Sør-amerikansk biotop (side 2)

Okei, takk skal du ha Skal prøve å få byttet dem på mandag, hvis ikke gjør jeg som deg
Var så usikker på hvor mange jeg trengte, også tenkte jeg bare at jeg trengte kjempe mange av en eller annen grunn :P
Nå er det litt sommerstille her inne, hvis du lurer fryktelig på noe er det rask hjelp å hente fra mange flinke jenter i fjesboka. LOFFA og flere med ham får du Apistogrammahjelp av i gruppa hans.
Er faktisk medlem av Loffa sin gruppe, det hadde jeg nesten glemt! Får melde meg inn i den andre gruppa også! Takk for linken Linda W
Da har jeg leita litt rundt her inne på fiskebasen etter arter om går sammen osv.
De jeg har sett på til nå er:

A. borellii
A. cacatouides eller A. baenschi
Nannostomus rubrocaudatus
Otocinclus cocoma eller affinis

Noen som har noen innspill? Noen kombinasjoner som er bedre enn andre?

Har også planlagt litt vannverdier ut i fra disse.
Har satt temp til mellom 25 og 26 grader
PH: 5.5-6.0
KH: 1-5 dH

Ser det greit ut?

Legger ved noen bilder også.
1: Et forsøk på å koke redmoor rota.. Den fikk ikke helt plass kan man si
2: Sånn ser det ut nå. Et resultat av at jeg var litt for ivrig med vannet :P
Skipet som er der fulgte som sagt med, og var typens krav for at jeg skulle ha akvarie, så sånn får det bli.
Jeg tror neppe du finner noe nedsenket skip i et sør-amerikans biotop Det er stor forskjell på og holde seg til søramerikanske fisker, og det å faktisk ha et biotopkar. (biotopkar skal simulere hvordan det ser ut i naturen). Du kan sjekke lenken i signaturen min, det er mitt sør-amerika biotopkar, er ikke helt fornøyd enda, men røttene vokser ned i vannet med tiden

Ellers ser det jo ut som du har fått orden på det meste, nydelig kar forresten Velkommen til hobbyen, du kommer ikke ut ijen. Jeg kikker også rundt etter apistoer for tiden, blir nok noen standardtype her også. Flotte små fisker!
Trist at dere bor litt langt unna, eller skulle vi nok fått til noe =)
Tor Erik Lindøe
Jeg tror neppe du finner noe nedsenket skip i et sør-amerikans biotop :) Det er stor forskjell på og holde seg til søramerikanske fisker, og det å faktisk ha et biotopkar. (biotopkar skal simulere hvordan det ser ut i naturen). Du kan sjekke lenken i signaturen min, det er mitt sør-amerika biotopkar, er ikke helt fornøyd enda, men røttene vokser ned i vannet med tiden :) Ellers ser det jo ut som du har fått orden på det meste, nydelig kar forresten :) Velkommen til hobbyen, du kommer ikke ut ijen. Jeg kikker også rundt etter apistoer for tiden, blir nok noen standardtype her også. Flotte små fisker!

Det er jeg fult klar over. Men de liker jo å svømme gjennom ting, og ha et sted å gjemme seg, så så ille kan det da ikke være. Så strengt kan det da ikke være Ligger masse røtter rundt der som man ikke ser også
LOFFA
Trist at dere bor litt langt unna, eller skulle vi nok fått til noe =)

Ja, skulle gjerne hatt besøk av en som er flink på apistoer Du får heller gi meg tips her
Smoit
Da har jeg leita litt rundt her inne på fiskebasen etter arter om går sammen osv. De jeg har sett på til nå er: A. borellii A. cacatouides eller A. baenschi Nannostomus rubrocaudatus Otocinclus cocoma eller affinis

De tre Apistoene er fra hver sin gruppe, så da mener jeg det ikke skal være noe problem ift at de kan krysse seg. Om noen av dem blir for store og robuste for hverandre vet jeg desverre ikke. Jeg har ingen erfaring med noen av de to sistnevnte i kombinasjon med A. borrellii. Har kun hatt A. baenschi i artskar sjæl av disse. Skal vel ikke være noe i veien for å ha de to siste artene i samme kar som Apistogramma. Om noen har to arter med Apisto + Nannostomus & Otocinclus i samme tank, så håper jeg de deler sin erfaring med oss. Hadde vært artig å vite! Her er hva de andre medlemmene har i sine A. borellii-kar

S
Så bra! Leste på beskrivelsene av dem, og det står at dem er rolige og fredelige alle sammen, utenom leksperioden selvfølelig, så kan hende det går greit selv om de er på ca samme størrelse. Hadde vært veldig gøy å vite ja, må da være noen som har det
Og takk for linken, kjempefint!
Var innom Dyrego på Kilden i dag, og de tok heldigvis i mot plantene. Ville egentlig hatt gulrotgress i bytte, men det hadde dem ikke. Men de kunne nå i hvert fall bestille.
Også spurte jeg om når de fikk inn apisto, og hun sa de kom sent på høsten? Går det ikke an å få tak i dem før det?
Og slik ser karet mitt ut i dag Synes ikke det er så galt i grunn!
Er nok ikke helt ferdig enda da. Mangler en del eikeblader og litt gulrotgress i hvert fall. Tenkte også at jeg skulle få til en veldig enkel bakgrunn som feks litt svart folie eller lignende. Hvis noen har bedre forslag, så er det bare å skrike ut!
Jeg for min del ville fjernet den skuta. Er ikke tilhenger av unaturlige ting i tanken annet enn huler dem legger egg i. I barne kar.... ja, men ikke i en biotop.

LITT planter ville jeg hatt selv om du skal ha eikeblader
LOFFA
Jeg for min del ville fjernet den skuta. Er ikke tilhenger av unaturlige ting i tanken annet enn huler dem legger egg i. I barne kar.... ja, men ikke i en biotop. LITT planter ville jeg hatt selv om du skal ha eikeblader

Nå har det seg sånn at typen min er et lite barn på innsiden, så vi får se hva som skjer.

Så du mener det ikke er nok med flyteplanter?
Om du skal ha eikeblader så har div yngler nok å gjemme seg i, og strengt tatt er det ikke mye planter i biotopene. Synes bare det ville pynte opp litt =)

PS! Alle er vi et barn på innsiden =)
Ja, det er jo sant. Hadde egentlig tenkt til å kjøpe noen, men så tenkte jeg at det ikke var så mange planter rundt der. Men som du sa, det pynter opp

Jeg kan heller se om jeg får bytta tittel, og ikke kalle det biotop lengre da..
Begynte forresten med salmiakkmetoden for å kjøre inn filteret i dag, og fører dagbok på hvordan dette går. Hvis noen er interesserte å høre mine erfaringer så kan jeg skrive dagboken her.
Da jeg stod opp i dag oppdaget jeg at alle plantene har flyttet seg til høyre i akvariet, og da jeg prøve å flytte dem, så seilte de rett tilbake. Hva kan det skyldes? Det kan vel ikke være strømmen i vannet? Slo jo på filteret på lørdag, og det skjedde først nå.. Eller kan det være ammoniakken?
Ser nå at det er strømningen i vannet som forårsaker det. Hvorfor strømmen kommer først nå, det lurer jeg på. Kan jeg få de til å ligge stille på noen måte? :P
Tredje dag med salmimetoden, og til min store forskrekkelse er det ingenting som skjer! Hva er det jeg gjør galt? Eller er det filteret det er noe galt med?

Tok i hvert fall ut alle limnobium, for de så temmelig slitne ut, og satt dem i en bolle for seg selv - midlertidig. Og satte i gang et vannskift på ca 40%. Håper det vil hjelpe litt på ammoniakknivået i hvert fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap