Hei hei. spørsmål angående innkjøring av akvarium (side 2)

Til alle som sliter med strømstans og derved døde filterbakterier:

Hvorfor ikke kjøpe et lite strømagregat? et 500 til 1000 W koster nye, helt ned mot 1.000.- til 1.500,- kr. og da er dette problemet løst.

Her oppe på "bondelandet" er det stadig kortere eller lengere strømstans. Tre blåser over linjenettet i høststormene ol. Uten disse agregata, ville akvariehold vert et sant he....te!. Problemet er, dersom strømmen går når en ikke er hjemme eller om natta.

- Tore -
En annen ting jeg har lurt litt på er hva dere mener om sand og dekor avbakvarium. Butikker selger sand og dekor, men hva er galt med røtter og sand jeg finner i naturen? Det er flere bekker og dammer rundt her som har både sand, steiner og røtter
Da har jeg fått skaffet meg ammoniakk test og den viste 0.5 mg/i
Er ikke helt bra men ingen krise
Mountain
Til alle som sliter med strømstans og derved døde filterbakterier: Hvorfor ikke kjøpe et lite strømagregat?

På bondelandet er det sikkert kjempekjekt å ha strømaggregat, og mye forskjellig nytte man kan få av det. Men selv kunne jeg ikke tenkt meg å hatt ett i stua til min 55 kvadrats blokkleilighet i byen. Selv om det var avskrudd mesteparten av tiden.
Også strømaggregatene som nå er kommet i så mange fancy design..........

Men fatt mot Kampfisk, det finnes løsninger også for de som bor i blokkleiligheter midt i den tetteste by-kjernen.

Monter inn UPS - backup. Et sikkert system. Eller benytt et fritidsbatteri og en omformer fra 12 til 220 V. Dette får du nok plass til i din 55 kvadrats blokkleilighet!

Nå er det vel ikke byene som har det aller største problemet med strømstans heller. Husker da jeg i et par år bodde på Rodeløkka i Oslo, kan ikke huske at strømmen forsvant en eneste gang.

Det er også utrolig hvor lenge fiskene kan leve med en strømstans. Personlig har jeg opplevd 2 døgn, og en kompis var uten strøm en hel uke. Selvsagt skal en ikke satse på at "det går nok bra" men forsøke å gardere seg mest mulig, men 100% kan det jo aldrig bli.

- Tore -
Limbeck
En annen ting jeg har lurt litt på er hva dere mener om sand og dekor avbakvarium. Butikker selger sand og dekor, men hva er galt med røtter og sand jeg finner i naturen? Det er flere bekker og dammer rundt her som har både sand, steiner og røtter


Har "viltfanget" sand i nesten alle akvarier her, men ettersom den er hentet i innsjø med fisk har jeg kokt den før bruk. Ikke nødvendig hvis du høster i sjøvann, parasitter og andre uønskede gjester vil neppe klare overgangen til ferskvann. I tillegg testet jeg pH ved å la sanda ligge i en bøtte med vann en stund, forandrer ikke pH seg er det rimelig å anta at det går greit.

Røtter er litt mer vrient, det er vel ikke noe problem med røtter som har ligget i myr siden tidenes morgen, men litt ferskere røtter av bartrær er det grunn til å la ligge i fred i naturen. Røtter av løvtrær som har tørket godt kan senke pH, men vil ikke avgi terpentin og ting som kan skape problemer for fisken.

Stein er heller ikke noe problem hvis man tenker seg litt om, harde bergarter avgir ikke stort til vannet, mens porøse bergarter fort kan påvirke pH. Test i en bøtte hvis du lurer, eller bruk syretest. Men vær obs, for eksempel inneholder Alunskifer blant mange festlige ting radon, det er helt garantert ikke bra. Sunn fornuft og litt googling kommer man langt med
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap