Hva betyr kaldt vannbytte i akvarie (side 2)

Inaktiv bruker
Du kan senke gh og ph med f.eks. Regnvann eller RO vann.
Men så er spørsmålet, hva har du i karet som kan dra opp ph og gh?
Eller er det vannet i krana som har så høy verdi?
Det er ganske mye som må tas tak i, Fiskesammensettingen, oppsett og vannverdier.

Fiskesammensettingen: det er for mange typer Corydoras,sverdrageren vil spise både egg og yngel L-144 spiser også egg.

Vannverdiene er enkle å forandre.Du bor i Oslo og vi har veldig bløtt vann i springen.
ph 8 og gh/kh er nesten ikke eksisterende. gh 0-2 og kh 0-1.

oppsett Det mangler mangrove røtter.Denne vil hjepe til med å senke ph etter at du slutter å tilføre gh+ /salter og kh+/salter i vannet.
jeg tilseter ingenting til vanne,har rott også,men hvordan skal jeg velge fisken at de skal ikke spisse hverandres egg det tror jeg er nesten umulig.men hadde før i den akvarie palettciklider,egg og yngler aldri ble spist,men ble lei av palettene og ga bort ,de passet ikke helt inni!1.mars skal alle de flytte i et 240 l da tor må forandre noe inhold av fisker,kanskje dere har noen tips!
leste et sted at ph kan synnkes med eddik er det noe kan trygt brukkes eller ... er egentli litt redd tilsete forseligi ting i akvarie.
Inaktiv bruker
Om du ønsker å drette fisk, bør du sette opp eget oppdrettskar til de fiskene, i selskapskar er det vanskelig å få til oppdrett, da er det stortsett altid noen som spiser eggene.
har ingen stein har biltema sand,et ganske stor rott,2 huller til maller,vet ikke hvilken matreal er den men den er den typen hjemmelaget som de fleste selger på nett,og et keramisk cocoshulle,men den tokk jeg ut i dag!! Har et akvariet på 60 l.som var ment til yngler.men der kommer også ingen lekk,hos meg rett og slet fiskene vil ikke leke,vet ikke hva er feil.Har lest at mange gjør ingenting og pluslig egg .overalt!!!
Inaktiv bruker
hvilke fisker var det du skulle prøve og drette da?
veldig lyst L144 og hadde vært morro cory også ,men cory er liksom ikke så viktig.
Inaktiv bruker
Først og fremst må dem bli kjønnsmoden. Det tar vell ca et år eller så.
Så må dem vell føle seg trygge og med mye god mat så kan det hende dem vil føle seg klar. Tålmodighet er viktig.
jeg har kjøpt 3 stk.som er kjønnsmoden og et lekseparet!vet ikke hvordan de gjør.men ser at lekseparet er ikke sammen i det heletat.hannen lever i en fast hulle,han slipper ingen fisk inn i der jager alle bort,egentli han ligger der og vifter helle tiden,men har kjekket at der er ingen egg,da vet ikke jeg hvorfor han vifter der.Har sett at han prøve gå etter hun fisken,men de rømmer liksom fra han!Da vet ikke om jeg kan gjøre noe,enn å bare håpe.
Første bud når det gjelder oppdrett av fisk, er å ikke stresse så veldig. Fiskene tar uansett den tiden de trenger. Det du kan gjøre i mellomtiden mens du venter, er å passe på at du mater dem med fôr de er veldig glad i, godt og variert kvalitetsfôr, og ikke noe søppel fra supermarkedet. Ancistrus trenger f.eks. algetabletter og grønnsaker, men også litt kjøttbasert fôr som røde mygglarver spiser de i blant.

Skift vann en gang i uken, ca en tredjedel hver gang. Sørg for skikkelig filtrering med et stort nok filter, så du ikke får dårlig vannkvalitet. Fisk liker rent vann.

Ellers er det bare å smøre seg med tålmodighet. Når det gjelder maller, kan ting ta tid noen ganger. Men med Ancistrus vil det som regel ende i yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap