på side på engelsk. Alt for skummelt å bestille derfra når jeg er så desorientert på et slikt språk. Mest redd for betalinga tror jeg :D Men fikk i det minste noe å titte på :P

Du kan jo bruke Goggle-oversetteren [URL=http://translate.google.no/#][/URL]hvis det er noe du er usikker på.

Bruker mye denne butikken selv og er veldig fornøyd.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap