Filter lekk (side 2)

Hvor ofte renser du? Jeg har renset sånn ca 2. hver uke, og hver uke for innvendig. Pluss ukentlig bytte 1/4 av vannet.
Trix
Vil du med det anbefale meg to filtere, SilverShaded?

Antallet filter er forsåvidt likegyldig...hovedsaken er at det er NOK. Særlig i ditt kar som har tett bestand av sølete fisker. Som jeg allerede har sagt, filtervolum er svært viktig og det får du ikke i et innvendig filter. Personlig bruker jeg aldri innvendig til akvarier på over 70-80 liter. Jeg overdimensjonerer gjerne filteret og struper det heller litt ned.
Mine utvendige Eheim står i et høyt plastkar i underskapet, og så sjekker jeg rutinemessig at det er tett. Det er selvsagt ingen garanti hvis filteret plutselig får en svær lekkasje, men bedre enn ingenting. Og så bruker jeg litt Eheim vaselin på pakningene og bytter dem med jevne mellomrom. Noen nye pakninger er adskillig billigere enn ny parkett

Et skikkelig dimensjonert utvendig filter kan rusle og gå uten rensing i lang tid. Innvendige må taes oftere, nettopp fordi de har så lite filtervolum.
Hvor ofte bytter du pakninger, sånn ca?

Og er det unødvendig å bytte bomullen øverst i det utvendig annenhverukentlig?
Jeg bytter vel pakninger sånn ca. annenhvert år.
Rensing av utvendig filter annenhver uke er unødvendig, med mindre du ser at gjennomstrømningen synker dramatisk. Jo mindre man klusser med filterbakteriene, jo bedre.
Det hender at jeg bare skyller finfilteret som ligger på toppen...er det den lefsa du kaller bomullen ? Det gjør jeg vel omtrent annehver jeg renser.
De små og mellomstore utvendige filtrene mine renser jeg tre-fire ganger i året. Det største (Eheim 2080) renser jeg en eller to ganger i året.

Blir det noe oftere enn det, så regner jeg filtrene som underdimensjonerte.

Nå har jeg forresten fått meg forfilter (Eheim prefilter) til 2028-en min, så nå håper jeg at denne kan renses like sjeldent som stor-filteret, så lenge jeg bare husker å rense forfilteret sånn passe ofte.
Oi, kanskje jeg har gjort dette helt feil? Aller øverst har jeg bomull, ja, som jeg bytter helt ut hvis det er brunt og ekkelt. Filtrene nedover i det utvendige renser jeg mye sjeldnere.

Hva annet renser man ellers det utvendige filteret?
Filtervatten kan godt renses under springen. Det er ikke mye biologisk filtrering der uansett, og det lille som er blir nok raskt repopulert når filteret kommer i gang igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap