Kjøpe brukt akvarie med fisk? (side 2)

Da var akvariet i hus ser bra ut så langt. Mangler planter og forskjellig, men jeg får ta en handletur i morgen. Fisken som selger sa var en elefantfisk var ikke det (bildet).. Noen som vet? Og knurrefiskene var stripet sjokolademalle.

Et spm ang filter. Det fulgte med et fluval 4 plus innvendig filter. Noen som har erfaring med dette? Syns det tar mye plass i akvariet, så jeg kunne tenkt meg et utvendig filter. Noen som har forslag til greit filter til 250 liter?

Til et kar på 250l vil jeg anbefale Eheim 2075 eller 2073 sammen med modifisert Fluval 4+ filteret
### Fisken som selger sa var en elefantfisk var ikke det (bildet).. Noen som vet?###

Fisken ser ut som en eller annen Botia, tipper Pakistanbotia
Btw, gammelt akvarievann har ikke noe for seg. Bakteriene du vil ha er i filteret, og tildels bunnlaget.
Jeg tror å ha litt av det gamle vannet gir en mindre brå overgang.

Angående plass så sparer man vel ikke så mye på å ta ut et Fluval 4 pluss. Man skal jo ha slanger for inn og utstrmmning av vann alikevel. Men man får bedre filtrering med et utvendig filter.
Vel, det tar nok like stor plass som 1,5 liter brusflaske hvis ikke mer.. Ser penere ut med utvendig syns jeg Det har nok vært med på mye moro ser det ut som. Mangler sugekopper og vil ikke holde seg i ro. Sirkulerer bra, men litt slapp filtrering...

Hvordan er framgangsmåten for å "kjøre inn" en ny pumpe? Bør den gå samtidig med den gamle en stund, eller holder det å bare overføre litt guffe til det nye?

Takk for alle svar
Overfør guffe du. Jeg bruker å ta akvarievann i ei bøtte og vaske det gamle filteret i det. Så lar jeg det nye filteret filtrere vannet i bøtta ei stund. 30 min kanskje. Så bare setter jeg på plass det nye filteret.

Følg med på NH4 og NO2 i tiden etter, men det fungerer som regel bra.
###Mangler sugekopper og vil ikke holde seg i ro.###

Holdebrakett for Fluval innvendig filter får du kjøpt her
Takk for tips, men kommer nok til å gå for et utvendig filter. Har sett litt på fluval 306 Kan dette være et greit filter til akvariet mitt? Noen med erfaringer ang dette?
Jeg har gått helt over til Eheims utvendige filter, liker de best, og er kjempe fornøyd med de.

Ved normal/medium belastning bruker jeg utvendig filter der oppgitt kapasitet er det dobbelte av størrelsen på karet det skal brukes til. Ved høy belastning bruker jeg filter med tre ganger oppgitt kapasitet.

Til et 250l ville jeg brukt filter med oppgitt kapasitet til 450-600 liter.

De filterene jeg tipset deg om...
Eheim 2075 - er oppgitt til 600 liters kar. Passer til karet, med medium til høy belastning.
Eheim 2073 + modifisert Fluval 4+ - er oppgitt til 350 liters kar + kapasiteten til modifisert 4+. Passer til karet, med lav til medium belastning.

Fluval 306 + modifisert Fluval 4+ vil passe til karet, med lav til medium belastning.

Ellers har du et utvalg av andre typer/merker filter med tilsvarende kapasitet.
Eks. AmTop 3338 Utvendig filter, er en slags billig kopi av Eheim...

Takk for svar Da spørs det om jeg kanskje går for 2075. Men er det virkelig behov for et så stort filter? Litt lite info om produktet hos aquamanias... Det står at det følger med filtermedie, men følger det med det man trenger av slanger og rør også?
Ja, alt ligger i esken. Mer info om 2075 her.
Ellers har du et litt rimeligere Eheim filter i Experience 350. Hvis du ikke planlegger å ha ekstremt søplete fisker (som store maller), eller veldig mye strøm, burde dette filteret holde fint. Samme med Eheim 2073.
Vel... jeg har både store maller og scalare.. :/ så da må jeg finne en gylden middelvei..hehe. Men vil ikke bruke mer penger enn jeg må heller. Koster noen kr disse filtrene...
Etter min erfaring så trenger du ikke å kjøpe et større filter enn det som er beregnet på akvariumet ditt. Vet mange liker å gjøre det, men hvis man er påpasselig med å ikke fore for mye og tar ut døde blader så er det unødvendig synes jeg.

Dog man er selvfølgelig sikrere med et stort filter.

Om du vil ha Eheim så vil jeg anbefale denne:

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4875

Alltids greit å ha litt å gå på ja. Kommer nok ikke til å gå for noe større enn opp til 350 liter. Takk for at dere holder ut med meg :P
Jepp. Har du et større filter så kan du bruke samme filteret om du en gang kjøper større akvarie også.
Limbeck

Hei, jeg skal hente ett juwel rio 240 på onsdag ca 2-3 timers kjøretur, kan jeg da ta filtrene ut av pumpa og i en bøtte med akvarievann og la sidemannen røre i bøtta på hjemturen?
Og vist jeg forstår rett bør jeg få med meg 50Litr akvarievann hjem, og så er det bare og fylle opp med kranvann + de 50liter og vente på rett temp?
Jeg er fersk selv, men metoden du beskriver bør funke bra. Har vært med et par kamerater og satt opp brukte akvarier den siste tiden. Vi har gjort det på denne måten, og det ser ut til å ha fungert bra
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian B. Hollund
Reklame for plussmedlemskap