- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Vannbytterutiner? (side 2)
Vannbytterutiner? (side 2)
Nitrat mellom 10-15 er ok, det er vanlig og helt akseptabelt, særlig med tanke på plantene, og for mange fiskearter tåles dette godt. Unntak finnes dog. F.eks. diskus-akvarister kan kanskje ha andre krav til vannet, da diskus reagerer på selv små forurensninger, etter hva jeg har fått med meg. Det finnes noen flere fiskearter som krever veldig rent vann og nitrat under 10-15 også.
Det kan altså variere litt, men generelt (i et vanlig selskapskar og for mange av våre vanligste fisk) kan man si at et nitrat-nivå på 10-15 er greit, fordi det for plantenes del er greit med litt næring i vannet.
I mine akvarier oppdaget jeg at jeg kun har et nitrat-nivå på 1. Sikkert pga få fisk ifht literantallet og store filtere. Nivå 1 i nitrat, synes jeg er FOR lavt, faktisk, for jeg vil gjerne ha plantetrivsel også. Er nitraten lav ifht fosfaten, blir balansen skjev, og da får man gjerne alger - som jeg har hatt en del av nå i det siste. Men akkurat karene mine er fremdeles under etablering, de har vært i drift siden desember, og jeg pleier å si at et akvarium trenger rundt et halvt år på å komme i balanse etter oppstart.
Nitratnivå på 25-30 synes jeg er for høyt, iallefall etter de anbefalingene jeg har lest opp gjennom årene. Hadde jeg hatt det, ville jeg følt at vannet var for skittent. Nivået bør være under tjue iallefall.
Det kan altså variere litt, men generelt (i et vanlig selskapskar og for mange av våre vanligste fisk) kan man si at et nitrat-nivå på 10-15 er greit, fordi det for plantenes del er greit med litt næring i vannet.
I mine akvarier oppdaget jeg at jeg kun har et nitrat-nivå på 1. Sikkert pga få fisk ifht literantallet og store filtere. Nivå 1 i nitrat, synes jeg er FOR lavt, faktisk, for jeg vil gjerne ha plantetrivsel også. Er nitraten lav ifht fosfaten, blir balansen skjev, og da får man gjerne alger - som jeg har hatt en del av nå i det siste. Men akkurat karene mine er fremdeles under etablering, de har vært i drift siden desember, og jeg pleier å si at et akvarium trenger rundt et halvt år på å komme i balanse etter oppstart.
Nitratnivå på 25-30 synes jeg er for høyt, iallefall etter de anbefalingene jeg har lest opp gjennom årene. Hadde jeg hatt det, ville jeg følt at vannet var for skittent. Nivået bør være under tjue iallefall.
Postet 09.04.13 kl 16:49
Inaktiv bruker
Aha! Da lærte jeg noe veldig viktig i dag også! Da får jeg prøve å holde nitraten rundt det nivået jeg har nå, eller litt høyere så plantene får litt mer næring og kanskje det kan hjelpe på algene også.
Kunnskap er ikke tungt å bære!
Kunnskap er ikke tungt å bære!
Postet 09.04.13 kl 17:11
Jeg har hardt vann i ett kar, og bløtt i det andre. Jeg tester for Nitrit, Nitrat, Amoniakk, Ph, Gh, Kh. Og noen ganger jern og fosfat.
I bløtvannskaret bytter jeg vann, evt slamsuger litt.
I det andre, så har jeg ikke bunnfisk enda, så der bør det slamsuges ved hvert bytte en gang i uken. Tilsetter så Gh/th+ pulver, og måler verdi en stund etter, sånn at jeg får den opp på 9-10 igjen.
Noen ganger tester jeg også verdier i begge karene etter vannbytte - spesielt hvis nitrit har vært litt høyt.
Nitrat ligger i begge stabilt på 12,5.
Luker gjerne litt også i samme slengen ved behov. Renser også ved behov filtersvampen jeg har satt på innsuget.
I bløtvannskaret bytter jeg vann, evt slamsuger litt.
I det andre, så har jeg ikke bunnfisk enda, så der bør det slamsuges ved hvert bytte en gang i uken. Tilsetter så Gh/th+ pulver, og måler verdi en stund etter, sånn at jeg får den opp på 9-10 igjen.
Noen ganger tester jeg også verdier i begge karene etter vannbytte - spesielt hvis nitrit har vært litt høyt.
Nitrat ligger i begge stabilt på 12,5.
Luker gjerne litt også i samme slengen ved behov. Renser også ved behov filtersvampen jeg har satt på innsuget.
Postet 09.04.13 kl 19:01
Jeg holder stingrokker, diverse Geophagus, Retroculus, tigrinus, juruense etc. De aller fleste går for å være relativt sarte for dårlig og varierende vannkjemi. Har ikke hatt problemer de 3-4 årene jeg for alvor har holdt på med disse artene. For min del kunne gjerne nitraten holdt seg under 10, men det er ikke praktisk mulig for meg å få til - til enhver tid, så har satt "smertegrensa" mi litt høyere. Det ser ut til å gå veldig bra.
Postet 10.04.13 kl 01:26
Jeg har lest mange ganger at at er viktig å la vann "modne" og stå over natten etc. før vannbytte. Selv har jeg hatt suksess med å tappe rett fra krana (Oslovann) i passende temperatur og blande rett oppi. Temperaturen endres minimalt og fisken ser ut til å trives. Jeg har en liten pose skjell i filteret som øker pH en halv grad og gH med ca. 3-4. Hva gjør andre i Oslo? Lar dere vannet modnes, behandler dere det på noen måte? (bortsett fra å styre pH og hardhet)
Postet 18.04.13 kl 18:52
Endret: 18.04.13 kl 18:53
Endret: 18.04.13 kl 18:54
Newbie med dårlig start
Nå fant jeg endelig en tråd med tema jeg lette etter.
I fjor startet jeg opp akvariet, og gjorde noen feil. I tillegg så fikk jeg sykdom i akvarie fra noen nyinnkjøpte fisk. Den store gleden ble fort til sorg, og etter den harde tids erfaring turte jeg ikke å starte opp akvariet igjen. Det ble stående der med de to-tre neontetraene som var igjen, og jeg gikk liksom å ventet på at de skulle stryke med også. Men de holdt ut. Nå har jeg satt i gang igjen og håper på bedre lykke denne gangen. Har levert vannprøve i dyrebutikken og fikk tilbakemeding at verdiene er fine. I løpet av den perioden som det "bare sto der" så har jeg jo byttet vann litt nå og da. Nå etter jeg har satt det i gang igjen så har jeg hatt vannbytte relativt ofte. og nå kommer spørsmålet: Jeg har et 60 L akvarie, og bytter 10 L ca. annenhver dag.
Er det noe i veien for at jeg kan bytte 10 L hver dag ?
(Skulle gjerne ha gjort det da det ser ut som fisken trives og det holder algevekst litt nede, og kanskje aller mest for å holde temperaturen nede.)
I fjor startet jeg opp akvariet, og gjorde noen feil. I tillegg så fikk jeg sykdom i akvarie fra noen nyinnkjøpte fisk. Den store gleden ble fort til sorg, og etter den harde tids erfaring turte jeg ikke å starte opp akvariet igjen. Det ble stående der med de to-tre neontetraene som var igjen, og jeg gikk liksom å ventet på at de skulle stryke med også. Men de holdt ut. Nå har jeg satt i gang igjen og håper på bedre lykke denne gangen. Har levert vannprøve i dyrebutikken og fikk tilbakemeding at verdiene er fine. I løpet av den perioden som det "bare sto der" så har jeg jo byttet vann litt nå og da. Nå etter jeg har satt det i gang igjen så har jeg hatt vannbytte relativt ofte. og nå kommer spørsmålet: Jeg har et 60 L akvarie, og bytter 10 L ca. annenhver dag.
Er det noe i veien for at jeg kan bytte 10 L hver dag ?
(Skulle gjerne ha gjort det da det ser ut som fisken trives og det holder algevekst litt nede, og kanskje aller mest for å holde temperaturen nede.)
Postet 25.06.13 kl 20:48
Endret: 25.06.13 kl 20:53