Finnes fisk i disse fargene? hjelp til gave (side 2)

Arne Hansen
Jeg skulle gjerne ha hengt opp noen knagger hjemme, malt noen lister, ryddet i boden og på loftet og planlagt og kjøpt nytt kjøkken, men har bare ikke kommet så langt selv om tankene har vært der i lang tid. Om noen hadde gjort det for meg hadde jeg vært sjeleglad. :)

Ja, for levende dyr er jo akkurat som døde objekter. Det er ingen ansvar som følger med, og hvis man slurver med vedlikeholdet så er det jo bare å ta et skippertak til neste år.

Skal man reise bort i en måned eller tre, så er det bare å sørge for at objektet eller dyret er innelåst sånn at det ikke blir stjålet.

Og hvis man blir lei av dyret, knaggene eller malingen på listene, eller finner et kjøkken eller et dyr som er nyere og finere, så er det jo bare å oppgradere, og kaste det gamle i søpla.

Jepp. Akkurat likt. Flott sammenligning! I stand corrected.
Vel, du spurte hvorfor han ikke har skaffet seg dette selv og jeg forsøkte å gi deg en prinsipiell sammenligning av handlingen, ikke objektet, som du tydeligvis ikke tok.

Uansett, det er flott du engasjerer deg. Om jeg får gjennomført dette prosjektet, med å kjøpe fisk til en som tidligere har drevet med det som så seg nødt til å gi de bort pga mye flytting, så skal jeg legge ut noen bilder av en lykkelig mann (med samboer, familie i nærheten og gode naboer til å hjelpe til ved en evt ferietur) med lykkelige fisker. Skulle han absolutt ikke være klar for å påta seg et slikt ansvar skal jeg tvangshente fiskene og sørge for at de får et bedre hjem.
Arne Hansen
jeg forsøkte å gi deg en prinsipiell sammenligning av handlingen, ikke objektet, som du tydeligvis ikke tok.

Å joda, jeg tok den. Jeg forsøkte i retur å formidle at handlingen og "objektet" faktisk henger sammen, og at sistnevnte er med på å definere førstnevnte.

Litt som forskjellen mellom å kaste en hundrelapp etter deg, og kaste en hundelort etter deg. Selv om både verbet og preposisjonene er de samme, så tviler jeg på at noen seriøst ville prøvd å argumentere for at handlingen er den samme.

Fint å høre at du er klar til å ta på deg din del av ansvaret for "objektet".
Arne Hansen
Altså, kan jeg ta 1 stk av hver av disse, altså 2 stk totalt, i et 60-litersakvarie?

Som Susanne skriver bør du ha en gjeng kardinaltetra. Gjerne 10-12 stk.
I en 60-liter går det greit med et Ancistruspar, men da blir det fort yngel, og det er vel ikke meningen i dette tilfellet. Derfor ville eg valgt en hann eller gjerne to hunner. To hanner går nok dårlig sammen i et såpass lite kar.

Ancistrushunner har ikke de store tentaklene på snuten som hannene har. Hva folk synes er penest finnes det ikke fasitsvar på
Det folk mener om innkjørings periode. Jeg fant nylig ut at man måtte gjøre det med ferskvann, trodde lenge det bare gjalt saltvann.. :p Har selv begge deler.

Vi har hatt gullfisk i mange år, første fiskene levde i rundt 6 år. De hadde aldri en innkjørings periode.. Ikke har de vi har nå hatt det heller, å de har vi hatt uten problem i flere måneder nå, sammen med to maller.
Jeg sier ikke at du ikke trenger en innkjøringsperiode.. Om det går fortere med litt "guffe" kan jeg godt tenke meg, men jeg har da ikke prøvd dette selv, så jeg kan ikke fastslå noe tid.
Det er ingen "lov" på om du må ha innkjøring eller ikke, men det er nok uten tvil det man anbefaler.. Men om du vil prøve uten, eller med filterguffe, så velger du det.
Å droppe innkjøring har funket for meg, til nå, men jeg bruker det heretter .. :p å ikke bare på saltvann.. Men det er ikke sikkert det fungerer for deg, så her må du ta et eget valg Selv om det er veldig tydelig hva du helst bør gjøre.
Hmm, du sier at å droppe innkjøring har funket for deg... spurte du gullfisken hvordan det funket for den ? Gullfisker kan bli over 20 år gamle, og din ble bare 6...

Så ikke uvervurder innkjøring av filteret.

Til TS, en morsom gave :o)

Et kar på 60 liter er ca 60*30*35 cm, og såpass bør akvariet være. Jo større kar, jo lettere å holde, flere valgmuligheter på fisk og bedre trivsel.

10 kardinaltetra og 2 L144, evt albino ancistrus (kalles ofte "gullancistrus") høres jo greit ut.

Ta kontakt med Oslo akvarieklubb, kanskje du finner noen som kan hjelpe deg, både med oppsett, filterguffe, planter og kanskje fisker også.

Fotballtema ja, husker min exsamboer kalte L046 for "Rosenborgfisk" da den er svart og hvit :o)

Om du har tid, hva med å lage en egen bakgrunnsplakat til akvariet, med fotballmål på hver kortside og tribune på bakveggen ? Og mange grønne planter for å illustrere en gressbane :o) Jeg er selv tilhenger av "Naturlige" akvarier uten pyntegjenstader, men det er jo mye gøy man kan ha oppi et akvarium, så lenge det ikke påvirker vannet.

Ps, Lillestøm og omhegn Akvarieklubb har klubbmøte førstkommende mandag. Om du har tid og anledning, stikk innom, lære masse, og kjøp billige planter på klubbauksjonen :o)
StineMari
Hmm, du sier at å droppe innkjøring har funket for deg... spurte du gullfisken hvordan det funket for den ? Gullfisker kan bli over 20 år gamle, og din ble bare 6...

Sannsynligvis innkjøringsmetoden som tok livet av den etter 6 år, ja.
StineMari
Hmm, du sier at å droppe innkjøring har funket for deg... spurte du gullfisken hvordan det funket for den ? Gullfisker kan bli over 20 år gamle, og din ble bare 6... Så ikke uvervurder innkjøring av filteret. Til TS, en morsom gave :o) Et kar på 60 liter er ca 60*30*35 cm, og såpass bør akvariet være. Jo større kar, jo lettere å holde, flere valgmuligheter på fisk og bedre trivsel. 10 kardinaltetra og 2 L144, evt albino ancistrus (kalles ofte "gullancistrus") høres jo greit ut. Ta kontakt med Oslo akvarieklubb, kanskje du finner noen som kan hjelpe deg, både med oppsett, filterguffe, planter og kanskje fisker også. Fotballtema ja, husker min exsamboer kalte L046 for "Rosenborgfisk" da den er svart og hvit :o) Om du har tid, hva med å lage en egen bakgrunnsplakat til akvariet, med fotballmål på hver kortside og tribune på bakveggen ? Og mange grønne planter for å illustrere en gressbane :o) Jeg er selv tilhenger av "Naturlige" akvarier uten pyntegjenstader, men det er jo mye gøy man kan ha oppi et akvarium, så lenge det ikke påvirker vannet. Ps, Lillestøm og omhegn Akvarieklubb har klubbmøte førstkommende mandag. Om du har tid og anledning, stikk innom, lære masse, og kjøp billige planter på klubbauksjonen :o)

Jeg har da aldri sagt at jeg under vurderer innkjøring? Leste du hele posten? Jeg visste ikke om innkjøring, det er noe annet. Jeg oppfordrer heller ikke til å droppe, men til at han tar eget valg, men det er vel ganske uvesentlig

Har ikke hørt at gullfisken kan bli så gammel, bare Koi, men om det er rett eller ikke, vet jeg ikke. Antar at de hadde det bra, ettersom at de ynglet konstant..
Tiril Haug
Jeg oppfordrer heller ikke til å droppe, men til at han tar eget valg, men det er vel ganske uvesentlig :)

Å? Jeg synes så tydelig at det var nettopp det du satt og gjorde. Du prøvde bare å omskrive det.
Javel, okei. Du synes det virket som om jeg gjorde det. Men det var ikke slik jeg mente det. Bare dropp det, det er så unødvendig å starte en debatt av en filleting.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap