Småkar i reol (side 2)

bruker akvariesilikonen fra clas ohlson 65,- pr tube

[External Image]

begynte med og fuge sidene,

[External Image]

og fuget hele bynnen til slutt.

[External Image]
så e det bare og dra fingen over alle fugene.

[External Image]
Tvillingmamma80
Ser man ikke det rimelig fort? Altså i løpet av noen få timer? Om en da kjenner rundt kantene og ikke blir våt er det vel tett? Tror jeg hadde latt det stå ca et døgn for å være sikker, men dette kan jeg jo minimalt om så det var noe med kunnskap da :D

jeg håpet jo på at jeg ville se det ganske så fort egentlig.men har også tenkt,hvis det skulle komme en dråpe etter et dågns tid,liksom....
planen var og sette di opp ute,på terrassen,men det har jeg slått fra meg,da det er kaldt og veldig ugunstig hvis vannet i karene skulle fryse.
så planer er blitt forandret,så jeg skal finne en god løsning på det nede på vaskerommet. og der gjør det ikke noe om di står et døgn med vann i.
hvis du sko ver litt uheldig,sånn som meg,og få fugemasse ut over glasset,der du ikke vil ha fugemassen,

[External Image]

så tar du bare barberbladet og skraper det rent.

[External Image]

da var det første akvariet ferdig. bare 5 igjen
arbeidstid på det første karet var ca 1 time.
regner med det går litt fortere med di andre.

[External Image]
Tips.
tips 1 : rødspriten og fugemasse dunsten kan gå rett te håve på deg,så det hjelpe ein del og lufta godt ut mens du hålle på med denne type jobb. fugemassen lokte heilt for javligt (min personlige meining)

[External Image]

tips 2 : IKKE spar på knivbladene.blir di slitt,eller knekt i tuppen,så bytt. barberbladene kosta ikke meir en 39,- for 10 stk på clas'en.
du har så mye meir igjen for og ha sylskarpe blader hele tiden.

[External Image]
Plussmedlem
Man skal IKKE bruke rødsprit til rengjøring før silikonering!
Rødsprit er ikke ren nok, den inneholder blant annet bittelitt fettstoffer. Aceton eller isopropanol kan brukes, de er renere og fordamper helt. Rødsprit vil alltid legge igjen litt reststoffer der du bruker det....
milo
Man skal IKKE bruke rødsprit til rengjøring før silikonering! Rødsprit er ikke ren nok, den inneholder blant annet bittelitt fettstoffer. Aceton eller isopropanol kan brukes, de er renere og fordamper helt. Rødsprit vil alltid legge igjen litt reststoffer der du bruker det....

det va jo drid... regne med det holder for det om. skal heller følge godt med når jeg begynner og teste akvariene,om di eventuelt vil begynne og lekke. men så langt ser det bra ut. på glasset jeg har testet på tidligere,så sitter fugemassen bom fast. måtte jo teste for et par dager siden.

der blir litt mye avfall etter bare 3 bittesmå akvarier.

[External Image]

fikk tatt 3 akvarier i går,og 3 som gjenstår. di tar jeg i dag.

[External Image]
Trenger litt hjelp.
har laget meg en liten skisse. eller en tegning av hvordan ting skal bli,sånn nogenlunde. resten er oppi hode mitt det er ikke selve reolen jeg nå har støtt borti et problem med,men alt det tekniske. jeg må jo mest sansynlig ha 6 stk lysamatur (3 stk på 120cm går og) og filtrering av 6 kar,det blir jo 6 stk filterpumper, eller luftfilterting (som eg ennå ikke fårstår så mye av,ikke fått satt meg sjikkelig inn i det) eller om eg lage blåsvamp filter i hjørnet med powerhead.
og alle sammen må jo ha varmekolbe. så der må eg vel og ha 6 stk.

nogen som har litt peiling på et godt oppsett for meg,som ikke koste ein fod og ein arm?

av ting jeg skal ha i desse akvariene så blir det mest sansynlig reker. da det ikke er så mye fisk som går i så små kar. men der e jo muligheter for noe nanofisker. det får jeg ta så det kommer etterhvert.dere må gjerne komme med innspill på fisker som jeg kan ha det hadde vert utrolig koselig med masse hjelp i fiske/skaldyrvalget

[External Image]
Dette blir kanon har selv nettopp satt opp en enkel reol med 4x 20l. Ang varmekolbe så er det ikke sikkert du trenger det, spørs jo hvordan temp fiskene skal ha. Selv droppet jeg det på alle småkarrene.
Cathy
Dette blir kanon :) har selv nettopp satt opp en enkel reol med 4x 20l. Ang varmekolbe så er det ikke sikkert du trenger det, spørs jo hvordan temp fiskene skal ha. Selv droppet jeg det på alle småkarrene.

takk du sier noe der... hmmm... det er jo ikke akkurat kaldt der reolen skal stå.og jeg har for det meste tenkt og ha reker i karene,og di fleste klarer seg med temp på 20-25 og nede på gangen ligger tempen på 23 grader. har også sett litt på corydoras pygmaeus,den kreve jo ikke større en 30 liter i følge fiskebasen. kansje et kar med en liten stim på 10. gjerne et plantekar og et yngel/oppvekst/karantenekar nederst.
I så små kar så er det greit å tenke plass også. Og trenger man ikke varmekolbe så er det greit å sløyfe det.
stemmer det... men nå er det da ikke en varmekolbe som tar størst plass.
I slike kar kan du både ha reker og Corydoras (små leksgrupper på 5-6 individer) uten problem. Du kan da sette opp et lite hjørnefilter med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=276115+*+276116+*+276117&t=temartic_e&userid=NGRR0vOw1RKxBOuZPuIW9kaLBO6FnSy856I]blåsvamp[/URL], montere et løfterør bak som igjen er koblet på en skikkelig luftpumpe. Da drives alle seks filtre av luftpumpen som er strømgjerrig og du får ikke for mye sirkulasjon heller. En blåsvampbit på eksempelvis 10x30 cm er mer enn nok filtrering til slike kar. Luftpumpen mene rjeg kommer med forgreningsrør med 6 uttak som passer til vanlig 4/6mm [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=308110+*+308111&t=temartic_e&userid=NGRR0vOw1RKxBOuZPuIW9kaLBO6FnSy856I]luftslange[/URL]. Da har du stort filtervolum og et filter som bare trengs å renses 1-2 ganger i året, maks.

Alle disse "ingrediensene" finner du i den tyske nettbutikken Aquaristik Shop som er rimelig og bra, de leverer ogsp veldig billig til Norge. Når du registrerer deg som norsk kunde trekkes tysk moms automatisk fra prisen, men du blir alltid belastet for norsk moms ved mottak samt Postens fortollingsgebyr. Men totalt sett er handlekurvene her en god dem rimeligere enn norske nettbutikker.

Hvis du vil droppe varmekolben er det jo bare å holde konstant temp i rommet på 22-23 grader så holder karene så og si det samme uten problem, tar bare litt lengre tid å stige etter et kaldtvannsbytte. Gjør det selv slik i et rom hvor jeg har 30 kar med Hypancistrus, da er rommet varmet opp til 32 grader og karene holder da 29-30 grader mer eller mindre konstant, har da autovanning på disse i tillegg.
tusen takk for godt og langt svar, Lars Jamne. dette virke jo veldig inntresant for meg. du har vel ikke tilfeldigvis ein link eller rett og slett ein god forklaring på hvordan dette virker. har sett noe lignende på youtube. med at di stapper luftrøret nedi plastrøret og luften er med på og suge ut vann. vet ikke heilt kossen eg skal forklara det når eg ennå ikke heilt har fårstått det
wow ! Må si jeg synes du er superflink og tålmodig som tar hele den jobben med å silikonere karene !

Blir spennende å se prosjektet ta form
Takker for det Sessan jeg synes bare det er kjekt og se at noe som ikke er vert noe for andre,kan bli en flott reol med akvarier for meg (kjøpte 6 stk akvarier for 800,- ,synes ikke det var upris)
har også nettopp kommet hjem etter og ha vert ute og kjøpt inn matrial til hele reolen (alt av trevirke) ble heller ikke rare summen.
Luftfilter er kjempeenkelt egentlig, luften slippes løs i røret og stiger opp og ut av røret. Samtidig som dette skjer drar det med seg vann fra åpningen i bunn av røret som blir spyttet ut i front av blåsvampen. På vedlagt bilde ser du en "opp ned T", luften slippet us i midten og vann suges inn fra hver side. Dette er filteroppsettet mitt i noen 36l klekkekar jeg bruker. Det løfterøret jeg linket til mangler kun luftslange så her trenger du ikke gjøre noe selv, men det er veldig enkelt å mekke til selv også.
Tusen takk for all hjelp. jeg skal så ha luftdrevet filtersystem i alle karene. lager slikt buet hjørne og oppi karene og får til dette luft i rør prinsippet som du forteller om,og som jeg har fått sett litt videoer om på youtube. har også funnet noen skriverier på google. virker veldig praktisk når du har mange kar som skal drives. tusen takk igjen for hjelp. (med og finne linker og div) setter stor pris på det
tidligare i dag blei eg og ferdig med resilikoneringa av alle kara.
så nå gjenstår det bare og finna plass og tid te og fylla opp disse karå.
må jo få stå ein plass dei ikke står i veien for oss. (_for ute blir ikke aktuelt,da det er frost og kaldt,og jeg har tenkt at kara må nå få stå i minst et døgn til testing)

men nå må eg gå. kånå skal vist ha meg med i borsdagsfest ting.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap