- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kan noen gi meg noen tips til hvor stort akvarie jeg bør ha og hvilke fisker? (side 2)
Kan noen gi meg noen tips til hvor stort akvarie jeg bør ha og hvilke fisker? (side 2)
Postet 28.04.13 kl 22:09
Postet 29.04.13 kl 07:47
Det er mange akvarier og velge mellom som kan gå innenfor disse målene.
De fleste akvariesjapper kan skaffe akvarier som skulle passe inn her, men nye akvarier er relativt dyre.
Man kan og få laget akvarier laget på mål, men det kan og koste litt.
Det billigste er og kjøpe ett brukt akvarie. Ligger mange her på akvaforum til salgs og det ligger mange på finn.no. Bare husk og sjekk at silikonen på akvarie du kjøper ser bra ut. Skal ikke være hard, sprukket eller delvis løsnet fra glasset.
De fleste akvariesjapper kan skaffe akvarier som skulle passe inn her, men nye akvarier er relativt dyre.
Man kan og få laget akvarier laget på mål, men det kan og koste litt.
Det billigste er og kjøpe ett brukt akvarie. Ligger mange her på akvaforum til salgs og det ligger mange på finn.no. Bare husk og sjekk at silikonen på akvarie du kjøper ser bra ut. Skal ikke være hard, sprukket eller delvis løsnet fra glasset.
Postet 29.04.13 kl 08:33
Hvis du vil kjøpe et ferdig sett, ville et Juwel Rio125 passe inn i firkanten din. Dette kan du få både med og uten bord, og det har alt du trenger av utsyr...filter, varmekolbe og lys. Og kvaliteten er bra. Med 125 liter har du plass til ganske mange fine arter, og så får heller scalarene vente til du får bedre plass en gang i fremtiden. Dette er en grei størrelse å starte med, så finner du etter hvert ut om dette er en hobby du vil fortsette med. 125 liter er ikke så stort at det blir en svær jobb, men likevel stort nok til å bli veldig flott.
Ja det er litt å spare på å kjøpe brukt, men det er også en viss risiko. En erfaren akvarist vet hva han skal se etter og være oppmerksom på, men det er alltid en sjanse å ta. Det kan bli lekkasjer, filter som ikke fungerer som det skal, utslitte lysrør og sånt. Da kan det fort bli like dyrt å kjøpe brukt.
Ja det er litt å spare på å kjøpe brukt, men det er også en viss risiko. En erfaren akvarist vet hva han skal se etter og være oppmerksom på, men det er alltid en sjanse å ta. Det kan bli lekkasjer, filter som ikke fungerer som det skal, utslitte lysrør og sånt. Da kan det fort bli like dyrt å kjøpe brukt.
Postet 29.04.13 kl 09:50
Jeg vet dessverre ikke om jeg får lov av foreldre mine å kjøpe det akvariet fra Tyskland, men jeg hadde flaks og fant et helt annet akvarium! Det har akkurat plass i det ene hjørnet mitt hvis jeg flytter litt på ting! Det er 118 x 77 x 64 og er 280 liter! Bord og armatur følger også med! Akkurat sånn som scalare krever det. Det koster en del, men jeg har bursdag om en måned og 4 dager. (2. juni)
Men det er jo ikke sikker tda, det kan være det blir det som jeg fant til firkanten.
Men det er jo ikke sikker tda, det kan være det blir det som jeg fant til firkanten.
Postet 29.04.13 kl 20:07
Endret: 29.04.13 kl 20:08
Sier meg enig i at brukte akvarier kan være et kjempegodt kjøp kontra nye! Spesielt om de skal kjøpes over nett osv. Bare man passer på at de ikke er lekk/fulle av skraper. Pumpe osv ville jeg nok heller kjøpt utenom uansett. Liker ikke tanken på andres ihjelbrukte elektronikk haha! :P
118 x 77 x 64 er ikke det langt over 500 liter foresten?? (men det er vel bare positivt? haha)
Uansett, lykke til - hadde også skaffet meg scalarer om jeg hadde hatt plass hahah!
118 x 77 x 64 er ikke det langt over 500 liter foresten?? (men det er vel bare positivt? haha)
Uansett, lykke til - hadde også skaffet meg scalarer om jeg hadde hatt plass hahah!
Postet 29.04.13 kl 20:51
Postet 30.04.13 kl 01:25
Endret: 30.04.13 kl 01:28
Postet 30.04.13 kl 22:21
Postet 01.05.13 kl 10:12
Postet 01.05.13 kl 10:32
Postet 13.05.13 kl 22:14