- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mitt første (side 2)
Mitt første (side 2)
Anders HøglundI dag oppdaget jeg dessverre en død otocinclus. ............ Nå har jeg bare to igjen, trenger flere algespisere, men tror jeg kommer til å vente med å kjøpe nye til jeg ser at de to andre ikke blir syke de og. Kan dette være bakterielt?
Otocinclus er dessverre kjent for å tåle flytting dårlig. Man kan gjøre alt etter boka og være så forsiktig som bare det....og likevel dør noen etter å ha flyttet og blitt transportert. Selv flytting mellom egne akvarier hjemme, der vannverdiene er veldig like, så kan man risikere at de dør.
Det er ulike teorier ute og går, om årsakene til at Ottoene så lett dør i tiden etter at man har kjøpt dem. Sult i butikken? Sult og stress under transport fra grossist til butikk? Lar de seg veldig lett stresse, så går immunforsvaret ned med en gang, og vips så dør de av noe, kanskje stresset i seg selv bare.
Jeg har altså ingen god forklaring til deg, alt jeg kan tilby er trøst og en forsikring om at "you are not alone". De fleste som har hatt Otocinclus (er det en eller to T'er i Otocincklus??) kjenner til problemet med å innføre dem i nytt akvarium. De dør ikke alltid med det samme, men det kan gå noen uker også, selv om de fleste av de som dør faller fra i løpet av første uka eller så.
Så, når man kjøper Ottoer, så bør man alltid kjøpe en større gruppe enn det man kunne tenke seg å ha. Da sitter man ikke igjen med for få når "frafallet" er ferdig.
Jeg kjøpte 18 Otocinclus en gang. Mistet 13 stykker over tid, fordi jeg var så dum å flytte dem mellom ulike akvarier her. Hadde bare 5 igjen til slutt, før jeg skjønte at "nå må jeg slutte å flytte på dem!" Dette er en fisk man egentlig bare må ta sjansen på å ikke ha i karantene-kar først, men bare satse på at de ikke er smittebærere og sette dem rett ut i det karet der de skal være permanent og så aldri flytte dem igjen.
Dette ble litt lengre enn antatt, hehe
Postet 02.03.13 kl 14:08
Endret: 02.03.13 kl 14:10
Postet 02.03.13 kl 14:27
Endret: 02.03.13 kl 14:28
Postet 02.03.13 kl 14:31
Fisker til toppsjiktet.
Jeg har lenge gått og tenkt at jeg må få noen flere fisker. Det er jo ikke akkurat folksomt. Vil ikke ha for mange, men hadde gjort seg med noen som svømmer litt rundt, og som gjerne stimer sammen.
Jeg har for øyebikket:
- 5 corydoras trilineatus
- 2 otocinclus (skal få fler av disse)
- 1 betta splendens
Noen som kan gi meg tips om fine fisk, gjerne så små som mulig, og som går i stim?
Må passe sammen fiskene mine.
PH: 7
GH: 2
Jeg har for øyebikket:
- 5 corydoras trilineatus
- 2 otocinclus (skal få fler av disse)
- 1 betta splendens
Noen som kan gi meg tips om fine fisk, gjerne så små som mulig, og som går i stim?
Må passe sammen fiskene mine.
PH: 7
GH: 2
Postet 04.03.13 kl 12:28
Postet 04.03.13 kl 12:56
Anders HøglundNoen som kan gi meg tips om fine fisk, gjerne så små som mulig, og som går i stim? Må passe sammen fiskene mine. PH: 7 GH: 2
Boraras Brigittae
Lekre fisk til ditt lekre kar!
Postet 04.03.13 kl 12:59
Tootsie[QUOTE=Anders Høglund] Noen som kan gi meg tips om fine fisk, gjerne så små som mulig, og som går i stim? Må passe sammen fiskene mine. PH: 7 GH: 2
Boraras Brigittae
Lekre fisk til ditt lekre kar!
Oi, de var jo vakre! Hadde faktisk sett for meg noe i den duren, sterke farge, gjerne røde, i fin kontrast til alle de grønne plantene. Er denne å få tak i hos de fleste forhandlere?
Postet 04.03.13 kl 15:59
Postet 05.03.13 kl 16:27
Endret: 05.03.13 kl 16:27
Tilstandsrapport
Det skjer ikke de helt store tingene i akvariet mitt om dagen. Jeg vil gjerne få oppi noen flere fisk, men har rett og slett ikke hatt tid til å tenke så mye på det i det siste. Selv om jeg har det travelt, betyr ikke det at akvariet står stille. Å, nei du, det gror og gror. Rotalaskogen blir stadig tykkere og høyere, og må stadig klippes ned, minst en gang i uka. Gresset sprer seg sakte men sikkert, noe jeg liker veldig godt! Vannverdier holder seg stabile og algevekst har vært under kontroll en lengre tid nå. Ingen flere døde ottoer heller, HURRA!!!
Legger ved et bilde som viser akvariet i dag!
Legger ved et bilde som viser akvariet i dag!
Postet 10.03.13 kl 19:48
Postet 11.03.13 kl 20:21
TootsieDet er helt nyydelig, karet ditt. Jeg har sagt det før og sier det igjen :) Hva er den lille dingsen som synes i høyre kant av karet forfra?
Tusen takk, det er utrolig hyggelig å få tilbakemelding på karet mitt. Jeg er veldig fornøyd selv til å være færste forsøk, og syns det er fantastisk spennende å se hvordan det gror og utvikler seg i rasende tempo. Jeg har jo ikke hatt karet gående i mer enn ca. 2mnd. Jeg skal nok la det gro enda mer til, men så klart prøve å trimme og "scape" samtidig. Det er så deilig å ha karet i balanse nå, med vannverdier, algevekst plantevekst osv. Bytter litt vann her og der, mater litt og sist, men ikke minst, glor i timesvis på de rare de rare dyra som bor der.
Den dingsen foran til høyre er en CO2-diffuser. (ellers er det også et termometer litt lenger opp, men regner med at du sikter til CO2-diffuseren).
Postet 11.03.13 kl 21:11
Postet 06.04.13 kl 14:57
Postet 06.04.13 kl 15:02
Alger, hvor ble det av dere?
Jeg vet dette sikkert er et luksusproblem, men jeg har den siste måneden opplevd at algene har blitt borte. Hvertfall de irriterende grønne som setter seg på glasset og trådalgene som fester seg på planter, stein og glass. Dette betyr jo at vedlikeholdet av akvariet mitt er en drøm. Litt vannbytte hver uke og lett pussing av frontglasset med en svamp er alt jeg trenger å gjøre om dagen.
Men hva med algeeterne? Har de mistet maten sin? Nå vet jeg ikke hvilke typer alger de trives best med, og for alt jeg vet er det pga algeeterne at akvariet ser så bra ut, men likevel har jeg gitt dem litt lørdagsgodt i form av algetabletter.
Jeg regner med at siste månedens krystallklare vann og rene glassflater kun tyder på et akvarium i god balanse. Jeg opplever jo riktignok fenomenal plantevekst og tilsynelatende friske og tilfredsstilte fisker. Corydorasene mine har til og med begynt å spise mygglarvene de i begynnelsen ikke ville ha.
Legger ved noen bilder av status quo.
Men hva med algeeterne? Har de mistet maten sin? Nå vet jeg ikke hvilke typer alger de trives best med, og for alt jeg vet er det pga algeeterne at akvariet ser så bra ut, men likevel har jeg gitt dem litt lørdagsgodt i form av algetabletter.
Jeg regner med at siste månedens krystallklare vann og rene glassflater kun tyder på et akvarium i god balanse. Jeg opplever jo riktignok fenomenal plantevekst og tilsynelatende friske og tilfredsstilte fisker. Corydorasene mine har til og med begynt å spise mygglarvene de i begynnelsen ikke ville ha.
Legger ved noen bilder av status quo.
Postet 14.04.13 kl 17:24
Postet 14.04.13 kl 17:26
Postet 14.04.13 kl 18:25
Postet 14.04.13 kl 22:17
Jeg venter barn...
...eller rettere sagt, rekene mine venter barn. Fikk for et par uker siden et dusin reker i bytte mot noen planter. Nå har jeg oppdaget at flere av rekene mine har egg. Det er de største som jeg har hatt i akvariet hele tiden, som bærer egg, men de trengte vel bare noe kjekke karer å hygge seg med. Jeg har ikke noe yngelkar jeg kan flytte dem i, men har et over middels godt beplantet akvarium, med mange gjemmesteder i både planter og mose. Får håpe de små rekebarna klarer seg.
Dette blir hvertfall kjempespennende!!!
Dette blir hvertfall kjempespennende!!!
Postet 03.05.13 kl 16:53
Nytt oppsett
Det er lenge siden siste oppdatering av denne tråden. Mye har skjedd siden den gang. Jeg har flyttet fra Oslo til Lillestrøm og i anledning flyttingen bestemte jeg meg for å kaste ut det gamle oppsettet og sette opp et nytt akvarium.
Jeg har sett mange fine bilder av mose-aquascapes på nettet og fikk veldig lyst til å lage noe selv der mose er i hovedfokus. Jeg har hatt mengder av javamose og gaffelmose til overs, så jeg hadde ikke noe problem med å fylle tanken med mose.
Jeg festet mose til steiner med netting slik at mosen over tid vil gro gjennom og skjule nettingen. Det har fungert utmerket! Jeg tenker å skaffe noen flere mosetyper etterhvert og "bygge på" tanken med. Har vært mye ved sjøen i sommer og har også plukket med noen fine steiner jeg tenker å feste mose til og plassere i akvariet.
Jeg har sett mange fine bilder av mose-aquascapes på nettet og fikk veldig lyst til å lage noe selv der mose er i hovedfokus. Jeg har hatt mengder av javamose og gaffelmose til overs, så jeg hadde ikke noe problem med å fylle tanken med mose.
Jeg festet mose til steiner med netting slik at mosen over tid vil gro gjennom og skjule nettingen. Det har fungert utmerket! Jeg tenker å skaffe noen flere mosetyper etterhvert og "bygge på" tanken med. Har vært mye ved sjøen i sommer og har også plukket med noen fine steiner jeg tenker å feste mose til og plassere i akvariet.
Postet 31.07.13 kl 10:21
Postet 31.07.13 kl 11:07