Den nye trenden fiskeløs innkjøring ..noen spørsmål (side 2)

~are
hvordan vet dere at dere har oppnådd en bakterieflora som er tilpasset tenkt belastning med fiskene?

For min egen del og de karene jeg har kjørt inn fiskeløst kan jeg svare:
fordi jeg følger med på vannverdiene under den fiskeløse innkjøringen. Jeg ser gangen i det. Jeg vet at nitritten har vært skyhøy (blodrødt utslag på testene) i det fiskeløse karet.

Jeg vil vite hva som skjer, så jeg måler alltid med vanntester underveis og sjekker at utslagene på f.eks. ammoniakk, nitritt og til slutt nitrat er som de skal, før fisk settes inn. Alltid bare noen få fisk til å begynne med, for at filterbakteriekulturen ikke skal "få sjokk" og overbelastes. Deretter måler man nitritt daglig i en periode, for å forsikre seg om at alt går som antatt, dvs ingen forgiftning av fiskene. Ved svake utslag av nitritt, eller høyere for den delen, skifter man vann. Uansett tar det vanligvis ikke mer enn noen dager før filteret og akvariet klarer seg med null i nitritt, takket være fiskeløs innkjøring over noen uker.
Så, med den metoden slipper fiskene unna med enten null nitritt i det de flytter inn, eller med ganske svake utslag på nitritt og da bare i noen dager (f.eks. om antallet fisk er litt høyere enn det burde vært til å begynne med, eller om man fôrer for raust i starten), kontra det å leve i skyhøye verdier av ammoniakk og nitritt i ukesvis ved å bli satt inn i karet med det samme.
Interessant
Det her var jo en særdeles interessant tråd. Passet bra å finne den nå, holder på med salmi-metoden nå. Er forsåvidt enig i det som sies, det fremstilles på en rimelig "du bør ha gått på universitet" aktig måte. Noe som ikke stoppet meg fra å prøve. Fant vel fort ut at en 5 åring neppe hadde hatt store problem med å gjennomført denne. Testingen bør man vel gjøre uansett, men i litt mer utstrakt grad ved salmi metoden. Går det fortere med innkjøring med fisk? Det kan jeg ikke svare på, da jeg aldri har prøvd med fisk. La oss si det tar like lang tid. Testene bør du gjøre like ofte. Så den eneste praktiske forskjellen blir vel om du vil tilsette salmi etter målinger eller bytte vann til fiskene? Det etiske med det får hver og en stå for selv.
Det som derimot er viktig med denne tråden, mener jeg, er å sette fokus på hvordan folk uttaler seg overfor helt ferske i gamet. Da er det ikke snakk om å være dårlig eller god til å uttale seg, poenget må være å tenke gjennom det en sier, hadde jeg trengt å høre det her når jeg startet med akvarium? Og ikke minst, hadde jeg trengt å høre dette, sagt på denne måten?
Jeg er nybegynner og brukte salmiakkmetoden
Og har oppsummert min erfaring her

Jeg synes det var overraskende enkelt, litt komplisert å lese seg opp på det som nybegynner, men følte at det gikk veldig greit egentlig.

Nå gjorde jeg noen feil underveis, og jeg gjorde noen feil ved innkjøp i starten som kludret det litt til, men jeg kommer til å bruke akkurat samme metode neste gang, om jeg da ikke har et aktivt akvarium å ta filterguffe fra.

Men jeg kunne godt tenkt meg å gjøre det riktig fra starten av å se hvordan den erfaringen blir også.

Nå har jeg etter jeg satt inn fisk hatt ganske stabile vannverdier og fisken ser ut til å trives. Har derimot slitt med blågrønne alger, men det er en annen historie.

Selv fulgte jeg råd om å unngå å kjøre inn med fisk, og følte at det hørtes fornuftig ut å ikke utsette fisken for en unødig belastning. Jeg har også opplevd bekjente som har satt igang tidligere og opplevd stor fiskedød. Den eneste som døde hos meg satt seg fast bak pumpen etter 2 dager omtrent. Ellers enig i at man ikke trenger å kaste seg på en "beskyldning" om noen benytter fisk, det er jo ofte rådet man får i butikken. Personlig vil jeg unngå å kjøre inn med fisk.
frodeh:

Ett serdeles omfattende og imponerende kompendium!

Du har tydelig vis sansen for å vite hva du driver med, samt å registre virkningene av dette.

Her er iallefall ingen ting overlatt til tilfeldighetene. Og - her må da finnes masse info. som kan benyttes av andre.

- Tore -
Takk - Jeg prøvde å skrive for nybegynnere av en nybegynner, for også jeg følte at det virket veldig skummelt. Men jeg ble litt fasinert av det jeg da, og synes det var utrolig spennende og lærerikt. Til og med sønnen min på 8 snakker om vannverdier og tar noen av testene - så vi har hatt en veldig fin opplevelse med å ha akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap