Trøbbel i akvariet (side 2)
Postet 30.09.13 kl 10:18
men det ser tydeligvis ikke ut til at dere er åpne for å hjelpe nybegynnere.
(gikk ikke å sitere :O)
bare så du vet det så er det sånn at de hjelper, men det at du har en gibbiceps i en 25 liter er litt rart og at du ikke har lest noe om fiskne før du skaffer dem er også rart.
er selv nybegynner men har lest og lest om akvarier og fisker i snart et år og skal sakl skaffe et 125 liter
(gikk ikke å sitere :O)
bare så du vet det så er det sånn at de hjelper, men det at du har en gibbiceps i en 25 liter er litt rart og at du ikke har lest noe om fiskne før du skaffer dem er også rart.
er selv nybegynner men har lest og lest om akvarier og fisker i snart et år og skal sakl skaffe et 125 liter
Postet 30.09.13 kl 11:23
Endret: 30.09.13 kl 11:25
MotoafroJeg har sett kampfisk i akvariesjapper bli solgt i ekstra små kar.
Det er gullfisk vi diskuterer her. "Kampfisk" er bare brukernavnet mitt. Gullfisk blir mange hundre ganger så stor som kampfisk.
MotoafroDer forteller de at fiskene helt fint kan leve under slike forhold. Jeg har også sett tilfeller der fisken er beholdt i 1-litersflasker. Det ser helt jævlig ut, men butikkeieren sier det er greit. De trives. Da er det jo ikke rart man stoler på det som blir sagt.
Ja, hvem skal man stole på, dem som får mersalg av at du roter og gjør feil, eller hobbyister på Internett som svarer på mer eller mindre informerte spørsmål fra nybegynnere uten å ha mulighet til å tjene et øre på det selv???
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ..... FOR ET MYSTERIUM .....
Postet 30.09.13 kl 11:55
Endret: 30.09.13 kl 11:56
MotoafroJeg har sett kampfisk i akvariesjapper bli solgt i ekstra små kar. Der forteller de at fiskene helt fint kan leve under slike forhold. Jeg har også sett tilfeller der fisken er beholdt i 1-litersflasker. Det ser helt jævlig ut, men butikkeieren sier det er greit. De trives. Da er det jo ikke rart man stoler på det som blir sagt.
At noe lever, vil ikke nødvendigvis si at det trives. I mange tilfeller blir svært tvilsomme uttalelser fra dyrebutikk-ansatte tatt for god fisk fordi det er mer "behagelig" å tro på dem. Det er så mye enklere fordi det setter mindre krav til en selv, både når det gjelder pengeforbruk og informasjonsplikt.
Man går ikke inn på Elkjøp for å handle en TV og kommer ut med en kaffemaskin, men det er dette som ofte skjer i dyrebutikker. Man må altså ha klart for seg hvilket behov man har (hva man kan tilby fisken) når man handler fisk, og det vil si at man bør informere seg på forhånd om hva som passer sammen med det utstyret man har og hvilke fiskearter som passer sammen.
Postet 30.09.13 kl 13:44
Postet 30.09.13 kl 14:26
MotoafroGrunnen til at jeg hele tiden har vært så fokusert på deres adferd er nettopp pga det faktum at de i akvariebutikker har mye mindre kar med adskillig mange fisker oppi. Ja, jeg er klar over det faktum at de ikke vil ha råd til å ha fiskene under ideelle forhold, men jeg tenkte som så at det mest sannsynlig dreide seg om vanesak.
Beklager at jeg tok deg for å være en mann....
At fiskene står i små kar, er nok fordi dette er mest praktisk både på grunn av plassen, men også fordi det er lettere å fange, samt at fiskene ikke skal være der så lenge.
Jeg vet ikke hva du mener med vanesak, men dersom du mener fiskene skal kunne tilpasse seg etter akvariumstørrelsen er det nok det motsatte som er gjeldene.
At du mener innlegget mitt var et personangrep og at jeg var lite koslig, ja det skal jeg la ligge. Definisjonen av framførelsen og "etikken" i mine innlegg skal jeg overlate til våre meddebatanter å avgjøre, ikke en akvarist som har 14 innlegg og har vært melem av forumet i 10 dg.
Men en ting skal jeg arrestere deg på, og det er en "stygg" sak! En harselerer ikke med skrivefeil hverken store eller små, dette har også vært oppe i forumet tidligere. Helt opp til 15 - 20 % av befolkningen lider av en eller annen form for Dysleksi, både skrive og lesevansker - dette til ettertanke. Nå har heldigvis ikke jeg disse problemene, men utsatte nok meg selv for dette i "sene" kveldstimer.
Men nå må vi ikke glemme Akvaristikken.
Ingen av disse debatantene i tråden din - og dette er noen av forumets dyktigste, har noen glede av å trakke en nybegynner ned i "søla", det er bestandig viktig med nye medlemmer. Innleggene handler jo i hovedsak om å fortelle deg om fisk tilpasset akvariumstørrelse. Dette forsøkes belyst gj. egne erfaringer og artikkler. Til slutt er det benyttet skjematiske "ligninger" bestående av hybeltetthet, kaffemaskiner og glattseller. Og om du tror det eller ei - i beste mening!
- Tore -
Postet 30.09.13 kl 20:42
Postet 30.09.13 kl 20:51
Postet 03.10.13 kl 02:57
Endret: 03.10.13 kl 02:58