Rotet meg bort i jungelen av lysrør (side 2)

Nefertari, Du har mest sannsynlig en vanlig T8-sokkel og da er du bunden til 58 W lysrør og da blir det vel denne her:

Ang. W/l er det nok med 0,4 til 0,8 W/l for de fleste plantearter. Det er egentlig en fordel å ha lysstyrke som en litt begrenset faktor. Med 1 W/l har blir lys i overskudd og akvariemiljøet (omsetning av næringsstoffer) blir veldig "rask". Man må være ganske flink med gjødsling og planteluking for å handtere slike akvarieoppsett. Det er mye arbeid i tillegg at man riskere større algevekst. I dette akvariet som du ser på bildet er det en fornuftig blanding av plantearter. Noen av de krever meir lys at de blir fine for eksempel HC cuba, Blyxa japonica eller Limnophila aquatica. Ingen problem, men luking må til at bunndekker står ikke i skygge Blir mye kompost etterhvert
takk for innspill. drømmen er et hc cubateppe. har aldri prøvd planteakvarie før, men du mener jeg kan få til i mitt530L kar med 60 dybde med 4 x 58w t8 ? (vil være co2 i tilegg) vil reflektorer gi en bedre lysøkning? Vi har sett litt på å sette på ekstra såkalte ledstriper.. men har ingen erfaring med slike heller. tusen takk for tips michael, karet ditt var nydelig!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap