- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Jula sand (side 2)
Jula sand (side 2)
Postet 25.08.13 kl 17:00
Ja, har reker, Lompus! Men grunnen til at jeg spørr er at jeg skal sette opp ett 180l kar nå, så lurer på hvilken sand jeg skal bruke. Vet jo at dyrebutikken har, men veldig dyr! Vis man kan bruke sanden fra jula/biltema er mulig å bruke vil jeg ho kunne bruke den, sammen med soil dermed ha ett kjempe fint bunnlag med med annen dekor. Derfor jeg lurer?
Postet 25.08.13 kl 17:08
Postet 25.08.13 kl 17:16
Organica[QUOTE=Mette Almquist Torsberg]Ja mente fanger, men er sanden rekesafe?? Biltema/jula sanden altså! Hihi, hvem er da best?
Ja, sanda er rekesafe. Hvorfor skulle den ikke være det?
Det er ikke alle som er rekesafe pga det er ulike mineraler osv som reker skal ha osv, andre kan være farlig for reker og fisk derfor spør jeg=)
Postet 25.08.13 kl 17:18
vet dette er en tråd om sand men har et spørmål om reker. vet noen om noen reker man kan ha sammen med de fleste fisk som er greie for nybegynnere. skal starte et 125 liters akvarium og vil ha noe annent en bare fisk om det er mulig så om dere vet om noen andre skalldyre som reker snegler eller andre dyr blir jeg veldig glad har lyst på corryer og noe annet
Postet 25.08.13 kl 17:23
Lompusvet dette er en tråd om sand men har et spørmål om reker. vet noen om noen reker man kan ha sammen med de fleste fisk som er greie for nybegynnere. skal starte et 125 liters akvarium og vil ha noe annent en bare fisk om det er mulig :) så om dere vet om noen andre skalldyre som reker snegler eller andre dyr blir jeg veldig glad :) har lyst på corryer :) og noe annet :)
Hei jo du kan ha reker med nanofisk. Corry går med voksne reker, men kan ved uhell ta rekeyngel=) gå inn på salgs anonsene, deretter går du på andre dyr i akvariet, så finner du en annonse som heter rekepakke til Nano folka, det er en i Stavanger som har opprettet den. Han heter Tommy, han har mye erfaring med reker og alt de går med, han selger og reker/krabber/nanofisk som går med reker.
Han svarer også på spørsmål!
Ps: det er en gruppe på Facebook som heter "velkommen til rekehjørnet", meld deg inn der, da får du greie på alt du måtte lurer på om reker, akvarium til reker osv. Masse å lære=) håper dette hjelper litt, er helt i startfasen selv, men håper du ble litt klokere!! =)
mvh Mette
Postet 25.08.13 kl 17:38
Lompusvet dette er en tråd om sand men har et spørmål om reker. vet noen om noen reker man kan ha sammen med de fleste fisk som er greie for nybegynnere. skal starte et 125 liters akvarium og vil ha noe annent en bare fisk om det er mulig :) så om dere vet om noen andre skalldyre som reker snegler eller andre dyr blir jeg veldig glad :) har lyst på corryer :) og noe annet :)
Hei jo du kan ha reker med nanofisk. Corry går med voksne reker, men kan ved uhell ta rekeyngel=) gå inn på salgs anonsene, deretter går du på andre dyr i akvariet, så finner du en annonse som heter rekepakke til Nano folka, det er en i Stavanger som har opprettet den. Han heter Tommy, han har mye erfaring med reker og alt de går med, han selger og reker/krabber/nanofisk som går med reker.
Han svarer også på spørsmål!
Ps: det er en gruppe på Facebook som heter "velkommen til rekehjørnet", meld deg inn der, da får du greie på alt du måtte lurer på om reker, akvarium til reker osv. Masse å lære=) håper dette hjelper litt, er helt i startfasen selv, men håper du ble litt klokere!! =)
mvh Mette
Postet 25.08.13 kl 17:38
Postet 25.08.13 kl 17:50
Lompustakk takk Mette!! hjalp veldig :) skal melde meg inn på rekehjørnet men hvordan får jeg kontakt med han reke fyren?
Hei han er på gruppa på facebook, han har en salgs anonse her inne. Gå inn på salg anonsene, så videre inn på andre dyr i akvariet, der ligger anonsen hans (rekepakke for Nano folka) Tommy heter han og bor i Stavanger
Det er han som har gruppa på facebook. Han er flink i det han gjør vis du legger inn en annonse på gruppa, så skal jeg tagge ham der så får du snakket med han=)
Jeg sitter kunn på mobil her serru, men du jan jo søke han opp i søks vinduet da?
Hmm, han heter Tommy rekeguru tran på facebook, fra Stavanger! Han er en av storselgerne her inne på akvaforum=)
Postet 25.08.13 kl 18:06
Postet 25.08.13 kl 18:38
Postet 25.08.13 kl 19:07
Postet 25.08.13 kl 19:32
Postet 25.08.13 kl 19:46
Postet 25.08.13 kl 20:06
Postet 25.08.13 kl 21:43
SissimorDyrebutikken selger sand. Punktum. Den er ikke testet eller godkjent eller noe som helst. Ren sand er ren sand. Ikke noe hokus pokus der. Syns rett og slett HansM er nedlatende og kunnskapsløs her. På Biltema sin pose står det at den er egnet for akvariebruk, det står det ikke på rådasanda. Rådasanda er dessuten for grov etter min smak, og ikke er den så pen heller... Har nå 21 kar i drift, og har aldri brukt noe annet enn sand fra Jula og Biltema. Hvorfor skulle jeg det? Sanda har aldri skapt problemer; fisk, reker og planter stortrives. Det er også helt vanlig at akvarister "fanger" sand selv. Som sakt; ren sand er ren sand...
Hei, vet ikke helt hva du mener med nedlatende og kunnskapsløs...
Har selv noen akvarier og lykkes litt med oppdrett... Det jeg vet med 100% sikkert er at sand er ikke alltid er lik sand - kvaliteten og innholdet er helt avhengig av fjell og grunnforhold fra stedet sanden utvinnes.
Her på Akvaforum er det skrevte siden opp og ned om temaet.Her har du f. eks. varedeklarasjon på en type Rådasand
Jeg har aldri vært nedlatende med noen men ønsker at flest mulige skal unngå de elementære tabbene som andre har utført tidligere. Sandblåser sand er veldig ofte "kvassere" i kantene enn annen sand.
Og, siden du svarer med en så agresiv tone, kan ikke helt fri meg fra å nevne ordtaket at mindre du vet, jo raskere er du til å svare... Ha en flott "sandfri" dag...
Postet 09.09.13 kl 15:35
Mette Almquist Torsberg
Jeg betalte 175 pr. sekk rådasand i butikken og har fylt opp en 160 liter med det. For kongosanda betalte jeg 450. Husker ikke hvor mye det var i den sekken men det holdt til en 250 liter iallefall. Og jeg har mye sand i begge karene.
Hvorfor er det dyrt?
Dessuten så ser det jo mye bedre ut med de typene du får kjøpt i dyrebutikkene/nettet enn billigsand synes jeg da. Den eneste plassen de tar seg bra ut er i ciklidekar og på badestranda.
Nå vet ikke jeg noe særlig om kvaliteten på disse billigsandene(?) men skulle vel tro at siden så mange bruker den er den brukbar, men skjønner heller ikke det der med å snu på kronene til de grader pga av noen hudrelapper. Men smak og behag..
--ok, skal sjekke litt mer ut om hvordan siteringsfunksjonen fungerer her..
Postet 09.09.13 kl 16:36
Endret: 09.09.13 kl 16:37
Det kan være flere faktorer som gjør at man velger den billige sanda:
-Lav inntekt
-Mange kar/store kar
-preferanse
-Ungdom som ikke har så mye å rutte med velger gjerne billig
For mange kan noen få hundrelapper være en betydelig sum penger. At du ikke har problemer med økonomien er nok fint for deg, men du må ikke tro at alle andre like enkelt kan kjøpe dyrt.
Mange synes dessuten det er like greit å kjøpe sanda billig, og dermed kan bruke pengene til noe annet, som planter, fisk, røtter og andre akva-artikler.
Hvorfor skal man bruke ekstra mye når man kan gjøre det billig?
-Lav inntekt
-Mange kar/store kar
-preferanse
-Ungdom som ikke har så mye å rutte med velger gjerne billig
For mange kan noen få hundrelapper være en betydelig sum penger. At du ikke har problemer med økonomien er nok fint for deg, men du må ikke tro at alle andre like enkelt kan kjøpe dyrt.
Mange synes dessuten det er like greit å kjøpe sanda billig, og dermed kan bruke pengene til noe annet, som planter, fisk, røtter og andre akva-artikler.
Hvorfor skal man bruke ekstra mye når man kan gjøre det billig?
Postet 09.09.13 kl 22:23