- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mike's apistogramma (side 2)
Mike's apistogramma (side 2)
Postet 04.05.13 kl 18:39
Postet 04.05.13 kl 20:33
Lurer på om det kan være aktuelt å sette inn en hunn og en hann sommerfuglciklide etterhvert også? Toppsjiktet vil være opptatt med Mosquito-Rasbora, bunnsjiktet med 2 Ancistrus sp, en Betta splendes som er aktiv i hele akvariet og 20 Neontetra i midtsjiktet.
Målte PH idag og den var litt lav (nede på 5), men KH var nesten ikke-eksisterende så kan ha noe med det å gjøre? Akvariet står for tiden uten filter, pumpe og lys i vente på det nye filteret som kommer i morgen om det spiller noen rolle på vannverdiene? Satt også inn en liten stump drivved og 6 steiner fra en ferskvannselv for noen dager siden.
Målte PH idag og den var litt lav (nede på 5), men KH var nesten ikke-eksisterende så kan ha noe med det å gjøre? Akvariet står for tiden uten filter, pumpe og lys i vente på det nye filteret som kommer i morgen om det spiller noen rolle på vannverdiene? Satt også inn en liten stump drivved og 6 steiner fra en ferskvannselv for noen dager siden.
Postet 05.05.13 kl 21:43
Fikk melding om at en pakke hadde ankommet postterminalen igår, så da føyk jeg ned med et smil om munnen for å hente den.
Som forventet, der lå filteret jeg hadde ventet på. Skal bli godt å bli kvitt støyet fra den gamle Am-Top'en!
Her er det som fulgte med. Tok litt tid før jeg fikk startet den opp, er jo tross alt første gangen jeg setter opp et filter. Fikk fylt slangene med vann og sugd ut all luften, men likevel ble det ikke suksess. Fikk tilpasset slangene og rørstussene, så ble det oppstart. Stillegående og herlig!
Litt rot hører hjemme i gjerningstunden...
Det gamle vannet stinket, så tømte det ut og rengjorde innsiden og utsiden av akvariet mens jeg hadde sjansen. Gromsete nytt vann... Fikk jo målt PH i det gamle vannet og den var nede på 5, mens KH var ikke-eksisterende. Er vel slikt som skjer når akvariet står uten fisk og filter? Målte det nye vannet til litt over 7 rett fra kranen. Skal få litt filterguffe fra et annet friskt akvarie for å få litt fortgang på innkjøringen.
Som forventet, der lå filteret jeg hadde ventet på. Skal bli godt å bli kvitt støyet fra den gamle Am-Top'en!
Her er det som fulgte med. Tok litt tid før jeg fikk startet den opp, er jo tross alt første gangen jeg setter opp et filter. Fikk fylt slangene med vann og sugd ut all luften, men likevel ble det ikke suksess. Fikk tilpasset slangene og rørstussene, så ble det oppstart. Stillegående og herlig!
Litt rot hører hjemme i gjerningstunden...
Det gamle vannet stinket, så tømte det ut og rengjorde innsiden og utsiden av akvariet mens jeg hadde sjansen. Gromsete nytt vann... Fikk jo målt PH i det gamle vannet og den var nede på 5, mens KH var ikke-eksisterende. Er vel slikt som skjer når akvariet står uten fisk og filter? Målte det nye vannet til litt over 7 rett fra kranen. Skal få litt filterguffe fra et annet friskt akvarie for å få litt fortgang på innkjøringen.
Postet 07.05.13 kl 15:02
Har fått filterguffe og litt grus fra et annet oppegående akvarium for å hjelpe bakteriekulturen på vei. Tilsetter salmiakk for å prøve å holde NH3 nivået oppe på 5ppm, men strever litt med dette. Har satt på en ekstra luftpumpe og stilt strålerøret så det bryter overflaten for bedre oksygentilførsel for bakteriene. Gleder meg til å få fisk i etter hvert, blir et par fine apistogrammer, otocinclus og hemigrammus bleheri muligens.
Leter ivrig på nett etter fine Redmoor røtter i stor skala, samt tørkede blader for å skape et mest mulig naturlig miljø for apistogrammene.
Leter ivrig på nett etter fine Redmoor røtter i stor skala, samt tørkede blader for å skape et mest mulig naturlig miljø for apistogrammene.
Postet 09.05.13 kl 21:54
Da har jeg fått tips om at jeg kan fylle akavariet med hurtigvoksende planter for å avlaste bakteriene, så da er jeg på utkikk etter javamose og hornblad! Bestilte meg to Redmoor røtter, 2x75w Eheim Jäger vamekolber, Fluval Edge slamsuger og to fine hover nå, så da får man bare sette seg ned og vente på pakke i posten.
Noen i Ålesund/Molde området som har diverse Apistogramma, Otocinclus og Hemigrammus bleheri yngel?
Noen i Ålesund/Molde området som har diverse Apistogramma, Otocinclus og Hemigrammus bleheri yngel?
Postet 10.05.13 kl 08:51
Postet 10.05.13 kl 10:35
Da har vi vært og kjøpt litt fisker. De hadde så klart ikke Otocinclus inne, så dette ble ikke kjøpt nå. Savner også en macmasteri og cacatuoides hann i karet.
A. agassizii "Double Red"
A. viejita
A. nijsseni
M. ramirezi x2
Paracheirodon axelrodi x15
De har kommet seg i karet (IKKE se på hvordan det ser ut, haha) og funnet seg noen midlertidige gjemmeplasser mens alt av planter, røtter, huler osv. er på vei i posten.
A. agassizii "Double Red"
A. viejita
A. nijsseni
M. ramirezi x2
Paracheirodon axelrodi x15
De har kommet seg i karet (IKKE se på hvordan det ser ut, haha) og funnet seg noen midlertidige gjemmeplasser mens alt av planter, røtter, huler osv. er på vei i posten.
Postet 11.05.13 kl 21:51
Flott bilde på forum-avataren madmike! Morsomt at du legger ut bilder. Jeg har titta litt innom tråden tidligere, men husker ikke hvor stort kar du har mm. Skal iallefall bli spennende å følge... Mange arter i karet, og med A. nissjeni som har et stooort potensial til å bli svært aggressiv - er det duket for en muligens kommende thriller!!!
Simen
Simen
Postet 12.05.13 kl 12:09
S i m e nFlott bilde på forum-avataren madmike! Morsomt at du legger ut bilder. Jeg har titta litt innom tråden tidligere, men husker ikke hvor stort kar du har mm. Skal iallefall bli spennende å følge... Mange arter i karet, og med A. nissjeni som har et stooort potensial til å bli svært aggressiv - er det duket for en muligens kommende thriller!!! Simen
Takk, fant det på Google hehe. Karet er 112l. A. njssenien er sjefen i gruppa allerede. De har jobbet på lag og kverket 4 Kardinaltetra allerede fikk jeg melding om av samboeren... Så lenge apistoene overlever er jeg forøyd, de var jo ikke akkurat billige! Gleder meg til røtter, blader, huler, planter osv. kommer på plass forhåpentligvis snarest mulig.
Postet 12.05.13 kl 13:50
Du har kanskje fått tips men...
er det denne fisken som du fikk med?
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=14989
Hvis du er i Trondheim bør du stikke innom TAM Lade. Der har de et digert akvarie med store fisker. Da får du kanskje også se størrelsen på denne fisken....
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=14989
Hvis du er i Trondheim bør du stikke innom TAM Lade. Der har de et digert akvarie med store fisker. Da får du kanskje også se størrelsen på denne fisken....
Postet 12.05.13 kl 17:57
thankthefishtanker det denne fisken som du fikk med? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=14989 Hvis du er i Trondheim bør du stikke innom TAM Lade. Der har de et digert akvarie med store fisker. Da får du kanskje også se størrelsen på denne fisken....
Ja, ganske sikker på at det var en slik - eller en nær slektning som fulgte med.
Postet 12.05.13 kl 18:55
Ikke for å såre deg men...
Det er litt rart når man ser på hvilke krav fiskene har for maksimal trivsel, og hva man kan ende opp å tilby dem... Enten uten å vite om det, eller fordi man mener det er greit likevel. I ditt tilfelle overtar du en fisk ved kjøp av akvarie - og da er vel gjerne alternativet enten å prøve å holde liv i fisken, eller å avlive den. Da tror jeg at også jeg ville prøvd å holde liv i den.
Når man ser at denne arten bør ha et akvarium som er 3 meter langt, og 2500 liter - så er det et godt stykke unna 110 liter. Fisken kan jo bli 1 meter og 30 cm dersom den for godt stell. Selv om den fisken du har er 13 år, så er det kanskje på tross av heller enn på grunn av gode forhold... Hvor lang er den nå?
Et godt tips er å alltid sjekke hvilke krav fiskene har før man skaffer seg disse fiskene. Og det rareste er at de selger slike arter i dyrebutikker.
Det siste momentet: har denne fisken forsynt seg med noen andre fisker i akvariet der den har kommet? Tror kanskje det kan skje....
Når man ser at denne arten bør ha et akvarium som er 3 meter langt, og 2500 liter - så er det et godt stykke unna 110 liter. Fisken kan jo bli 1 meter og 30 cm dersom den for godt stell. Selv om den fisken du har er 13 år, så er det kanskje på tross av heller enn på grunn av gode forhold... Hvor lang er den nå?
Et godt tips er å alltid sjekke hvilke krav fiskene har før man skaffer seg disse fiskene. Og det rareste er at de selger slike arter i dyrebutikker.
Det siste momentet: har denne fisken forsynt seg med noen andre fisker i akvariet der den har kommet? Tror kanskje det kan skje....
Postet 12.05.13 kl 22:39
Endret: 12.05.13 kl 22:41
Postet 13.05.13 kl 08:23
Nå fikk jeg vite av Mike Wise at fisken på bilde nummer 2 slettes ikke er en apistorgamma, men et Pseudocrenilabrus-genus. Denne stammer fra Sentral- & Sør-Afrika og har rykte på seg for å være svært aggressive i forhold til størrelsen, noe som stemmer helt med oppførselen på fisken. Da blir nok denne fisken levert tilbake til butikken og forhåpentligvis kan jeg ta med noen nye apistogramma hjem igjen.
Postet 13.05.13 kl 08:28
Fisken ser ut til å ha det bra og de får stadig mer farge, noen mer enn andre.
Paracheirodon axelrodi. Bare 10 stykker igjen, da de andre fiskene har forsynt seg litt...
Mikrogeophagus ramirezi
Mikrogeophagus ramirezi "Electric Blue"
Apistogramma agassizii "Double Red". Her ser man klart fargeforskjellen. De øverste fem bildene er tatt for en times tid siden, det sjette i går og det syvende fra dagen jeg hentet han. Kan noen verifisere at dette er en hann?
Pseudocrenilabris victoriae multicolor??? Noen som klarer å identifisere den?
Paracheirodon axelrodi. Bare 10 stykker igjen, da de andre fiskene har forsynt seg litt...
Mikrogeophagus ramirezi
Mikrogeophagus ramirezi "Electric Blue"
Apistogramma agassizii "Double Red". Her ser man klart fargeforskjellen. De øverste fem bildene er tatt for en times tid siden, det sjette i går og det syvende fra dagen jeg hentet han. Kan noen verifisere at dette er en hann?
Pseudocrenilabris victoriae multicolor??? Noen som klarer å identifisere den?
Postet 13.05.13 kl 20:20
Postet 13.05.13 kl 21:05
ApistojohanJepp, du har Egyptisk munruvare (P. multicolor) och din A. agassizii är A. cacatuoides och jag kan inte garantera att det är en hann (tippar själv på hona).
Du sier det ja, hmm. Hvordan ser du at det er en cacatuoides og ikke en agassizii "Double Red"? Den skifter farge veldig ofte og kjapt.
Postet 13.05.13 kl 21:20
Endret: 13.05.13 kl 21:20
Postet 13.05.13 kl 21:48
Er dønn lik cacatuoides hunnen min hvertfall, kansje en ung han men jeg tipper at det er en hunn kakadue du har fått deg der.
Edit: Grunnen til at jeg tror det er cacatuoides er at fargen på ryggfinnen og hale finnen har de karaktiske oransj med svarte tegninger, men på agassizii doubble red er dette en mye rødere rødfarge uten svarte tegninger. Jeg kan ta feil for all del.
Edit: Grunnen til at jeg tror det er cacatuoides er at fargen på ryggfinnen og hale finnen har de karaktiske oransj med svarte tegninger, men på agassizii doubble red er dette en mye rødere rødfarge uten svarte tegninger. Jeg kan ta feil for all del.
Postet 13.05.13 kl 21:49
Endret: 13.05.13 kl 21:56