Syk scalare med mark (?) hengende fra magen (side 2)
Postet 29.04.13 kl 16:53
Postet 29.04.13 kl 16:56
Inaktiv bruker
Har noen av dere egentlig vært borti gjennomsiktig mark før? Min kjære tror den er "kortere enn i går", og jeg er høyst usikker på om den beveger seg. Har jeg gått på en smell her - er det nesten bankers forstoppelse? De er grådige som fy, scalarene mine, og jeg har muligens vært vel raus (selv om jeg forer litt og litt og ser at alt spises opp)
Postet 29.04.13 kl 17:43
Inaktiv bruker
Hmm så atter en gang ikke siste svar før jeg skrev det siste.
Vel, å ta opp en liten, syk scalare virker innmari skummelt. Aldri gjort noe slikt før. Noen tips der?
Har forøvrig utvendig pumpe gående i en 10-litersdunk. Gjør det susen, mon tro?
Vel, å ta opp en liten, syk scalare virker innmari skummelt. Aldri gjort noe slikt før. Noen tips der?
Har forøvrig utvendig pumpe gående i en 10-litersdunk. Gjør det susen, mon tro?
Postet 29.04.13 kl 17:52
Endret: 29.04.13 kl 17:53
Har vel lest på forumet her at noen har hatt filter som har overlevd over 30 timer med strømstans.
2 - 3 dager er nok i overkant.
Du kan avblåse hvis du ønsker. Men da må du nok ta noen vannbytter før du setter inn filteret igjen + i tillegg har sirkulasjon på filteret i en balje eller lignende som SilverShaded skriver.
Du har ikke gått på noen smell foreløpig, men du kan gjøre det hvis filterbakteriene dør.
Hvis du fortsetter behandlingen så er jeg skeptisk til å sette inn filteret på dag 3.
Det er jo fremdeles medisin i karet - selv med et 30 % vannbytte.
Har du noe annet som lager sirkulasjon i vannet? F.eks. en pumpe uten filter.
2 - 3 dager er nok i overkant.
Du kan avblåse hvis du ønsker. Men da må du nok ta noen vannbytter før du setter inn filteret igjen + i tillegg har sirkulasjon på filteret i en balje eller lignende som SilverShaded skriver.
Du har ikke gått på noen smell foreløpig, men du kan gjøre det hvis filterbakteriene dør.
Hvis du fortsetter behandlingen så er jeg skeptisk til å sette inn filteret på dag 3.
Det er jo fremdeles medisin i karet - selv med et 30 % vannbytte.
Har du noe annet som lager sirkulasjon i vannet? F.eks. en pumpe uten filter.
Postet 29.04.13 kl 18:01
Postet 29.04.13 kl 18:11
Inaktiv bruker
Jeg kjører innvendig pumpe uten filter nå. Men scalaren blir raskt dårligere, og jeg frykter at det ikke er håp. Tjukk og svak og lar seg trekke mot det nokså svake innvendige filteret. Men den ligger i det minste ikke sidelengs og kaver, slik jeg har sett en annen som sang på siste verset gjorde tidligere.
Ok, da avblåser jeg. Bør jeg vente litt med vannbyttene, eller bare sette igjen med en gang?
Og igjen - tusen takk for all hjelp. Dette forumet er uvurderlig.
Ok, da avblåser jeg. Bør jeg vente litt med vannbyttene, eller bare sette igjen med en gang?
Og igjen - tusen takk for all hjelp. Dette forumet er uvurderlig.
Postet 29.04.13 kl 18:31
Postet 29.04.13 kl 18:34
Inaktiv bruker
Og der gikk hun heden, stakkar. Sikkert påvirket av stress og unødige medisiner. Det var ingen mark, det var ganske riktig forspisning. Nå sitter jeg igjen med fire hannscalarer (i hvert fall ingen andre som gidder å danne par) og gremmes.
Fikk vite at min kjære egentlig beskrev det hele veldig bra til en visstnok kyndig fyr på Akvariemagasinet, spurte om forstoppelse, men fikk prakket på seg medisin uten et ord. Er disse kjent for arroganse? Hun syntes det var ganske ubehagelig.
Fikk vite at min kjære egentlig beskrev det hele veldig bra til en visstnok kyndig fyr på Akvariemagasinet, spurte om forstoppelse, men fikk prakket på seg medisin uten et ord. Er disse kjent for arroganse? Hun syntes det var ganske ubehagelig.
Postet 29.04.13 kl 22:17
Dette er vel ikke et fenomen som er unikt for Akvariemagasinet, selv om andre har opplevd lignende ting der. Dyrebutikker lever av å selge deg stæsj, det er mindre interessant for dem om du faktisk trenger det. Når man kommer dit og forteller om et problem, er det fritt frem for å få deg til å kjøpe ting du bare MÅ ha..
Postet 30.04.13 kl 01:37
Inaktiv bruker
Så sant. Men riktig så usympatisk å utnytte stressa nybegynnere når det kan koste alle fiskene deres livet...
Vel vel, livet går videre. Jeg skiftet ut 40% av vannet i går, gjør det samme i dag, og kobler så til utvendig filter, som har stått og surret i en 10-litersbøtte hele tiden (håper dette var stort nok?). Takk igjen for all hjelp, og håper jeg slipper at noen dør stressdøden. Palettene later faktisk til å ha ålagt egg oppi det hele, noe som egentlig var særs ugunstig siden jeg skulle gi dem bort
Vel vel, livet går videre. Jeg skiftet ut 40% av vannet i går, gjør det samme i dag, og kobler så til utvendig filter, som har stått og surret i en 10-litersbøtte hele tiden (håper dette var stort nok?). Takk igjen for all hjelp, og håper jeg slipper at noen dør stressdøden. Palettene later faktisk til å ha ålagt egg oppi det hele, noe som egentlig var særs ugunstig siden jeg skulle gi dem bort
Postet 30.04.13 kl 08:17
Postet 30.04.13 kl 09:54
NicoHFikk vite at min kjære egentlig beskrev det hele veldig bra til en visstnok kyndig fyr på Akvariemagasinet, spurte om forstoppelse, men fikk prakket på seg medisin uten et ord. Er disse kjent for arroganse? Hun syntes det var ganske ubehagelig.
Hun er ikke alene om å ha opplevd noe slikt.
Det er en gjenganger.
Medisinen kostet sikkert over 500 kroner også ...
Lykke til videre
Postet 30.04.13 kl 13:54
Endret: 30.04.13 kl 13:59
Inaktiv bruker
Medisinen kostet vel "bare" omtrent 200. Men siden det var forstoppelse er det vel en relevant sjanse for at stakkars scalarehunnen ville klart seg uten stress og med full pumpekraft i akvariet... Hun ble ganske brått dårligere, synes jeg. Og stakkars maken hennes er helt tullerusk nå - full duell mellom de to største hannene i morges. Gruer meg litt til å komme hjem i dag.
Akvariemagasinet anbefalte meg forøvrig også å kjøpe palettciklider til et 180-litersakvarium med blant annet sommerfuglciklider, tetra og Golden Nugget-maller, men disse plages jo døgnet rundt nå. Og igjen ga jeg full info om hva som var i akvariet. Ufint å være så kynisk når man handler med dyr...
Akvariemagasinet anbefalte meg forøvrig også å kjøpe palettciklider til et 180-litersakvarium med blant annet sommerfuglciklider, tetra og Golden Nugget-maller, men disse plages jo døgnet rundt nå. Og igjen ga jeg full info om hva som var i akvariet. Ufint å være så kynisk når man handler med dyr...
Postet 30.04.13 kl 14:06
Endret: 30.04.13 kl 14:06
Postet 30.04.13 kl 14:19