- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sør-amerikansk biotop (side 2)
Sør-amerikansk biotop (side 2)
Postet 15.06.13 kl 21:25
Nå er det litt sommerstille her inne, hvis du lurer fryktelig på noe er det rask hjelp å hente fra mange flinke jenter i fjesboka. LOFFA og flere med ham får du Apistogrammahjelp av i gruppa hans.
Postet 15.06.13 kl 21:28
Postet 15.06.13 kl 21:44
Da har jeg leita litt rundt her inne på fiskebasen etter arter om går sammen osv.
De jeg har sett på til nå er:
A. borellii
A. cacatouides eller A. baenschi
Nannostomus rubrocaudatus
Otocinclus cocoma eller affinis
Noen som har noen innspill? Noen kombinasjoner som er bedre enn andre?
Har også planlagt litt vannverdier ut i fra disse.
Har satt temp til mellom 25 og 26 grader
PH: 5.5-6.0
KH: 1-5 dH
Ser det greit ut?
Legger ved noen bilder også.
1: Et forsøk på å koke redmoor rota.. Den fikk ikke helt plass kan man si
2: Sånn ser det ut nå. Et resultat av at jeg var litt for ivrig med vannet :P
Skipet som er der fulgte som sagt med, og var typens krav for at jeg skulle ha akvarie, så sånn får det bli.
De jeg har sett på til nå er:
A. borellii
A. cacatouides eller A. baenschi
Nannostomus rubrocaudatus
Otocinclus cocoma eller affinis
Noen som har noen innspill? Noen kombinasjoner som er bedre enn andre?
Har også planlagt litt vannverdier ut i fra disse.
Har satt temp til mellom 25 og 26 grader
PH: 5.5-6.0
KH: 1-5 dH
Ser det greit ut?
Legger ved noen bilder også.
1: Et forsøk på å koke redmoor rota.. Den fikk ikke helt plass kan man si
2: Sånn ser det ut nå. Et resultat av at jeg var litt for ivrig med vannet :P
Skipet som er der fulgte som sagt med, og var typens krav for at jeg skulle ha akvarie, så sånn får det bli.
Postet 16.06.13 kl 13:41
Jeg tror neppe du finner noe nedsenket skip i et sør-amerikans biotop Det er stor forskjell på og holde seg til søramerikanske fisker, og det å faktisk ha et biotopkar. (biotopkar skal simulere hvordan det ser ut i naturen). Du kan sjekke lenken i signaturen min, det er mitt sør-amerika biotopkar, er ikke helt fornøyd enda, men røttene vokser ned i vannet med tiden
Ellers ser det jo ut som du har fått orden på det meste, nydelig kar forresten Velkommen til hobbyen, du kommer ikke ut ijen. Jeg kikker også rundt etter apistoer for tiden, blir nok noen standardtype her også. Flotte små fisker!
Ellers ser det jo ut som du har fått orden på det meste, nydelig kar forresten Velkommen til hobbyen, du kommer ikke ut ijen. Jeg kikker også rundt etter apistoer for tiden, blir nok noen standardtype her også. Flotte små fisker!
Postet 16.06.13 kl 16:01
Postet 16.06.13 kl 16:07
Tor Erik LindøeJeg tror neppe du finner noe nedsenket skip i et sør-amerikans biotop :) Det er stor forskjell på og holde seg til søramerikanske fisker, og det å faktisk ha et biotopkar. (biotopkar skal simulere hvordan det ser ut i naturen). Du kan sjekke lenken i signaturen min, det er mitt sør-amerika biotopkar, er ikke helt fornøyd enda, men røttene vokser ned i vannet med tiden :) Ellers ser det jo ut som du har fått orden på det meste, nydelig kar forresten :) Velkommen til hobbyen, du kommer ikke ut ijen. Jeg kikker også rundt etter apistoer for tiden, blir nok noen standardtype her også. Flotte små fisker!
Det er jeg fult klar over. Men de liker jo å svømme gjennom ting, og ha et sted å gjemme seg, så så ille kan det da ikke være. Så strengt kan det da ikke være Ligger masse røtter rundt der som man ikke ser også
Postet 16.06.13 kl 17:37
Postet 16.06.13 kl 18:03
SmoitDa har jeg leita litt rundt her inne på fiskebasen etter arter om går sammen osv. De jeg har sett på til nå er: A. borellii A. cacatouides eller A. baenschi Nannostomus rubrocaudatus Otocinclus cocoma eller affinis
De tre Apistoene er fra hver sin gruppe, så da mener jeg det ikke skal være noe problem ift at de kan krysse seg. Om noen av dem blir for store og robuste for hverandre vet jeg desverre ikke. Jeg har ingen erfaring med noen av de to sistnevnte i kombinasjon med A. borrellii. Har kun hatt A. baenschi i artskar sjæl av disse. Skal vel ikke være noe i veien for å ha de to siste artene i samme kar som Apistogramma. Om noen har to arter med Apisto + Nannostomus & Otocinclus i samme tank, så håper jeg de deler sin erfaring med oss. Hadde vært artig å vite! Her er hva de andre medlemmene har i sine A. borellii-kar
S
Postet 16.06.13 kl 18:22
Postet 16.06.13 kl 18:31
Endret: 16.06.13 kl 18:32
Postet 17.06.13 kl 13:46
Endret: 17.06.13 kl 13:46
Og slik ser karet mitt ut i dag Synes ikke det er så galt i grunn!
Er nok ikke helt ferdig enda da. Mangler en del eikeblader og litt gulrotgress i hvert fall. Tenkte også at jeg skulle få til en veldig enkel bakgrunn som feks litt svart folie eller lignende. Hvis noen har bedre forslag, så er det bare å skrike ut!
Er nok ikke helt ferdig enda da. Mangler en del eikeblader og litt gulrotgress i hvert fall. Tenkte også at jeg skulle få til en veldig enkel bakgrunn som feks litt svart folie eller lignende. Hvis noen har bedre forslag, så er det bare å skrike ut!
Postet 17.06.13 kl 13:49
Postet 17.06.13 kl 15:53
LOFFAJeg for min del ville fjernet den skuta. Er ikke tilhenger av unaturlige ting i tanken annet enn huler dem legger egg i. I barne kar.... ja, men ikke i en biotop. LITT planter ville jeg hatt selv om du skal ha eikeblader
Nå har det seg sånn at typen min er et lite barn på innsiden, så vi får se hva som skjer.
Så du mener det ikke er nok med flyteplanter?
Postet 17.06.13 kl 16:28
Endret: 17.06.13 kl 16:28
Postet 17.06.13 kl 17:27
Postet 17.06.13 kl 18:16
Postet 17.06.13 kl 18:32
Postet 18.06.13 kl 09:10
Postet 18.06.13 kl 16:23
Tredje dag med salmimetoden, og til min store forskrekkelse er det ingenting som skjer! Hva er det jeg gjør galt? Eller er det filteret det er noe galt med?
Tok i hvert fall ut alle limnobium, for de så temmelig slitne ut, og satt dem i en bolle for seg selv - midlertidig. Og satte i gang et vannskift på ca 40%. Håper det vil hjelpe litt på ammoniakknivået i hvert fall.
Tok i hvert fall ut alle limnobium, for de så temmelig slitne ut, og satt dem i en bolle for seg selv - midlertidig. Og satte i gang et vannskift på ca 40%. Håper det vil hjelpe litt på ammoniakknivået i hvert fall.
Postet 19.06.13 kl 10:02