Paradiset (side 2)

Flott at du venter, det sparer deg nok garantert den del hodebry og død/svak fisk

Er det et akvastabil-kar du har? Tror jaggu vi har helt likens, hehe. Glass-lokkene mine er ikke de originale så de er skjeive og greier, bahh!!

Blir spennende å følge med her etterhvert
Grapejuice
Flott at du venter, det sparer deg nok garantert den del hodebry og død/svak fisk :) Er det et akvastabil-kar du har? Tror jaggu vi har helt likens, hehe. Glass-lokkene mine er ikke de originale så de er skjeive og greier, bahh!! Blir spennende å følge med her etterhvert :D

Er ikke helt sikker, kjøpte det på en sånn "Kenya billig butikk" Betalte 300,- for det.Men har søkt litt på nettet etter Akvastabil og syntes det ligner veldig, er det bra kvalitet på de? Topplokk mener du glasset på toppen?

Ja, ønsker og være helt sikker på at det er optimale vannverdier for fiskene før jeg tar de første inn
Jah, syns det lignet skikkelig - armaturet også. Jepp glasslokket ja.. Jeg har to glassplater som er skjeivt skjært haha - sånn går det når man kjøper brukt. :P

Akvastabil er vel en av de bedre om jeg ikke har blitt feilinformert. Men det er vel ingen som er helt elendig uansett tror jeg.
Grapejuice
Jah, syns det lignet skikkelig - armaturet også. :) Jepp glasslokket ja.. Jeg har to glassplater som er skjeivt skjært haha - sånn går det når man kjøper brukt. :P Akvastabil er vel en av de bedre om jeg ikke har blitt feilinformert. Men det er vel ingen som er helt elendig uansett tror jeg.

Hehe, hadde ikke glassplate jeg heller når jeg kjøpte det, men fikk bestillt fra Bamble Zoo til 150,- Men klarte å tråkke på det forige uke under flytting så da ble det knust, så bestilte heller ny topplokk med lys. Gleder meg masse til å få det.

Ja, et akvarium er vel et akvarium så lenge det ikke lekker :p
Inaktiv bruker
Ja, eller kanskje en av disse designerakvariumene...? Å ha reker i altså
Eheim aquastyle
Biorb flow som jeg selv har litt erfaring med:P (jeg har bilder på loggen min)
ILDHALEN
Ja, eller kanskje en av disse designerakvariumene...? Å ha reker i altså:) [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] som jeg selv har litt erfaring med:P (jeg har bilder på loggen [I]min[/I])

Har sett litt på denne faktisk: [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=650100+*+6501003&t=temartic_e&userid=BQ4uqy2AakIhBcMmgrvRt4gW7TNeuatpzZx][/URL] tror det er samme som du linker til.

Skal se litt på loggen din. Utifra linken så så den veldig intressan ut.
Nytt akvarie :)
Dag 5

60L

Idag har jeg fått smittet hobbyen litt over på fruen, så vi har bestemt oss for at 60L da skal bli hennes prosjekt. Mens jeg kommer til å legge ut bilder her og fortelle fremgangen vi har. Så får hun se om hun kanskje lager en egen tråd senere, (når hun får litersyke)

Har i førsteomgang vasket over akvariet og gjort det klart uten vann, da vi venter på møbel som det skal stå på

Hun har bestemt seg for å begynne med Guppy i 60L, da hun er blitt fasinert av disse.

160L

Så har jeg fjernet litt innredning, ønsker mer naturlig innredning med røtter og planter og ikke så mye plastikk dekor.

Sanden er jo som sagt på vei ned (håper jeg) Syntes det er så tåkete og vannet ser så trist og sykt ut. :p

Det var det for idag, gleder meg sååå til å få fisk

Inaktiv bruker
Det var en fin 60-liter også du har der!=)
Hva slags er det?
Forresten, så synes jeg du skal kjøpe deg litt aqua life! Det er et middel som både gjør vannet klarere og setter igang bakteriene slik at de jobber bra=)
ILDHALEN
Det var en fin 60-liter også du har der!=) Hva slags er det? Forresten, så synes jeg du skal kjøpe deg litt aqua life! Det er et middel som både gjør vannet klarere [I]og[/I] setter igang bakteriene slik at de jobber bra=)

Skal få kjøpt slik Aqua Life i morgen Hvor lang tid tar det før den viser resultat?

Er ikke helt sikker på merke, står egentlig ingen info om det på selve karet.
ILDHALEN
Forresten, så synes jeg du skal kjøpe deg litt aqua life! Det er et middel som både gjør vannet klarere [I]og[/I] setter igang bakteriene slik at de jobber bra=)

Kan du forklare litt mer om dette produktet du anbefaler...hva inneholder det, og hva slags erfaringer har du gjordt med det ? Link ?
Ikke mye har skjedd.
Dag 6:

Ikke så mye nytt idag, utenom at pumpa er sendt og på vei til meg.

Slenger med et bilde fra akvariet idag også.

Men har et spørsmål idag da, og det jeg lurer på er hvor lang tid må jeg vente før jeg kan kjøpe reker? Er det like lenge som med fisk?
Nei, du bør vente lenger med reker, da de har behov for et godt innkjørt og balansert akvarium med en god "rekemat-flora". Dette er ikke gjordt på 5 uker.
SilverShaded
Nei, du bør vente [I]lenger[/I] med reker, da de har behov for et godt innkjørt og balansert akvarium med en god "rekemat-flora". Dette er ikke gjordt på 5 uker.

Da gjør jeg det, men er det det samme med Maller? Er redd for at akvariet skal være overfylt med alger innen jeg får kjøpt fisk. :p
Nei, de fleste vanlige malle-arter er ikke så følsomme som reker. Så lenge det fores riktig, og vannkvalitet, innredning og sirkulasjonsforhold stemmer for arten(e), så klarer de seg og beiter på det lille de finner til forholdene "gror til".
SilverShaded
Nei, de fleste vanlige malle-arter er ikke så følsomme som reker. Så lenge det fores riktig, og vannkvalitet, innredning og sirkulasjonsforhold stemmer for arten(e), så klarer de seg og beiter på det lille de finner til forholdene "gror til".

Men jeg må fortsatt vente i 5 uker før jeg kan sette inn en malle?
Om det blir 5 uker eller lengre/kortere, etter min mening skal ingen fisk oppi noe kar før det er 100% innkjørt. (Med det mener jeg at bakteriene skal kunne ta ca.4 ppm med NH3/NH4 og omdanne 100% til nitritt og videre til nitrat i løpet av et døgn.) Ingen fisker burde utsettes for "innkjøringsvann".
SilverShaded
Om det blir 5 uker eller lengre/kortere, etter min mening skal ingen fisk oppi noe kar før det er 100% innkjørt. (Med det mener jeg at bakteriene skal kunne ta ca.4 ppm med NH3/NH4 og omdanne 100% til nitritt og videre til nitrat i løpet av et døgn.) Ingen fisker burde utsettes for "innkjøringsvann".

Noen måte å få testet det på? Hva pumpen takler
Det finner man greit ut ved å tilføre akvariet NH3/NH4 til en konsentrasjon av ca. 4 ppm, og så måle etter ett døgn om NH3/NH4 og NO2 er blitt null. I så fall er all NH3/NH4 omdannet til NO3 av bakteriene, og filteret er klart til å håndtere avfallsstoffene som vil bli produsert når fisk settes inn.
SilverShaded
Det finner man greit ut ved å tilføre akvariet NH3/NH4 til en konsentrasjon av ca. 4 ppm, og så måle etter ett døgn om NH3/NH4 og NO2 er blitt null. I så fall er all NH3/NH4 omdannet til NO3 av bakteriene, og filteret er klart til å håndtere avfallsstoffene som vil bli produsert når fisk settes inn.

Hiver inn et nybegynner spørsmål her da, :p

Hva kan jeg putti oppi som inneholder: 4 ppm NH3/NH4.? Og hva er Ppm?
ppm er parts per million, i praksis det samme som mg/liter.

For å få ca. 4 ppm i et 160 liters kar, kan du tilsette 4.5 ml Salmi (type Lilleborg 9.5%). Men det forutsetter selvsagt at du har NH3/NH4 dråpetest. Etter 24 timer skal som sagt all NH3/NH4 (ammoniakk) og all NO2 (nitritt) være borte hvis karet er ferdig innkjørt.

Mer om dette finner du i alle trådene om fiskeløs innkjøring med salmi-metoden.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap