Senke ph (side 2)

Vil du prøve med eikeløv kan du få av meg, plukket i høst men måtte slutte bruke da det ikke passet for eplesneglene mine..
Vi har prøvd å få tak i torv på hagesentre vinterstid og de har vært lite behjelpelige da sekkene ligger nedsnødd utendørs, men Felleskjøpet kunne hjelpe oss. De selger ugjødslet og ukalket naturtorv, 150l Weibulls Proffs Torv Naturell, den koster ikke mange kronene og varer i en evighet
Tone Ringstad
jeg ser den ene scalaren min puster fort og henger helt stille i vannet, den har det slett ikke bra.

Jeg er slett ikke overbevist om at ph har noe akutt med scalarens ubehag å gjøre. Det er jeg ganske overbevist om faktisk. Scalarer trives riktignok best med ph mellom 6 og 7, men ph 8 er ikke døden for dem heller, iallefall ikke hvis det ikke er permanent og over lang tid.
MEN å leve i ph som ikke er det ideelle (eller som Silvershaded uttrykker det, det mest levelige) kan føre til økt tendens til sykdom. Dvs en fisk som over tid ikke har det helt optimalt, vil stresses og få lavere immunforsvar og dårligere motstandskraft mot sykdom.
Når det gjelder scalarer, så har de en lei tendens til å bli rammet av det samme som f.eks. diskus; gjelleparasitter (og innvendige parasitter). De får det ofte, dessverre. Uansett hvilken ph de lever i.
Du sier at fisken puster tungt, og derfor øker det min mistanke til nettopp dette. Tung pust med gjellene er et typisk symptom. Og hvis èn scalare har det, har garantert de andre det også - forskjellen er at de andre ikke viser det ennå, det har ikke kommet så langt.

Du bør altså se deg om etter en skikkelig medisin for gjelleparasitter. Du bør også være forberedt på at det kanskje ikke er gjort i en fei å bli kvitt eventuelle gjelleparasitter, for det finnes et par hindringer i veien... Det ene er at det i akvariehobbyen verserer flere motstandsdyktige parasittstammer, som har greid å utvikle resistens mot de vanligste medisinene vi bruker. Årsak til dette er sannsynligvis feilbruk og overforbruk over tid i bransjen/hobbyen. Den andre hindringen er at det finnes som regel bare medisiner som er for svake her i landet. Vanskelig å finne gode nok produkter.

Det første jeg ville prøvd er en medisin med virkestoffet praziquantel. De medisinene vi får med dette i Norge, er dessverre litt svakere med hensyn til prosentandel av virkestoffet enn hva f.eks. man får kjøpt i USA og Storbritannia. Men du kan prøve denne fra Sera hos Aquamanias til å begynne med.

Mange diskuseiere kjøper medisinene sine fra f.eks. Plymouth Discus i England.
Medisinene derfra er bra. Men jeg bør advare deg og si fra at det i utgangspunktet ikke er tillatt å importere veterinærmedisin selv....

Tone Ringstad
...og nitrat er 0?

Spørsmålet er om du mener nitrat, eller om du har skrevet feil og mener nitritt? Null i nitrat er unormalt, og den vil vanligvis ligge på fra 5-10 og opptil 20 i akvarier med jevnlige, vanlige vannbytterutiner. Høyere om man har mye fisk og sjeldnere vannbytter. Men med nitrat på 0, så ville jeg mistenke at noe er galt med testen, eller med filteret. Nitrat i et velfungerende, innkjørt akvarium er ikke på null.

Nitritt er derimot giftig og noe helt annet. DEN verdien skal være null, ja.

Hei alle som har hjulpet meg og takk for mange gode råd. Fisken var død når jeg kom hjem i dag, uten andre symptomer enn rask pust, det har ikke vært synlig rask pust mer enn en dag eller to, kan det da være gjelleparasitter Mona O ? Håper virkelig ikke det . Skal iallefall følge nøye med på de andre i karet, og gå til innkjøp av anbefalt medisin.

Og ja det er Nitritt som er 0.

Har ikke innført noen nye fisk på lang lang tid, kan gjelleparasitt bare komme helt av seg selv? Skal selvfølgelig prøve å finne en link til dette temaet selv og, men alltid kjekt med andres erfaring, går det virkelig så fort fra symptoner til død.

Uff, det var trist at fisken døde.

Det er ikke påvist at du har fått gjelleparasitter i karet, og scalaren kan faktisk ha dødd av helt andre årsaker. Mange fisker dør av grunner vi ikke kan fastslå. Å medisinere karet mot gjelleparasitter fordi en fisk dør uten å vite hvorfor, ville jeg ikke ha gjort. Man bør ikke medisinere i utide og jeg ville sett dette litt an.

At fisken pustet unormalt kun 1-2 dager før den døde tyder ikke på gjellemark, mener jeg.
Jeg skal ikke medisinere noenting enda, skal vurdere hva som skjer videre, foreløpig har ingen andre samme symptoner, og en ting til, den var ikke mobbet, iallefall ikke som jeg kunne se av finnene, altså ikke nappet. Ja er trist , det var en flott scalare, men når først er skjedd er jeg glad det gikk så fort som det gjorde, jeg får vondt i maven av å se fisker som hangler ,
Inaktiv bruker
Eddik
Hei! Jeg ser folk har innvendinger mot å bruke eddik til å senke PH. Det gir jo mening dersom man senker PH i akvarium MED fisk, men er det noen grunn til å bruke dyrere midler dersom en senker PH i et akvarium under innkjøring? Og senere holder den nede med røtter og eikebarkekstrakt o.l.?
Eddik er ikke farlig. Det er en svak organisk syre (eddiksyre i vann), og de fleste pH-minus preparater inneholder organiske syrer. MEN...som alle slike tilsetninger skal man ikke helle den rett i fjeset på fiskene, det er naturligvis ikke bra ! Man tilsetter dem til det nye vannet når man gjør vannbytter, slik at ingenting konsentrert helles rett i akvariet.

En annen sak er at akvariets bufferkapasitet har en tendens til å tilbakestille pH til den verdi som karets normale balanse tilsier.
Inaktiv bruker
Takk for svar! Dette er et 160-literskar, og jeg vil gjerne ha PH ned fra 7,5 til 6. Noen idé om hvor mye eddik som må til, og har det noe særlig å si hvordan den tilføres? Ingen fisker i akvariet, da dette er under innkjøring enn så lenge.
Hvor mye eddik som trengs kommer jo an på hvor sterk eddiken er. Tror "eddikessens" i handelen ligger på 35%. Her må du prøve deg frem, og ta det laaangsomt. Men ikke forvent at dette ordner problemet permanent, en senkning på 7.5 til 6 er relativt mye. Og sjansen er som sagt at balansen i karet vil trekke pH opp igjen. Avhenger av samlet bufferkapasitet i akvariet.

Uansett bør du ikke begynne å trikse med pH mens karet er under innkjøring, da dette kan rote det til for bakteriene og forlenge prossessen. Bakterier er levende organismer som reagerer på omgivelsene sine, slik som fisk. Gi karet en sjanse til å komme i balanse før du begynner å justere noe. Vet ikke hvor langt du er kommet med innkjøringen, nitritt-omsetningen senker pH når den kommer i gang for alvor.
Inaktiv bruker
Tenkte å få PH ned, for så å holde den der med catappa-blader og røtter, og kanskje eikeekstrakt. Men dette kan altså komplisere innkjøringen? Det var kjekt å vite. Takk!
Ja, mens karet er under innkjøring vet du egentlig ikke helt hvor pH havner til slutt, og et stort pH-sving akkurat nå kan som sagt rote det til.
Jeg brukte eddik en periode da nettbutikkene var utsolgt for eikeekstrakt. Brukte også eddikessens 35%. Jeg syntes imidlertid at det skummet noe og luktet vel tydelig eddik og jeg sluttet med det da eikeekstrakt igjen var tilgjengelig.

Nå har jeg kjøpt noen liter Steins Eichenekstrakt, men ser jo at det jeg har hatt mistanke om nå står skrevet på flasken: Wirkstoff: Salzsäure. Virkemiddelet er altså helt enkelt saltsyre. Det er selvsagt mulig at de har i noe uttrekk fra eikefliser el.l. for å ha et visst humusinnhold, eventuelt kun for å gi mulighet for å kalle det eikeekstrakt. (De bruker i alle fall ikke uttrykket eikebarkekstrakt.)

Bør nok ta meg helt sammen og starte torvfiltrering igjen, det er nok en bedre metode.

Som SilverShaded skriver kan en for lav pH forstyrre hele innkjøringen. Jeg har nå i lengre tid villet kjøre inn noen kar med samme pH som fiskene skal ha, pH5 i to kar og 6 i to andre. Nå har jeg holdt på i tre måneder og er fortsatt ikke i mål. Årsaken til forsøket er at i kar som nå har pH 4,5 (Apistogramma Atahualpa som er fanget i vann med pH mellom 3,45 og 4,85 !) går nitrifikasjonsprosessen helt fint, i alle fall er det null ammonium og null nitritt. I karene som er under innkjøring har jeg nå fortsatt ammonium tre dager etter siste tilsetning (3 ml i 105 liter, nitritt på 0,05 og nitrat på 160. Prosessen går altså, men nedbrytingen av ammonium til nitritt går åpenbart tregere enn nedbrytingen av nitritt til nitrat. Begge prosessene må jo gå ordentlig før filterne er innkjørt. Hvorfor er det ok med fisk når det åpenbart ikke gått bra (eller i alle fall særlig fort) uten fisk? Det svaret hadde jeg håpet å få, men hittil har det ikke skjedd.
Sigmund : Da er det tydeligvis enten
a: Selve oppstarten av bakteriekulturen går veeeeldig tregt...altså, bakteriene klarer ikke å etablere seg i så lav pH. Derimot kan de danne "pH-resistente" RNA-klader dersom de tilvennes litt over tid.

b: Næringsinnholdet i vannet kan ha noe med saken å gjøre ?...både makronæring (karbon/fosfor f.eks.) og mikronæringsstoffer vil det være mye bedre tilgang på med fisk i karet. Men det er mere "a wild guess" fra min side, kan testes ved å mate med noe annet enn salmi.

Veldig bra info, Sigmund...svært nyttig fra mitt ståsted
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap