Nødløsning, men kan det bli en langvarig løsning? led-arbeidslys. (side 2)

Ekorn
Noen som vet om noen led strips som jeg kan sette inni et lyslokk til en 30 liter ? Er et gammelt 30 liter jeg fikk, og det ar en lyspære. Skulle gjerne hatt litt sterkere lys så ser på muligheter for å sette noe inni armaturet. Ideer?

Sleng ut noen bilder av det, så er det enklere å se for seg hva som er mulig
Har 3 av disse fra Clas Ohlson i en 25 l. Plantene og rekene trives svært godt.

Man kan ha 5 på en trafo så det kan nok la seg gjøre i en 30L. Jeg fikk plass til trafoen inne i det rommet i lokket hvor det satt en trafo for det opprinnelige lysstoffrøret.

Litt Dremmel og varmelim så ble det flott.
Slenger ut en liten statusoppdatering til.

Etter drøye to uker må jeg si at jeg er imponert. LED-arbeidslyset fra biltema gir meg minst like god vekst på java som det jeg fikk med t5-rør. Mulig mosen vokser bittelitt mindre tett, men dette tror jeg skyldes lysfargen og ikke intensiteten. Blir spennende å sette opp de to på 6500k jeg har bestilt.

Algevekst er så og si fraværende. Nå må det nevnes at jeg har et svært godt innkjørt filter og i underkant av 100 kirsebærreker som holder rent.

Kan ikke gjøre annet enn å anbefale dette til andre, virker som en billig og bra løsning. Tiden vil vise hvor lenge LED-arbeidslampa holder, men når produktet er kjøpt i Norge er jo bytte/retur/reklamasjon null problem!
Oppdatering
Slenger ut en siste oppdatering på hvordan tanken ser ut etter snart 4 uker med LED-arbeidslys fra biltema. God vekst. Kan ikke gjøre annet enn å anbefale dette til andre. Billig, bra, enkelt!
Linken til lampa har gått 404 =/

Ny ?

Ser lovende ut.. har du mulighet å ta litt mål ? Vurderer kanskje å bruke disse til en 1000 liter. Er veldig lei lysrør. hehe.
Ja hadde vært veldig fint om du la ut linken til lampa igjen. Ligger lampa helt nedpå glasset hos deg eller har du noe imellom? Har sett på noen slike der det står at man ikke må sette den nærmere noe enn 1/2 m. Er dette noe problem i.f.t. akvarieglass (kanskje ikke når det er LED...)?
Trieso
Ja hadde vært veldig fint om du la ut linken til lampa igjen. Ligger lampa helt nedpå glasset hos deg eller har du noe imellom? Har sett på noen slike der det står at man ikke må sette den nærmere noe enn 1/2 m. Er dette noe problem i.f.t. akvarieglass (kanskje ikke når det er LED...)?


Jeg vil tro det gjelder lamper med pærer, siden de kan utvikle noe sinnsykt med varme. Jeg hadde ei slik ei (med pære) liggende på ett dekkglass. Den rakk ikke lengre enn et kvarters tid før dekkglasset smalt i knas på grunn av varmen :P
Jeg tror ikke LED klarer å produsere sååå mye varme.
http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=77671 - har et par slike, ligner veldig på de biltema solgte (ut i fra bildene i første post)
Jeg bruker forskjellige typer LED, har byttet ut nesten alle T8 og T5 rør. Her er noen bilder av arbeidslampene jeg bruker.

På første bildet er det en på 7000K og en på 5000K. Har disse lampene i 10, 20, 30 og 50 watt.

Andre bildet viser en 50w og en 30w LED lampe.
Her er ett annet akvarie jeg har, som jeg modifiserte lampa på. Satt inn 8 stykk 3w LED dioder. På bilde to kan dere se hvor svakt lysrøret som står på blir i forhold til LEDene.
UPS ! ble feil bilde nummer to. Her er det riktige.
Har noen prøvd de med en vanndybde på 60cm?

Mvh. Are.
Jeg bruker LED arbeidslamper i mitt 2800 liters akvarium, det er 100 cm høyt. Plantene gror fint.
Takk Roy Fredrik.

Da er det vel bare å bestille noen lamper. Litt å glede seg over mot høsten.

Mvh. Are
Jeg klarer ikke finne arbeidslampa på biltema.no lenger, mulig de ikke fører denne lenger...? Det hadde i så fall vært synd.

Med LED tror jeg ikke du trenger å tenke på varme ift. glass og slikt, hvertfall ikke på de under 30w. LED utvikler en del varme, så mulig de over 30w blir varmere. Men de skal jo i teorien være så godt avkjølt at LED-lampa ikke blir for varm, da skades den nemlig.

Jeg har ikke et eneste vondt ord å si om LED-arbeidslampene. Det er relativt billig, gir svært godt lys, tar lite plass, er strømeffektive og skal visstnok vare lenge. Har brukt dem i nesten 2mnd nå, og har veldig god vekst. INGEN ALGEPROBLEMER!!!!!

Anbefaler å ikke kjøpe mindre enn 20w. De på 10 watt er ikke effektive nok til å få godt lys på bunnen av akvariet, selv i lave akvarier. 2x10wgir ikke like godt lys som 1x20w.

Mange av de led-lampene som selges på finn.no og her på rubrikk er bestilt fra kina. Du sparer penger på å bestille selv på ebay! Samme kvalitet, lavere pris, men litt lengre levering. Kjøpte selv av en fyr i Norge til 350kr og fant ut at lampa kom fra kina der jeg kunne betalt litt over en hundrings med gratis frakt.

Evt. ta turen til biltema og se om de fortsatt har. Da gjelder jo garanti, og det er alltid en fordel. Dog litt dyrere.

Legger ved to bilder. Bilde 1 er av 60-litern, med arbeidslampa fra biltema( 20w). Javamosen vokser som en drøm! (har foreløpig dumpa oppi en ekstra rot for å gro fast litt mose)
Bilde 2 er av et nyoppstartet 20-liter med en 20w LED fra kina. Også her er det herlig vekst!

Løp og kjøp!
Lurer forøvrig også på hvordan en slik ville vært som akvarielys:

http://www.jula.no/arbeidslyskaster-led-72w-602163

Høy effekt. Vanntett. Kanskje litt dårlig spredning på LED'ene? Hadde vært gøy hvis noen prøvde! Tenk alternativt!
Anders Høglund
Jeg klarer ikke finne arbeidslampa på biltema.no lenger, mulig de ikke fører denne lenger...? Det hadde i så fall vært synd. !


Var på biltema Sofiemyr i dag. De hadde 1 igjen ifølge dataen. Men fant den ikke i hylla.
Roy.
Du skriver ikke noget om, hvor kraftig lampe du har på dett 2800L?


Skal bygge et skap opp omkring et 2 eller 3m akvarie 60x60, plus jeg må ha 40cm over akvariett, alttså 1m ned till bunnen. Ikke spesieltt plante akvarie, men der må vere noen planter. Alttså; watt og lumen?
Der er en akvarieplanteside i Danmark, USB akvariegødning, Her taler de mere om 3500 till 4500 Kelvin, men her snakker vi 5-7000, alttså mye mere blåt.
Er dett erfaringer?
Mvh. Roland Dreinø
Jeg bruker 50 watts LED til 2800 literen. Bruker to forskjellige typer. Pure White: 4500-5500K og Cool White: 6000-7000K Bridgelux dioder. Hver av dem gir 6250 lumen.
Now, we are talking
Hvor mange pr. meter. Og, hvor er de kjøptt?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap