60 liters juwel korall 60 (side 2)

jeg har vegetar for og vanlig for. siamese flying fox spiser ikke noen ting, ser ut som den lukter på mat også tenker nei og svømmer videre. er det nok med plante alge og rester og sån for de? eller burde jeg kjøpe noe spesial mat til de
Valg av bunn, sand eller jord?
Hei, jeg lurer på om folk har noe informasjon og kunnskap om akvariums bunn, skriv gjerne en del om hvorfor noe er bedre enn noe annet. jeg har bestemt meg for å gå vekk i fra grus, jeg vil ha en del planter som skal vokse bra med co2. fiskene jeg vil ha er: SAE-tetra (neon). eller (glødetråds). en type fisk som kan ta samme plass som eks: guppy
etter det står det mellom vilke maller jeg skal ha. vurderer "sugekopp fisk" eller panser malle. jeg vurderer sand for at de fleste fiskene ikke skal skade "føle hornene" sine. men vurderer også jord for at plantene skal ha det bra. jeg lurer på om panser malle har det like bra i jord som i sand? og generelt vil jeg ha hjelp til og velge, sand eller jord. evt vilke typer er best
Når det gjelder bunnlag, er det enkelt å få både i pose og sekk. Du behøver ikke velge "sand eller jord". Man legger et lag med næringssubstrat på bunnen av tanken og dekker dette til med grus eller sand. Da vil plantene utvikle røttene ned mot næringssubstratet og få tilgang til godsakene der.
Personlig bruker jeg denne, men det fins mange typer lignende substrat...du får lese deg frem til hva som passer hos deg.
Takk
takk for tips. leser og leser, de fleste sier at jord er best for planter og til å ha snegler, mens sand er ekstremt bra for bunnsfisk og reker. sand ser reint ut men er problematisk å rense skikkelig. mens jord som har sittet en stund er noe av det letteste å rense. får bare lese videre, å håpe på enda flere tips.
Etter mye lesing og mange videoer
jeg har nå lest en god del og blir selvfølgelig forvirret fordi veldig mange har hatt forskjellige erfaringer. jeg lurer på på om veldig fin grus kanskje ikke er en så dum ide likevel, planen blir som følger: næring i bunnen. så ca 1 cm jord, 2 cm med fin grus (ikke bestemt meg for farge, tar imot tips til hva som ser bra ut). dette valget går veldig fordi jeg kan finne hva som helst av hjelp hos Dustin's fishtanks. noen som har forslag til hvilken eksakt type grus og jord? siden den typen jord han bruker ikke er å få tak i i norge. er det noe spesielt som ikke skal være i jorden eller som skal være i den?
Nye bilder
glemte å legge ut bilder av hvordan det så ut for litt siden. her er hvordan det skal se ut e stund framover, intill det blir totalt forandret
Bestemt meg
har nå bestemt meg for jord i bunnen, så skal jeg ha grus over. men ser etter grus som er veldig liten.

det folk sier er at man burde ha 3w per gallon for å vokse dwarf baby taers. men jeg har et 60 liters akvarium bare, lurer da på om 45/50 watts pære blir for kraftig for både takplasten og fiskene. any ideas?
Endelig + hva skal jeg ha nå? reker?
Da har jeg lagt jord i bunnen av tanken min, lagt grus over, 2mm størrelse og har inført dwarf baby tears, jeg har 5 glødebåndstetra og 2 SAE, noen forslag til hva mer jeg burde og kan putte inn i en 60 liters, reker?
Cory whyy
panser malle river opp dwarf baby tears, noen forslag til hva som burde gjøres? jeg vil gjerne behoolde både fisk å plante, tenkte på å gro planten en stund i en stamp med jord og grus også når jeg har en stor bit kan jeg prøve å replante. noe andre forslag?
Ikke mye hjelp å få her.
noen som vet om noen andre forum det også kan være greit å bruke?

og sån til denne tråden så lurer jeg fortsatt på det med panser maller og dwarf baby tears.
hvilke andre fisker triver godt med dbt?
Det er nå ingeting i denne tråden fra tidligere jeg lurer på. det siste jeg lurer på er hvilke erfaring andre har fra å bruke jord i bunnen av akvariet, har selv fått ganske mye, men vil vite hva andre har å si om det
Ettersom dette er en personlig tråd så er det ikke alle som følger med i disse.
Disse brukes normalt til som blogg, dagbok, legge ut bilder om sine akvarium, fisker, planter og ellers liv å røre som skjer.

Om det er noe du lurer på så lønner det seg å lage en tråd under hva det gjelder og spørre ut der

Har ingen erfaring med det du spør heller så kan dessverre ikke hjelpe deg der.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap