Da har jeg startet den opp.... (side 2)

Ja da har de siste dagene gått med til masse akvarie"jobbing"

Fikk hentet 7 nye akvarier forrige søndag, + 2 til måtte jeg hente i løpet av siste uken... Fått alt på plass med vann+ innkjørte pumper og det siste karet fikk fiskeyngel idag. Men er jo rart at uansett hvor mange kar man har, så skulle man alltids hatt en eller to til... For da kunne man gjort sånn eller sånn liksom!!!
stadig noen ideer som dukker opp... hehe

Men flere kar skal det uansett bli.... jeg bare MÅ ha flere cory i hus etterhvert
Har man først begynt å studere dem på nært hold, så er de bare
så utrolig fasinerende!

Husker ikke hvilke dag nå lenger, men her om dagen i allefall, så la mine aenus albino en haug med egg!!! En plass mellom 120-150 stk sånn ca.
Nå har dagene gått litt, og jeg er i full gang med å pleie bittesmå yngel etter beste evne, og med tunga så rett i munnen jeg bare klarer

Har vært masse frafall til nå, men det aller meste er pga. ikke er "noe liv i egget" og har mugnet underveis i karet jeg har hatt eggene i... men 2 stk har jeg sett har klekket ut men ikke klart seg lenge...
Er jo den første ordentlig eggleggingen de gjør, så synes dette var utrolig mange yngler jeg da...

MEN... selv med ca 40-50% ? frafall så langt, så har jeg mengder med yngel å passe på enda Her går det i 2 x vask av kar og 2 x vannbytte pr døgn..

Jeg driver ikke med masse målinger av vannet jeg gir denne yngelen, men tar vann fra hovedkaret til foreldrene hver gang... Foreldrene går i ett kar, som de deler med reker... og får vannbytter 2-3 ganger pr uke.

Ikveld har jeg også forsøkt å gi albino-yngelen litt mat for første gang Om det ble spist noe er ikke så lett å si, men jeg tviler... Men synes jeg burde prøve sånn i tilfelle noen ville snuse litt

Mine andre aenus ( ikke albine ) skal feites opp litt, da de enda er litt "tynne" de kom i hus for 6 dager siden) og har slått seg veldig fint til ro... Og mine sterbai er enda litt unge.. Der har jeg vært heldig og fått tak i en gruppe på 15 stk. som er ca. 2-3 cm.

Ellers så pleier jeg mine andre yngel så godt jeg kan Her er det masse sverddrager babyer, av diverse utgaver, molly yngel, endlers yngel, guppy yngel så her er det masse barnehage-kar rundt om

Tatt en del vannbytter idag, og skal ta de største karene i morgen, og kanskje flytte Jack demsey og scalarene til i stuekaret... må bare få tømt stuekaret for siste rest av bitte små babyer av diverse sorter.... Yngel er fantastisk flinke til å gjemme seg unna når man skal ha tak i dem...
Gratis med en haug nye kar
Med så mange nydelig arter der ut så skille man absolutt hatt en haug av akvarium til ja
Hadde vært koselig å sett noen bilder av både karene og ikke minst fiskene fine så pøs på.

Leste for ikke så lenge siden her inne på AF at kongler var fint å bruke sammen med cory egg, men husker ikke hvilke kongle art det var.. sånn er det da man har 10 tusen ting surrende i hue. Uansett skulle det hjelpe til med eggene så dem ikke mugnet så fort.
Cathy
Gratis med en haug nye kar :-) Med så mange nydelig arter der ut så skille man absolutt hatt en haug av akvarium til ja :-D Hadde vært koselig å sett noen bilder av både karene og ikke minst fiskene fine så pøs på. Leste for ikke så lenge siden her inne på AF at kongler var fint å bruke sammen med cory egg, men husker ikke hvilke kongle art det var.. sånn er det da man har 10 tusen ting surrende i hue. Uansett skulle det hjelpe til med eggene så dem ikke mugnet så fort.


Takk takk Cathy!
Spennende med både kar og fisk
Bilder må jeg prøve å få til ja! Var ikke det Ore-kongle du sikter til kanskje ?
Mener å huske å ha lest noe sånn kanskje ja...Får sjekke ut litt det der ja Takk for påminnelsen! Ser jeg bør være flinkere til å notere meg ting jeg leser... er mye som fort blir glemt underveis ....
Jupp ore-kongle var det
Cathy
Jupp ore-kongle var det :-)


Skal lure på om ikke det finnes nesten rett på utsiden av døra her...
Bor "på landet" med mye skog og masse fine plasser å gå tur, og tror nemlig jeg har sett noen slike småklaser tidligere på min vei.... er mye bekker og småvann i skogen her, så spørs om ikke det kan være det jeg har sett... Bør sjekkes ut fortest mulig ja!
Da har de fått nyvasket kar, og nytt vann og ny mat.

Litt styrete, men får nå prøve å være flink, for det hadde jo vært supermorro å få dette til!!!

Prøvde nå å telle de stakkars små albinoene her, men det var jammen ikke lett

Prøvde 3 ganger, og kom til en plass mellom 56 og 63.

Så det er jo en del egg som ikke har vært befruktet og mugnet bort de første dagene...
Men klager ikke! Hørt at aenusene gjerne fortsetter å legge egg når de først har startet? Og skulle de legge så masse egg hver gang, så blir det rimelig dårlig plass etterhvert.... hehe Men jeg vet jo hvor man får tak i flere reoler og akvarier jeg... hehe

Først så blir det superspennende å se om jeg klarer dette og hvor mange som overlever de første ukene...
og nå ser jeg i karet at det er kommet flere egg gitt!!! hehe 7-8 er spist, men ser 5-6 stk på pumpen også, så får jeg se hvor mange det blir utav dagen idag....

Har noen ( 4 stk ) xl sverddragere og 3 - 5 stk vanlige sverddragere som igjen skal føde om kort tid, så vurderer å skaffe meg en egen hyllereol bare for yngler snart..
Er jo moro at det yngler masse, men det trengs jammen litt plass...
Ja det ble det spist litt egg og ser bare 5 egg i karet etter albinoene.. men de kan være der de er, da jeg har nok å gjøre med mine albino yngel allerede... må ha flere kar å bytte på også...

Og så har jeg dratt frem en 10 kilos "klank" med keramikk-leire idag, og laget ( prøvd i allefall ) noen huler... så de står til tørk, og skal brennes i keramikk ovnen min om noen dager...

Har skaffet meg en del nye akvarier i det siste, og der treng det både det ene og det andre, og da er det kjekt å kunne lage hulene selv,,, Planter har jeg.. må bare knipe av fra andre akvarier... som det gror over i....
4. november og albinoene er i full lek igjen :)
Ja da er mine albinoer i full gang med å legge egg igjen... og jeg som hadde bestemt meg for å la eggene fra igår være, da jeg har nok med yngelen fra forrige kull...
MEN, er nå i kjempetvil på om jeg klarer det... hehe

Her kommer jeg nok til å rote frem pumpe og et par nye passende bokser, og begynne å plukke egg ja! usikker på hvor mange egg det er til nå... de er ikke ferdige enda, og de eggene som er lagt, har de lagt på noen forferdelig knotete plasser... som f.eks inni rillene på pumpa, og baksiden av pumpa etc...

Men får vel bare vente litt, og rett og slett ta ut det jeg må, og PLUKKE!!!

Oppdatering på antall kommer!
Oppdatering 4. nov cory albino egg...
Ja så langt er det plukket hele 50 egg, og de har ikke tenkt å gi seg med det første ser det ut som... er ca 40 egg til som skal plukkes allerede, og de er igang enda.

Kan se ut det blir like mange som forrige gang med denne farten...

Er det vanlig at det er flere par som leker samtidig? Har trodd at det var kun en dame om gangen, men jeg ser faktisk 2 damer samtidig som legger fra seg egg... og jeg har en gruppe på 10 stk i karet...

Pumpe, esha 2000 og plastkar er funnet frem til egga.... bobler og bruser

Og nå får jeg bytte vann og mat på de andre fra forrige kull Før jeg plukker mer egg!!! Juhuu! hehe

Bilde 1 er egg fra idag... dårlig mobilbilde
Bilde 2 mobilbilde av noen dager gammel cory albino yngel med avskallet artemia
Vel,,, ble noen flere egg enn forrige gang ja...
265 egg ble telt opp og flyttet over i en plastboks med brusestein og 4 dråper esha2000.

Brukte 2 dråper sist, men da mugnet det masse egg... kan jo være at det ikke er noen sammenheng, men ville prøve med et par dråper ekstra denne gangen.. og til nå ser det lovende ut.. ingen mugg i sikte så langt

Kanskje litt tidlig å si noe om hvor mange som er befruktet og ikke, så får se det an litt... men ser iallefall litt forskjell på eggenes innhold...

Blir spennende å følge med videre
IKEA var kjekt å stikke innom idag, da jeg måtte til oslo et ærend... og fikk med meg et par glasskrukker jeg tror kan være kjekke til eggklekking inntil jeg får tak i den superperfekte breedingboksen.. hehe

Bilde

Mener det er lettere å vaske glass glassartikler rent enn plast... men er vel bare meg det da.. hehe

Og idag kom sandsnegler og posthornsnegler i hus med farge brun, rød og blå Ventet en stund på dem, men nå har jeg dem endelig Trygt og god i forskjellige kar her sammen med andre snille fisk... Snegler er jo også fascinerende synes jeg
1. kull oppdatering og 2. kull oppdatering :)
Med første kullet albinoer står det bra til!

Hadde frafall på 2 stk igår, men idag er de alle mann alle... det vil si... hehe
Prøvde å telle dem igår ved vann og karbytte, og kom til hele 58 stk yngler...

Ved vann og karbytte nå, så kom jeg til 63 yngler....

Ikke lett å konsentrere seg om å telle og lete samtidig tydligvis... men er uansett en flott gjeng synes jeg

Kull nr. 2 ser det enda bra ut... 4-5 egg ser jeg antydning til litt mugg...
Det gjelder kun de eggene som henger på veggen... resten som vrivler rund pga av brusesteinen er superfine... kanskje en fordel at de ikke er klistret fast...?

Forrige gang vet jeg at de aller fleste eggene var klistret fast på veggen, og der hadde jeg veldig mange egg som mugnet.. men har jo også mer esha 2000 i denne gangen... får ha det i bakhodet til senere anledninger... Regner jo nå med at de kanskje fortsetter å produsere egg med jevne mellomrom!!???

Eller så fikk jeg med meg at det var født røde sverddrager yngel inatt, og det var også født noen sverddrager xl type yngel i natt... Men har denne gangen ikke tatt mor ut av karet... har katt dem være i karet, og prøver å se om yngel klarer seg allikevel... litt blir nok borte, men har noen hunner som føder nesten 100 om gangen, og det blir "litt møe" ... hehe

Planen er jo etterhvert å ha enda flere yngel-kar, men dette er fremdeles på planleggings-stadiet... Ser for meg 8-12 yngel kar i egen reol.. noe jeg tror kan bli bra... Og da får jeg også frigjort mye av de større akvariene til mer "ønskeliste-fisk" Planer må man ha

Venter spent på snegleforsendelse i posten idag... fikk posthorn og sandsnegler tilsendt igår, men idag er det Afrikanske landsnegler jeg venter.. bare for å ha noe annet utenfor akvariene i tillegg til min fine Nymfeparakitt Koselig med dyr!
Ja da har jeg styret og stellet med vannskift og yngel-høsting idag.... Plukker opp ( redder ) yngel for at de ikke skal bli levendefor for sine større utgaver...
Jeg er bare ikke flink til å tenke at den sterkeste får leve.. hehe
Blir vel mer å redde den jeg redde akn! sukk.. er ikke moro å se yngel bli spist opp nei...

OG så går jeg jo super-UTÅLMODIG og glor i boblevann-glasskrukka mi fra Ikea... med 265 egg fra siste kull... Skjer det ikke noe snart da??? hehe

Byttet ut vannet med esha 2000 i ettermiddag, med akvarievann, da jeg regner med/ håper på litt wigglers i morgen... så tidlig som mulig så klart!!!

Så langt er jeg som tidligere nevnt kjempefornøyd med minimal forekomst av mugg på dette kullet med egg! Har plukket ut kun 3 stk. egg. Dessverre så de befruktet ut... men skal ikke klage!

Ser på eggene at det er faktisk ganske få som ikke er befruktet, om jeg leser eggene riktig da...
Så om min raske vurdering er riktig, så blir det ca. 200-225 egg som skal passes på videre...???? Men ikke godt å si hvor mange som klekker ut da...
Da blir riktignok kull nr. 1 bare en enkel tentamenprøve i forhold.. hehe

Men synes det går raskere og raskere og utføre jobben med nytt vann, kar og mat nå. Prøver 3 til 4 ganger pr døgn. Av mat så langt, har jeg 3 x avskallet artemia måltider og 1 x finknust Tabimin måltid. Malletablett for baby...

Fungerer fint så langt, og de spiser godt, og har vokst såpass at jeg ser det, så det må være et bra tegn. Er så fint at man kan se mageinnholdet på yngelen, så har man litt småkontroll på tilstanden!
Oppdatering 9. nov 2013
Da begynte kull nr. 2 å klekkes igår ettermiddag, men det er mange som enda "hinker" rundt, og enda flere som trenger mer tid
Fremdeles ingen mugg i sikte, og er veldig glad for det!

Kull nr. 1 vokser for hver dag Ingen frafall de siste dagene, så det er fremdeles ca. 66... ( Siste telling...)
Litt usikker på om det er noen få som ikke tar til seg mat? Så 3-4 stk som var helt hvite og ganske små igår kveld ved vannbytte... Alle de andre ser man spiser godt på mageinnholdet.

Blir litt små vannbytter igjen idag, og foring med røde mygglarver.
Fikk tilsendt mikroorm og walterorm igår, som jeg er spent på om jeg får til... Ser ut som microormen kanskje såvidt har formert seg, noe jeg ikke kan si sikkert... Aldri hatt slikt før, men waltersormen ser tregere ut, men får gi det noen dager tenker jeg

Fremdeles på leting i heimen etter fotoapparatet mitt... Skikkelig irriterende å ikke finne ting man vanligvis vet hvor man har... hehe
Siste oppdatering av kull nr. 1 av cory = 1 død Vet ikke hvorfr.. var en av de største i kullet, men finner nok heller ikke svar på det... Forundrer meg at det er så innmari stor forskjell på kullets størrelse... noen ser nyklekket ut mend de fleste ser godt matet ut... Hmmm....

Kull nr. 2 er som sagt begynt å klekke, men tenker at morgendagen er den store klekkedagen Farsdagsgave kanskje ?

Ellers så er jo en av mine xl sverddrager igang med fødselen... i hovedkaret, da jeg har midlertidig lagt ned en del av "fødestuene" på 20 liter... skal opp igjen på sikt, men skal planlegges litt bedre først..

De har til nå født opp mot 100 yngel pr fødsel, så tror heller ikke de slutter med det første Matet fiskene med mygglarver, babiene med tabletter, artemia og flak og de fine sneglene har fått kinakål og tablettfor idag Alle fornøyde!
Kull 3 albino-egg i farta! :)
Ja da var albinoene mine igang igjen her

Så da blir det vurdering nok en gang om jeg skal plukke egg eller ikke... ?
Må i så fall omorganisere litt med tanke på å samle yngelkarene litt...

Kull en vokser og gror så fint... Litt frafall er det men ikke helt oversikten, fordi jeg har studert kull nr. 2 en del... De første som klekket, døde like fort, og har plukket ut 3 levende som har dødd etter 2-3 dager....
Resten av dette store egg-kullet klekker sent... venter fremdeles... og kan vel kaste eggene snart tenker jeg.. de har fin farge, og temperatur er fin, men ikke stort skjer... Venter et par dager til, så får det være...
Håper bare at det ikke er min feil, siden jeg økte dosen med esha 2000 fra 2 til 4 dråper på kull nr. 2 ?


Men spennende å lære... å se utviklingen på rompetrollene
Da plukket jeg 10-20 egg, og tok et vannbytte, så blr det slutt på mer egg hehe slemme meg....

Og Mine brune kjempesnegler i igang med noe som ser ut som parring... så får man se hva som skjer og hvor fort...
Som om det hjalp å stoppe mine aenus albino...!! ?

Da satte jo bare mine andre aenus bronze igang med lek og egglegging for første gang... hehe Ja ja...

Tror fiskene begynner å ta over MAKTA her i området

Og sneglene følger på... I natt har mine kjempe epler lagt eg giga-klase med egg! Første gang det også!

Men fy så mange egg sneglene har lagt... Er jo flere 100 egg i en klase.

Da har jeg jo flere ting å lære, og det er bra
Oppdatering...

Kull 1 med 50-60 aeneus albino vokser fint og spiser godt. Ikke noe frafall nå på en stund, og det er bra

Mine aeneus Bronse jeg trodde satte igang igår, begynte nok eggleggingen tidligere, siden eggene har klekket idag.... Men allerede idag, så er de igang igjen gitt.... aner ikke hvor mange egg det blir nå, men får telle kanskje når de er ferdig....

Egg klasen eller den store "maiskolben" i rød-orange farge ser frisk og fin ut.... snart 2 døgn siden den kom...

Så skal det bli litt vannskifte som kosejobb resten av kvelden tenker jeg...

Ha en flotters kveld
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap