Ph-krøll. trenger hjelp! (side 2)

Så jeg har delvis rett?

Av det du sier der så trenger man mere syre for å få senke PH hvis KH er høyt. Ergo. Høy KH stabiliserer PH.

Jeg vil også si at jeg ikke er inetessert i en krangel.

Fant en interesang ting her:
http://www.shrimpnow.com/mygallery/files/1/9/1/gh_chart_original.png
Det er ikke snakk om du har "delvis rett" eller noen krangel. Det er snakk om at du sprer misinformasjon. Jeg har for eksempel dine utrolige uttalelser re. Eheim-filter i friskt minne. Og at pH og KH skal være like er i samme klasse. For meg personlig spiller det null rolle, men slik informasjon kan gjøre skade for dem som ikke vet bedre og tar alt du sier for god fisk.
Et annet eksempel ga du nå : "Høy KH stabiliserer pH". Man behøver ikke "høy KH" for å stabilisere pH. ALL KH bidrar til å bufre pH. En KH på 4 holder fint til dette, en verdi du selv kaller "liten".

Til trådstarter : Beklager at dette bryter inn i tråden din. Men det er i hvertfall relevant informasjon til trådens tema.
Limbeck: Med ujevne mellomrom så kommer relativt ferske akvarister med kvasibiologiske påstander om vannkvalitet her på forumet. som regel basert på egne korte erfaringer og enkle google-search. Mona O har helt rett i det hun sier. KH på 4 er høyt, og det er overhodet ingen korrelasjon mellom lik PH og KH verdi.
Det jeg har sagt om Eheim filter er da helt riktig

http://www.shrimpnow.com/content.php/133-Water-Parameters-pH-GH-KH-NO3-CO2

På denne linken finner man blandt annet denne setningen:
-A KH of 2-3dKH is generally accepted as the minimum to maintain a stable pH.
Stabil Ph... Ja. Hvor får du det fra at 4 er lite?
Fordi det er et hakk fra 3 til 4 og hvis 4 er mye, hva er da 6-7? Feilaktige verdier en noob har tatt med sticks?

Men det er greit. Jeg tar hintet.
Mer en "et hakk". Og nooob med sticks er ihvertfall ikke noe å gå etter.
Limbeck
Det jeg har sagt om Eheim filter er da helt riktig http://www.shrimpnow.com/content.php/133-Water-Parameters-pH-GH-KH-NO3-CO2 På denne linken finner man blandt annet denne setningen: -A KH of 2-3dKH is generally accepted as the minimum to maintain a stable pH.

Nei, når det gjaldt filter (som du kaller "ei bøtte med ei pumpe på toppen"), klager du på noen brukte filter som er lekk, og har null forståelse for at pakninger MÅ byttes innimellom. Så filteret får skylda. Noe du forteller alle som i det hele tatt spør om Eheim. Hvis du ikke engang skjønner at trykkbeholdere trenger tette pakninger...

Ja, KH på 4 duger fint som sagt...men du definerer jo det som "det er ikke mye, det er lite". Man behøver ikke høy KH for å ha stabil pH slik du sier.

Nei, tror like godt jeg går og tar en prat med stålampa mi...ha en fin kveld
Ikke for å fornærme, men dette er en litt morsom tråd for en kjemiker..

Men for ordens skyld: KH og pH er ikke det samme.
Men det kan godt være en korrelasjon mellom pH og KH i ett og samme system. Dvs fikler du med KH, fikler du gjerne også med pH.

pH er bare et mål på konsentrasjon av oksonium i vannet. Denne styres av en likevekt. Ved å tilsette carbonater (øke KH) påvirker du gjerne likevekten og endrer dermed pH. Men det er et utall andre ting i et akvarium som også påvirker pH (ved å kødde med likevekten), så den berømte tabellen som viser forhold mellom pH, KH og CO2 kan kun betraktes som veiledende.

Til trådstarter vil jeg si det følgende:
IKKE tilsett mineralvann før å påvirke pH. For det første er dette ikke rent vann med kullsyre, det er andre ting der også, bla salt. For det andre har fiskene ikke godt av så store dropp i pH. De klarer det gjerne noen ganger, men du stresser immunforsvaret hver gang og før eller siden går det gjerne galt.

I ditt tilfelle vil jeg anbefale å bruke torv i filteret. Du får kjøpt ferdig granulerte greier som ikke skitner til så mye. Denne vil vare en god stund og tilfører vannet også andre gode greier (humustoffer etc). Og ved at de ligger i filteret gir det en varig effekt (inntil det er oppbrukt og det må byttes ut).
Hyggelig med flere kjemikere her...bedre enn stålampa

Ingen har sagt at KH og pH er det samme, heldigvis. Det som ble foreslått, var at pH-verdi og KH-verdi skulle være like.

Riktig nok at pH/KH/CO2-tabeller ikke nødvendigvis er den hele og fulle sannhet, for dette er basert på karbonat som buffersystem. Introduserer man andre buffer-systemer, som f.eks. basert på fosfat-ioner, får man et mye mer komplisert forhold. Og fosfater brukes mye i pH-regulerende vanntilsetninger for akvariehobbyen.
Har kjemikeren noen forklaring på hvorfor KH følger PH i karene mine?
Folkens.. Ikke glem at det var meg som spurte om hvorfor pH forandret seg så, noe jeg har funnet ut. Så vær så snill! Ta den diskusjonen et annet sted.
Du også Limbeck, spør om det i en egen tråd, eller snakk videre et annet sted. Gidder ikke å ha hele loggen min spammet av unyttig info.
Salar
Til trådstarter vil jeg si det følgende: IKKE tilsett mineralvann før å påvirke pH. For det første er dette ikke rent vann med kullsyre, det er andre ting der også, bla salt. For det andre har fiskene ikke godt av så store dropp i pH. De klarer det gjerne noen ganger, men du stresser immunforsvaret hver gang og før eller siden går det gjerne galt. I ditt tilfelle vil jeg anbefale å bruke torv i filteret. Du får kjøpt ferdig granulerte greier som ikke skitner til så mye. Denne vil vare en god stund og tilfører vannet også andre gode greier (humustoffer etc). Og ved at de ligger i filteret gir det en varig effekt (inntil det er oppbrukt og det må byttes ut).

Leste på innhold at det kun er vann og kullsyre - men skal ikke bruke det igjen. Og hvis du hadde lest tidligere i tråden, så hadde du sett at jeg alt bruker torv ved vannbytter. Torv rett i filteret kan bli uforutsigbart mtp hvor fort og hvor mye pH synker.
Har forresten et lite spørsmål til. På søndag skal de få den siste dosen med medisin - men samtidig skal også vannet byttes. Hvordan gjør jeg dette? Med medisinen så vil pH gå opp hvis jeg tilsetter den etter vannbyttet. Kan jeg medisinere tidlig om morgenen, for så å bytte vann senere på ettermiddag/kveld? Eller vil medisinen fortsette å påvirke pH?
Har kullsvamp som jeg kan sette i filteret hvis det hjelper.
Ville byttet vann først, og så medisinert. Etter at medisinen har fått sin normale virketid, går det greit å gjøre et nytt vannbytte og sette inn kullfilter i noen dager for å bli fortere kvitt eventuelle medisinrester.
Okei. Burde kanskje la vær å torvfiltrere vannet på søndag da, så de slipper unødvendig mye svingninger i pH?
Ja, i de fleste tilfelle er en stabil pH viktigere enn selve verdien. Skjønner godt at du vil ha pH ned siden du har apisto, men første prioritet nå er kanskje å få dem friske ?
Dessuten er akvariet ditt veldig ferskt...det tar sin tid før alt er i balanse. Min personlige erfaring er at det går minst 4-5 måneder før ting faller på plass. Jeg har hatt samme opplevelser som deg med mine kar.
Første prio er å få dem friske ja. Så da skifter jeg vann på søndag - som ikke er filtrert, og gir dem siste dose med medisin. Setter inn kullfilter etter to dager, og ser hvordan det går. I dag har jeg ikke sett noen som har klødd seg, så det går bedre med dem.
Tror ikke jeg bytter mer vann før til neste uke igjen med mindre det er veldig nødvendig. Så kan jeg kanskje torvfiltrere vannet da, og ta et litt større bytte - hvis de er friske.
Hei igjen

Bare noen ting du kan tenke på som forhåpentligvis kan hjelpe:
1. Er du helt sikker på at du har en så ustabil pH? Jeg fikk ikke med meg hvordan du har målt pH etter tilsetting av torvfiltrert vann, men det bør gå timer (og kanskje til og med en dag) mellom tilsetting og måling. Disse likevektene som skal stille seg inn kan ta litt tid. Kan det være at pH faktisk har vært relativt stabil rundt 7,5?

2. Jeg tror ikke at du skal stole på at det er medisinen som fikler med pH. Selv om noen virkstoffer påvirker pH, så bør ikke dosene som brukes ha den effekten du har erfart.

3. Joda, jeg fikk med meg at du har brukt torvfiltrert vann ved bytte. Men siden pH går opp igjen er det ikke en varig/tilstrekkelig løsning. Dette med torv i filteret er en vanlig metode og du får kjøpt ferdige produkter til formålet. Skal ikke være uforutsigbart heller. Du kan jo starte med små mengder og øke etterhvert til et nivå du er komfortabel med. Selv har jeg hatt suksess med Eheim Efitorf. Puttet inn 1 liter av stoffet i filteret mitt, og pH i mitt 300 liters kar gikk fra ~7,5 til ~6,6 i løpet av et par dager (og holdt seg der). Og det beste av alt er at ved vannbytter koblet jeg slangen direkte fra kranen og opp i karet. Filteret tok seg av resten. Bare et vennligsinnet forslag...

Lykke til!
Nei, altså jeg er ikke sikker på noe egentlig. Er ikke akkurat ekspert for å si det sånn, så det du sier kan godt være mulig.
Kunne kanskje ha fungert med torv i filteret, men har en stor sekk med torv som bare blir ståendes og støve ned hvis jeg kjøper sånne ferdigprodukter.
Vet du en måte jeg kan pakke det inn på, og legge inn i filteret? Kan jeg pakke det inn i ett av bena på en strømpebukse av nylon?
Og hvor skal man legge det? Har bioflow-filteret til juwel.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap