- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Akvarium - la primera tentativa (side 2)
Akvarium - la primera tentativa (side 2)
På lørdag tilsatte jeg som sagt 3,2 ml Salmi i karet, for så å måle NH4 til mellom 3-5. Den samme verdien ble målt på søndag, i går og i dag uten å ha tilsatt mer Salmi. Jeg begynner å bli ganske lei av den turkise fargen på prøven nå altså, selv om det er den konsentrasjonen jeg vil ha i karet.
Kanskje jeg skulle ha testet for nitritt for å få en pekepinn på om prosessen er igang?
NH4 (ammoniakk) -> NO2 (nitritt) -> NO3 (nitrat) (skriver ned for å huske hvilke prosesser som følger hverandre)
Kanskje jeg skulle ha testet for nitritt for å få en pekepinn på om prosessen er igang?
NH4 (ammoniakk) -> NO2 (nitritt) -> NO3 (nitrat) (skriver ned for å huske hvilke prosesser som følger hverandre)
Postet 13.08.13 kl 18:33
Som sagt tidligere, den første uka skjer det svært lite som er målbart. Dag 7-9 vil ammoniakk begynne å gå ned. DET er det første beviset på at prosessen er i gang, og da vil nitritt raskt begynne å stige. Ja...tålmodighet er en dyd...bare vent og se hvor lei du kommer til å bli av å måle skyhøye nitritt-verdier..
Postet 13.08.13 kl 19:24
Prosessen er igang!
I dag da jeg målte NH4 stoppet verdien på 0,6! Veldig deilig at det virker som det er igang. Jeg tilsatte 2 ml Salmi, og nå venter jeg på at testen etter tilsetting skal bli klar.
Tenkte jeg skulle sjekke hvordan det stod til med ph også, men fargen som testen kom ut med minnet ikke litt om fargeskalaen for avlesning engang. Jeg får prøve å teste ved en senere anledning.
Tenkte jeg skulle sjekke hvordan det stod til med ph også, men fargen som testen kom ut med minnet ikke litt om fargeskalaen for avlesning engang. Jeg får prøve å teste ved en senere anledning.
Postet 14.08.13 kl 20:25
Postet 14.08.13 kl 20:40
Postet 14.08.13 kl 21:38
Postet 15.08.13 kl 19:15
Plantene mine trives ikke!
Jeg har egentlig ikke giddet å bry meg om å tenke på plantenæring nå som jeg holde på med innkjøring. Jeg ser allerede nå at hornblad-plantene mine ikke trives optimalt i karet. Det kan jo veldig gjerne være på grunn av tilsetting av salmi hele tiden da
Er det dumt å tilsette plantenæring når man holder på med innkjøring? Jeg tenker at man jo da også gir næring til eventuelle alger, og akkurat det har jeg ikke noe særlig lyst på. Jeg har allerede kjøpt gjødningskuler fra JBL, men det passer vel bare for sverdplantene siden hornblad ikke tar opp næring gjennom røttene. Er det i så fall lurt å gå til innkjøp av flytende plantenæring, og hvilken er bra (og billig)?
Er det dumt å tilsette plantenæring når man holder på med innkjøring? Jeg tenker at man jo da også gir næring til eventuelle alger, og akkurat det har jeg ikke noe særlig lyst på. Jeg har allerede kjøpt gjødningskuler fra JBL, men det passer vel bare for sverdplantene siden hornblad ikke tar opp næring gjennom røttene. Er det i så fall lurt å gå til innkjøp av flytende plantenæring, og hvilken er bra (og billig)?
Postet 17.08.13 kl 14:12
De to siste dagene har målingene av NH4 vært skyhøye (5ppm) uten at jeg har tilsatt noe mer. Jeg aner ikke om prosessen pleier å gå litt i rykk og napp, men jeg syns det er rart at det ikke har gått noe ned på to dager nå.
Tittet litt rundt i akvariet i stad, det ser ut til at det er litt alger som begynner å komme på glass og rot. Jeg får vel følge med og se hvordan det utvikler seg.
Samtidig så jeg en liten grønn prikk som så ut som en liten snegle. Tror jeg må følge litt med for å se om den rører på seg. Stakkaren må leve med mye ammoniakk ihvertfall. Den har vel i så fall fulgt med plantene regner jeg med.
Tittet litt rundt i akvariet i stad, det ser ut til at det er litt alger som begynner å komme på glass og rot. Jeg får vel følge med og se hvordan det utvikler seg.
Samtidig så jeg en liten grønn prikk som så ut som en liten snegle. Tror jeg må følge litt med for å se om den rører på seg. Stakkaren må leve med mye ammoniakk ihvertfall. Den har vel i så fall fulgt med plantene regner jeg med.
Postet 17.08.13 kl 18:29
Postet 17.08.13 kl 20:52
HeleneODe to siste dagene har målingene av NH4 vært skyhøye (5ppm) uten at jeg har tilsatt noe mer. Jeg aner ikke om prosessen pleier å gå litt i rykk og napp, men jeg syns det er rart at det ikke har gått noe ned på to dager nå.
Har du testet pH? Hvis den synker under 6 går prosessen tregt og mot 5 stopper den gjerne opp.
Postet 17.08.13 kl 21:42
Postet 17.08.13 kl 21:45
Endret: 17.08.13 kl 21:45
Postet 17.08.13 kl 22:48
I dag var jeg heldigvis nødt til å tilsette Salmi. Ph har gått ned til 7,0 og gh ligger på 2.
For å prøve å stanse algene fra å ta over hele karet har jeg dekket til akvariet de siste dagene bortsett fra et par timer med lysene på. Jeg vet ikke om det var pga stummende mørke, men hornblad-plantene har skutt i været i løpet av det siste døgnet! Snakk om hurtigvoksende planter!
Observerte noen små hvite ormer som fløt rundt mens de sprella. Det er liv i tanken ja
For å prøve å stanse algene fra å ta over hele karet har jeg dekket til akvariet de siste dagene bortsett fra et par timer med lysene på. Jeg vet ikke om det var pga stummende mørke, men hornblad-plantene har skutt i været i løpet av det siste døgnet! Snakk om hurtigvoksende planter!
Observerte noen små hvite ormer som fløt rundt mens de sprella. Det er liv i tanken ja
Postet 19.08.13 kl 20:10
Jeg prøvde å teste etter nitritt i dag. Jeg var vel på 3. dråpen med væske nr 2 når blandingen ble blodrød! Prøvde å ta dobbelt så mye vann for å se om jeg kunne avlese da, men blandingen ble like rød. Man kan ihvertfall si at nitritt er over 2 ppm
Var i nærheten av Biltema i dag også, og da rasket jeg med meg en pose til med sand. Jeg syns det har vært litt lite sand i karet når det kommer til å få plass til planterøttene, så da ble det litt påfyll.
Venter på pakke fra Aquamanias med flere planter og mer plantegjødning, hadde håpet at den kom i dag, men jeg må nok vente til neste uke.
Var i nærheten av Biltema i dag også, og da rasket jeg med meg en pose til med sand. Jeg syns det har vært litt lite sand i karet når det kommer til å få plass til planterøttene, så da ble det litt påfyll.
Venter på pakke fra Aquamanias med flere planter og mer plantegjødning, hadde håpet at den kom i dag, men jeg må nok vente til neste uke.
Postet 24.08.13 kl 19:01
Det har vært stille fra denne kanten en stund. Akvariet tusler og går, "spiser" omtrent 1-1,5 ml Salmi i løpet av et døgn, og nitrittverdiene er skyhøye.
Jeg mottok pakken med planter fra Aquamanias i helga, så da ble det litt mer beplantet i karet. Har også kjøpt inn en rot til, så nå er det tettpakka med diverse i tanken. Spørs om det er plass til fisk etterhvert?
Jeg får prøve å knipse et bilde senere i kveld. Det er komplett umulig å fotografere når det er lyst ute på grunn av refleksjoner.
Jeg mottok pakken med planter fra Aquamanias i helga, så da ble det litt mer beplantet i karet. Har også kjøpt inn en rot til, så nå er det tettpakka med diverse i tanken. Spørs om det er plass til fisk etterhvert?
Jeg får prøve å knipse et bilde senere i kveld. Det er komplett umulig å fotografere når det er lyst ute på grunn av refleksjoner.
Postet 05.09.13 kl 16:00
Her kommer bildet som lovet.
I dag var nitritt nede i 0,6 så noe må jo gå som det skal. For et par dager siden var det blodrødt, så det tyder på at ting begynner å bli klart for innsetting av fisk snart.
Jeg skal bort de to neste helgene, så vi får se om det blir tid til fiskekjøp i Moss på en hverdag i neste uke.
Se bort fra sokken med sand som tynger ned rota, her er man løsningsorientert!
I dag var nitritt nede i 0,6 så noe må jo gå som det skal. For et par dager siden var det blodrødt, så det tyder på at ting begynner å bli klart for innsetting av fisk snart.
Jeg skal bort de to neste helgene, så vi får se om det blir tid til fiskekjøp i Moss på en hverdag i neste uke.
Se bort fra sokken med sand som tynger ned rota, her er man løsningsorientert!
Postet 05.09.13 kl 21:26
Endret: 05.09.13 kl 21:27
Postet 05.09.13 kl 22:06
Postet 06.09.13 kl 14:23
Jeg har ikke helt bestemt meg for hva slags fisk som skal oppi, det blir nok en kampfisk-hann ihvertfall, og sikkert en cory-gruppe pluss en gruppe med stimfisk. Vurderer om jeg tør å kjøpe inn et par kampfisk-hunner også, akkurat nå har jeg ikke noen backup-plan hvis hannen blir litt for slitsom. Litersyken sier at jeg burde kjøpe et akvarium til!
Av cory tenker jeg på metallpansermalle eller trilineatus.
Hvor lavt burde nitratnivået være før man slipper oppi fisk? Hvis jeg har forstått det rett så har plantene opptak av nitrat?
Av cory tenker jeg på metallpansermalle eller trilineatus.
Hvor lavt burde nitratnivået være før man slipper oppi fisk? Hvis jeg har forstått det rett så har plantene opptak av nitrat?
Postet 08.09.13 kl 18:42
Var på møtet i Oslo Akvarieklubb sist torsdag og høre Diana Walstad holde foredrag om det naturlige akvarium. Særdeles interessant.
Hun er mikrobiolog og vet definitivt hva hun snakker om. Som du sier tar planter opp nitrat, men de er enda mer glade for ammonium/ammoniakk direkte og tar det først om det finnes. Når mengden ammoniakk er etydelig redusert, da først tar de seg av nitrat.
Du bør altså ikke ha særlig mer enn ca 15 - 25. Jeg har hatt langt over 50, men det var mer et uhell.
For øvrig, gratulerer med utvist tålmodighet og fin innkjøring.
Hun er mikrobiolog og vet definitivt hva hun snakker om. Som du sier tar planter opp nitrat, men de er enda mer glade for ammonium/ammoniakk direkte og tar det først om det finnes. Når mengden ammoniakk er etydelig redusert, da først tar de seg av nitrat.
Du bør altså ikke ha særlig mer enn ca 15 - 25. Jeg har hatt langt over 50, men det var mer et uhell.
For øvrig, gratulerer med utvist tålmodighet og fin innkjøring.
Postet 08.09.13 kl 19:05