Costa noc (side 2)

Inaktiv bruker
Har tidligere brukt både Tetra og JBL, og de viste like resultater sist gang jeg sjekket.
Uansett er det nok tryggest å velge dråpetester over strips, da er i alle fall resultatene mer nøyaktige.
mona o
[QUOTE=Sigmund - ex 530]Som Mona er inne på, det er absolutt ikke nok bare å konsentrere seg om nitritt. Før det kommer, har du hatt et par uker med ammoniakk i karet. Ettersom du [B]har over 7 i pH, reddes du heller ikke av at mesteparten er i form av ammoniakk[/B] som ikke er giftig i disse konsentrasjonene. Bytt vann fra dag en når du setter inn fisk.

Min utheving.
Ble litt forvirret av det du skrev der. Jeg regner med at du Sigmund, her mente ammonium, faktisk, ikke ammoniakk? Ammonium er ikke giftig ved ph under 7, men blir til giftig ammoniakk ved ph over 7...? Er det ikke noe sånt du tenkte på?

Selvsagt har du helt rett i dette Mona. Dette burde jeg ikke blande, men dessverre....
Unskyld.. men nå føler jeg meg litt treig (dum?)

Først sier du:
SilverShaded
Men det var vel dristig å sette inn fisk etter en uke, når du har nitritt-toppen foran deg ?


Så sier du:
SilverShaded
Selv om alt er "friskt", oppstår det ammoniakk i vannet...særlig når fisk settes inn og slipper avfallsstoffer i vannet. plantemateriale vil også brytes ned. På dette tidspunktet av innkjøringen fins det lite bakterier som kan bryte ned ammoniakk, og enda mindre bakterier som kan bryte ned nitritt. Man får derfor ganske fort en nitritt-topp som vil vare noen uker til de gode bakteriene gror frem og kan bryte ned nitritten til nitrat.



Tolker jeg det da rett når jeg leser dette som at, du råder trådstarter til ikke å sette fisk i karet etter en uke, for dette vil gi en nitrit topp som er skadelig for fisken?


SilverShaded
"Nitritt-toppen" er blitt et begrep...det betegner kort sagt sagt hele den lange perioden hvor vannet er 'giftig' for fiskene.


Dersom du ikke skal bruke amoniakkmetoden.. hvordan skal du ellers få karret opp å gå? anna enn med å sette inn fisk?


~are
Dersom du ikke skal bruke amoniakkmetoden.. hvordan skal du ellers få karret opp å gå? anna enn med å sette inn fisk?

Ved å ha rikelig med annet biologisk nedbrytbart materiale i akvariet. Røtter og planter, la være å ta vekk visne planteblad og bare la dem ligge og brytes ned i karet, gi litt fiskefôr i fisketomt kar så det kan gi fart i nedbrytingsmengden og i sin tur gi "mat" til filterbakteriene man venter på skal gro i filteret. Hvis du noen gang har gjort dette og samtidig målt vannverdiene underveis, vil du se at nitritten går rett i taket og alle deler av syklusen går som den skal - helt uten fisk i karet og helt uten at de må lide.

Man er altså ikke NØDT til å bruke fiskens avføring (altså fisk) i akvariet under innkjøring. Det er andre ting enn fiskens bæsj som kan gi opphav til en fungerende bakteriekultur.
Derfor mener mange det er dyreplageri å sette inn fisk under den "unnskyldningen" at det er for å få en bakteriekultur, når denne lar seg ordne på andre vis uten at levende fisk må lide seg gjennom ukesvis med giftig vann - og kanskje bli syke av påkjenningen, eller å dø av giften.

Som fersking gjorde jeg dette, som så mange andre, men det var kun en gang da jeg var helt ny med akvarium, men så lærte jeg om det, og har aldri gjort det siden. Siden den gang har jeg kjørt fiskeløs innkjøring av alle akvarier jeg har satt opp, eller jeg har kickstartet filteret med filtergørr fra et annet, modent akvarium.

Så, det finnes måter å unngå og plage fisken med giftig vann.
~are : Ser at mona o. har svart godt og utfyllende på dine spørsmål
Som hun sier, er det ikke nødvendigvis bare fisken som skaper nitritt-toppen. Det samme står i mitt svar også : "Plantemateriale brytes også ned". Nitritten kommer, med eller uten fisk. I tillegg til "naturmetoden" kan man fremkalle ammoniakk i akvariet ved å bruke salmiakk, eller ved å tilsette fiskefor (som brytes ned til ammoniakk). Det er lenge siden man begravde den misforståelsen at kar måtte ha fisk for å kjøres inn. Det fins altså ingen unskyldning for å plage fisk på den måten.
SilverShaded
Det er lenge siden man begravde den misforståelsen at kar måtte ha fisk for å kjøres inn. Det fins altså ingen unskyldning for å plage fisk på den måten.

mona o
Så, det finnes måter å unngå og plage fisken med giftig vann.

Kjekt å se at hobbyen hele tiden utvikler seg.. har jo vert ute av gamet noen år så dette er ny kunnskap for meg



I gamle dager.. (oj.. der følte jeg meg faktisk gammel :o )
var det almen oppfatning at man begynte med en liten mengde fisk, og gode vannbytter, og så gradvis økte mengde fisk etterhvert som det filterbakteriene kom på 'nivå med den biologiske belastningen'

Så da blir jeg sittende med et par spørsmål til jeg da..

For det aller første.. hvor lang tid tar det egentlig før planter visner og bladene råtner, røtter går i oppløsning og litt fòr har fått råtne? hvor lenge skal en vente da dersom en ikke ønsker å følge ammoniakk måten?

men:
Det som vekket nysgjerrigheten min, er jo at SilverShaded med bred støtte, kaller det å spille hazard med fiskenes liv og helse, å starte en 85 liter med å sette inn 10 tetra.

Slik jeg har forstått det med min da foreldede kunnskap, er at et akvarium er et bitte-bitte-bitte lite balansert økosystem, der små endringer påført av oss VIL påvirke balansen (ofte dramatisk) rett og slett fordi det ER så lite (sett i forhold til naturen)

Så.. det jeg lærte før i tida.. var at uansett hvor god balanse en hadde mellom mengde filterbakterier og biologisk belastning så VILLE denne forrykkes ved innsetting av nye fisk.

En kan da (atter en gang slik jeg hadde lært det) la røtter og planter og fòr få råtne og kose seg og lage perfekt balanse i karet i et år eller to ..den dagen det kommer fisk i vil uansett biomassen endre seg så mye at en ny nitritt topp vil være uunngåelig. (riktignok dempet i forhold til et helt 'rent' kar, men like fullt en ny nitritt topp)

Så.. slik dere sier det da, kombinert med det jeg lærte før, så vil vannet bli giftig og utrivelig for fiskene etter at fisk settes inn..
..og da er det ..ehm ..fiskeplaging å sette inn nye fisk i et akvarium?
eller? har jeg gått glipp av noe viktig her?


og bare for å være helt klar..
slik jeg har lært det før i tida, så er det å starte med 10 tetra i en 85 liter, når eieren er villig til både å kontrollere vannverdier og bytte vann en MEGET fornuftig idè
~are : Hvis du ønsker å flisespikke videre på dette temaet, så foreslår jeg at du lager en egen tråd om dette. Skal gjerne delta videre i disakusjonen, men dette er en personlig tråd som vi har kuppet lenge nok.
ny tråd her :)

Ikke meningen å kuppe

kal det gjerne flisspikking, men helt personlig mener jeg at det du sier er feil SilverShaded..
hadde vert veldig lærerikt for meg å ta denne diskusjonen videre..
Inaktiv bruker
Da var årsaken til at mine kardinaltetra stod på bunnen og trodde de var corydoras, det har vært for lyst i karet!
Skaffet MYE andemat i dag og nå er de veldig aktive, akkurat som jeg trodde de skulle være. De stimer og er over hele akvariet i alle "vannlag" og de er synlige.
Det var ikke så mye som skulle til!
Inaktiv bruker
Begynte å få en del trådalger som jeg måtte få bort, men først finne årsaken. Har mest sannsynlig kommet til at det er lysrørene som er synderen, med henholdsvis 2700K og 3500K var dette ypperlig med tanke på algevekst men ikke for karet.
Etter å ha lest flere tråder på forumet om lysrør, falt valget på Biltema 18W 6500K, skiftet lysrørene samtidig som jeg tok det rutinemessige vannbyttet. Nå har jeg fått et "nytt" akvarium! Bare å vente på at algene skal forsvinne. Har fjernet mesteparten av det jeg så mekanisk når lyset var av, det var visst noe igjen, fjerner mer i morgen.
Spent å hva plantene synes om det nye lyset!
Inaktiv bruker
Har fjernet enda mer trådalger, nå er det bare noen småsteder igjen før alt er borte, ser ut som nye lysrør og litt våte hender har hjulpet!
Kjøper litt nå og da, i dag ble det slamsuger jeg fant på tilbud, den blir liggende i esken til jeg får bruk for den.
Flyteplantene formerer seg veldig raskt og jeg må allerede begynne å tynne ut litt.
Vannverdiene er stabile og bra, forsatt ikke utslag på nitritt, men pH kunne vært lavere, regner med at det ordner seg når det blir mer fisk i karet. (har alltid gjort det tidligere)
Inaktiv bruker
Andematen har mer enn doblet seg i antall og røttene har gått fra ca 5 mm til nesten tre cm lengde. De flyter sakte rundt i strømmen på toppen og ser ut som et grønt flytende teppe. Nitritten ser ut til å utebli så langt...
Inaktiv bruker
Har fjernet all andemat, det ble for mye klin som festet seg på alt som var i nærheten av vannet. Skiftet 40% av vannet og målte de vitale verdiene før vannbytte.
pH - 7,3
KH - 3
GH - 3
NO2 - 0
NO3 - 0
NH3 - 0
Venter på den beryktede nitrittoppen som ikke dukker opp...
Den høyeste verdien jeg har målt på NO2 har vært 0,3 mg/ltr.
nå er det vel på tide med et bilde av karet snart?

Inaktiv bruker
Skal ha litt fler fisker først, så kommer det bilde
Inaktiv bruker
Da er eksternt filter TetraTec Ex700 bestilt og jeg håper på levering før påsken setter inn. Trådalgene er nesten helt borte, bare noen får steder igjen. Det har hjulpet å redusere matingen og har hatt 4 timer lystid i en uke samt at jeg har plukket opp de største feltene manuelt.
Bare for å ha et bilde, kommer det et her nå!
En av innbyggerne, en corydoras panda.
Inaktiv bruker
Imponert over Posten som har klart å få pakken fra webzoo.no til meg på et døgn (servicepakke).
Da er TetraTec Ex700 på plass i karet etter ca 20 minutter montering og plassering. TetraTecen skal nå gå sammen med Eheim Biopower i noen uker for å være sikker på at filtrene får bygget seg skikkelig opp. Har nå samlet 1250 ltr/timen (teoretisk) sirkulasjon i karet.
Hvis noen har tips til hvor lenge jeg må/burde kjøre begge filtrene for å være sikker er det bare å skrike ut!
Her kommer et bilde fra slutten av algeperioden.
Inaktiv bruker
Har nå satt inn nye planter i kampen mot alger. Siden det er en stund siden butikkene har fått nye forsyninger, måtte jeg ta til takke med det som fantes.
Det ble 6 stk vallisneria og 5 stk gulrotgress samt noen stilker med noe jeg ikke helt fikk med meg hva er for noe. Det kan se ut som noe mellom cabomba og vasspest.
De skal alle være hurtigvoksende så det er bare å vente på at det skal skje noe!
Fikk også takk i en ny rot som for tiden ligger i bløt og skal godgjøre seg noen dager fr den havner legges på plass i karet.
Inaktiv bruker
Etter to døgn i bøtte med skifte av vann to ganger om dagen, er roten på plass i karet. De nye plantene ser ut til å gro allerede og jeg håper dette kan ta knekken på algene en gang for alle.
Selvfølgelig måtte det innvendig filteret slutte å virke i dag, det bare min flaks som sår til for fullt, den begynte å dure høyt så var det stopp. Hektisk aktivitet med å få det jeg kunne få ut av filter av gugge med bakterier og direkte innsprøyting i det eksterne filteret. Brukte en sprøyte med luftslange til å suge opp fra litermålet jeg brukte og sprøytet rett inn i innsuget til det eksterne filteret.
Har 70 liter vann i karet og skiftet ut 30 liter, glemte å fylle opp helt med vann FØR jeg startet filteret igjen og oppdaget at det er trykk nok på utblåset til skyte vannet over 2 meter ut på gulvet. Hadde ikke planer om akvarium på gulvet!
Samme innretning med sprøyte og luftslange brukes til "plukking" av snegler, veldig effektivt og jeg mister ingen i grusen lenger, nå blir de bare sugd rett inn i slangen og bort fra karet.
Denne kalles for botia slangus!
Inaktiv bruker
Begynner å bli skikkelig lei alger på dette tidspunktet! Har i dag vært gartner og beskåret de fleste plantene og fjernet alle bladene som var skikkelig angrepet av alger. Frustrasjonen får snart overtaket her og da vet jeg ikke hva som skjer. Siste sjanse for at de nye hurtigvoksende planene skal vinne kampen over algene. Håper de trives med litt hjelp på veien. Karet ser ganske tomt ut sånn som det er nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap