Trådalger som ikke lar seg knekke. (dø trådalge døøø!) (side 2)

Michael Niesar
K er Kalium (og ikke Kelvin i denne sammenheng). Men K er ikke hovedgrunnen for trådalger her tror eg. Trådalger er typisk for rekeakvarier og /eller akvarier med lite eller ingen fisk og derfor lite belastning (foring) og god vannkvalitet (lav PO4 og lav NO3). Overforing er altså ikke det som forårsaker trådalgene. Derfor har vannskift oftest ingen effekt mot trådalgene. Akvarier med mye fisk, lite vannskift, overforing (og høg PO4 og/eller for mye Fe) sliter meir med med pensel- eller bartalger. Som eg sa er det gjødsling med NO3 som virker mot trådalgene. Easy Life Nitro (Kaliumnitrat, KNO3) kan vere ett alternativ å bruke her. De fleste akvariegjødsel som er på markedet i dag er KUN sporstoffer UTEN makroer (PO4 og NO3) og ofte kontraproduktiv. Ferropol og Ferreal er slike sporstoffnæringstyper og man kan ikke forvente noe effekt mot trådalgene pga man øker ikke nivå på NO3 eller PO4. Å bruke kun ett produkt med alt (for eksempel Tropica +) er ikke optimalt siden hver akvariet har ett individuelt krav på NO3, PO4 og sporstoffer. Happy Life eller Easy Carbo inneholder Glutaraldehyd som virkestoff. En gift som kan drepe bl. a. alger (effektiv mot penselalger) og produserer (indirekt gjennom bakterieoppblomstring) CO2 som er bra for plantene. Men øker heller ikke NO3. Hvis man gjere ikke noe for å øke NO3 vil komme de grønne trådalger igjen og igjen, ja. Algebekjempelse gjennom algizid er ofte siste utvei. Bivirkning av sånne kurer er ofte endå meir ubalanse i akvariemiljøet fordi med algene blir også masse av (filter)bakteriene og evt. snegler drept. Dette er ikke bra og kan føre til alvorlige konsekvenser som fiskesjukdom eller endå meir alger. Derfor ville eg ikke bruke slike midler. Tidligare har eg brukt kurer med Protalon 707 med suksess, men dette var ikke langvarig heller pga. man bekjempe ikke årsaken til alger heller.

Takk for utfyllende svar!
Jeg tilsetter kun KNO3 (fra PMDD blanding) nå og gjort det noen uker, men er usikker på hvor mye keg bør tilsette for at det skal bli optimalt. Hvis jeg tilsetter for mye er det vel andre alger som kommer? Akvariet ser sånn ut nå (bilde)
Takk for mye fin informasjon, Niesar! Jeg har fortsatt algene, men de har minket en del etter at jeg driver å tilsetter happy life carbo. Jeg har fjernet en del manuelt også og det er noe der enda - men ikke så mye som for litt siden.

Jeg har forsåvidt en del penselalger også - men disse klarer jeg å holde i sjakk. De setter seg på saktevoksende planter, og ikke noe mer. Glass, og stort sett røttene får være i fred. Og hvis jeg klipper vekk penselene så blusser de ikke opp igjen. Det eneste som får fart på penselene nå for tiden, er når jeg kryster filteret og må liksom "stake" ut lufta i pumpa. Da kommer det masse grums fra filteret - og antakelig masse penselalge-sporer. Men heldigvis er det bare visse planter som får støyten.

Kanskje jeg skal prøve Easy Life Nitro etterhvert! Hvis trådalgene ikke gir seg.
Marita Ekdahl
Jeg fikk en skikkelig oppblomstring av denne algen i sommer og prøvde flere ganger å skrubbe den vekk, men den kom bare tilbake igjen etter få dager.

Det ser ut som du har BGA, eller blågrønnalger, som egentlig ikke er en alge men en bakterie. Jeg satte inn eplesnegler og de spiser nesten alt av alger i karet mitt. Har sakuraer også, men de spiser ganske lite i forhold.
Hei! jeg har et veldig veldig dumt spørsmål som ikke har noe med innlegget ditt å gjøre :p Jeg finner ikke ut hvordan man poster innlegg, bare hvordan man svarer på andre sine! Ble medlem idag så er litt dum på det her (: hadde vært veldig fint om du eller noen kunne svare på hvordan :p
TheFemaleBoss
Hei! jeg har et veldig veldig dumt spørsmål som ikke har noe med innlegget ditt å gjøre :p Jeg finner ikke ut hvordan man poster innlegg, bare hvordan man svarer på andre sine! Ble medlem idag så er litt dum på det her (: hadde vært veldig fint om du eller noen kunne svare på hvordan :p

Klikk på FORUM oppe i høyre hjørne, velg "alle forum" og så "nybegynner" og da klikker du bare "ny tråd" knappen
Nææ, glem det, jeg fant det ut o
Jeg har tilført happy life carbo nesten hver dag nå, og nå er det nesten ikke noe trådalger igjen! helt utrolig! Jeg har hatt oppi plantenæring ved vannbytte også.
Jeg har en slags lotusknoll som virkelig har blitt høy og fin i det siste, kanskje pga carboen? isåfall må jeg vel bare fortsette, haha! (eller prøve seg på sånn DIY oksygentilskuddgreier)

hadde bare et par magre, hvite trådalger igjen igår ved vannbytte. men har fått litt oppblussing av penselalger igjen. Men mest fordi jeg måtte stake pumpa for litt siden, og da er det nesten så den blåser ut penselalge-partikler.

Har klippet vekk plantene med verst penseltilfellfer på. Roten får bare være, gidder ikke ta den ut.
Grapejuice
Jeg har tilført happy life carbo nesten hver dag nå, og nå er det nesten ikke noe trådalger igjen! helt utrolig! :) Jeg har hatt oppi plantenæring ved vannbytte også. Jeg har en slags lotusknoll som virkelig har blitt høy og fin i det siste, kanskje pga carboen? isåfall må jeg vel bare fortsette, haha! :) (eller prøve seg på sånn DIY oksygentilskuddgreier) hadde bare et par magre, hvite trådalger igjen igår ved vannbytte. men har fått litt oppblussing av penselalger igjen. Men mest fordi jeg måtte stake pumpa for litt siden, og da er det nesten så den blåser ut penselalge-partikler. Har klippet vekk plantene med verst penseltilfellfer på. Roten får bare være, gidder ikke ta den ut. ;)

Hvordan er planteveksten din ellers? Har du mye planter?
Nitt er helt grønt av planter nå og har diy CO2 og tilfører plantenæring. Plantene koser seg som fy, men blir ikke helt kvitt trådalgene. Lurer på om det faktisk ER happy life Carbo som har gjort utslaget hos deg eller om det er en annen faktor?
Jeg satte inn 5 eplesnegler for et par uker siden og trådalger, vanlige drittalger og BGA er nå så godt som borte.
Akk. Trenger profesjonell hjelp her akvariet ser jt som på bildet, men trådalgene liker seg visst like godt som plantene (og de trives..).
Tilsetter litt KNO3 et par ganger i uka og diy CO2. Har ikke målt NO3, noen som vet hva det burde ligge på i et slikt kar?
Strategi mot trådalger
Tiltak i denne rekkefølgen:
1. Manuell fjerning av trådalger: det beste er å suge av alger med slange. Du suger tråden inn i slangen og holde den fast med fingen og dra den vekk fra planten hvis du skjønner...
2. Kutt ned belysningstid til 5 eller 6 timer hver dag. Det er nok for plantene sjølv om de vokser ikke så fort lenger men algene vil slite endå meir.
3. NO3-tilføring: Eg ser kun fisk og ikke reker i akvariet ditt, da har du meir frihet ang. NO3-verdiene. En stabil verdi på 20mg/l NO3 og 0,5 til 1 mg/l PO4 er gode verdier for ett planteakvariet. Når plantene vokser bra må du luke minst 1x per veke! Da har algene ingen sjanse lenger.
4. Amanoreker!
5.EASY CARBO: Glutaraldehyd virker ikke mot alle arter trådalger. Du må også bruke en ganske høg dosering for 7 til 10 dager opptil 5x vanlig dosering. OBS at du har god oksygentilførsel (lufting) under kuren.
6. Vær tålmodighet og konsekvent: dette er essentiell for suksess. Uten å fjerne trådalgene regelmessig og nøyaktig blir det vanskelig.

OBS! Sjølv om vi ser ikke trådalgene lenger blir vi ikke kvitt de. De er latent i akvariet og kan / vil utnytte evt. ubalanse i næringsstoffene. Og med meir lys og lengre lysperiode vil det blir meir vanskelig å få kontroll.
Takk for gode tips!
Er vanskelig å fjerne alt når de vokser i HC cuba, riccia og mose. Håper riktig næring og litt mindre lystid vil hjelpe. Skal få målt PO4 og NO3 også
Vet du har snakket om denne EASY CARBO før Michael om å bruke større dose. Nå har jeg ikke tord å bruke mer enn dobbel dose og det ser ikke ut til å fungere noe særlig bra. Men mener å huske dette med å bruke mye oksygen ,dvs. egentlig å tilføre Easy carbo tidlig på dagen i god tid før lyset går av ,stemmer dette eller husker jeg feil?
Mingus
Hvordan er planteveksten din ellers? Har du mye planter? Nitt er helt grønt av planter nå og har diy CO2 og tilfører plantenæring. Plantene koser seg som fy, men blir ikke helt kvitt trådalgene. Lurer på om det faktisk ER happy life Carbo som har gjort utslaget hos deg eller om det er en annen faktor?

Nja, vet ikke om jeg skal si det er så himla mye, men det er en god del planter ihvertfall.

Her er et litt dårlig mobilbilde ifra idag. Igår eller i overgår klippet jeg vekk store deler av javabregnene på roten, da de hadde så mye penselbuster. Fjernet også noen blader fra sverdplantene.

Toppen er dekt av pistia.

Kan godt hende det var pistiaen som gjorde det store her, egentlig. Jeg satte de inn mens jeg drev med denne gjødslinga og happy life carbo, og da satte de fart (hydrocotyle får jeg ikke til lengre her!) men pistian koste seg skikkelig.

Jeg ser ikke noe stor forskjell på de fleste plantene her, når det gjelder happy life carbo - men så er det jo bare veldig lette planter. Det er bare lotusen der som virkelig elsker all denne næringen (og happy life carbo regner jeg med)

Om algene ligger latent, kan jeg godt leve med. Er ikke redd alger i den forstand, syns bare det er naturlig - men det er så frustrerende når de tar helt overhånd slik som trådalgene gjorde en stund. Huff!

Lurer på om det er pistiaen som stenger for litt lys - og dermed hjelper på disse plantene på roten? Opplevde samme greia med javamose når den var helt øverst i vannsjiktet. Det ble et BGA paradis oppå javamosen, hjalp ikke hvor mye jeg prøvde, eplesneglene tok det heller ikke.

Da jeg tok vekk mosen fra det aller høyeste punktet så stilnet BGAen helt.
Merkelige greier dette med alger, altså. Hehe.

[External Image]
Sølvi Gullaksen
Vet du har snakket om denne EASY CARBO før Michael om å bruke større dose. Nå har jeg ikke tord å bruke mer enn dobbel dose og det ser ikke ut til å fungere noe særlig bra. Men mener å huske dette med å bruke mye oksygen ,dvs. egentlig å tilføre Easy carbo tidlig på dagen i god tid før lyset går av ,stemmer dette eller husker jeg feil?

Helt korrekt, Sølvi. En høg dose med Easy Carbo kan være farlig for fisk og reke indirekte pga O2-mangel. Defor bør man vite kva man styrer med. Men du har tydeligvis gjort leksa di Easy Carbo virker veldig bra mot pensel- men mindre bra mot grønne trådalger.
Prøver å høre på hva du sier da ,har stor respekt for dine erfaringer og kunnskap.

Da prøver jeg å øke dosen med det du anbefaler så får jeg kanskje tatt knekken på penselalgene ihvertfall. Har både grønne trådalger og penselalger i samme kar til stor ergrelse

Håper det er ok at jeg kupper tråden din litt Mingus ,men siden vi har de samme problemene så regner jeg med at det går greit
Pistia stenger for lys od dette liker ikke trådalgene. Defor har du fått kontroll over algene, Grapejuice. BGA trenger også N som hovednæringsstoff men de bruker atmosferisk N hvis det mangler NO3. Og da koser de seg i område med meir lys og NO3-mangel for eksempel på mattefilter, i mosen på rota eller ved frontruta.
Eg tror at Pistia kan også bruke atmosferisk N men er ikke sikker her. Du kan jo prøve å fjerne Pistia og du vil få trådalgene tilbake etter en stund.

Hydrocotyle leucocephala er en indikatorplante som vises mangel på NO3 og eller Mg med hvite blad og eller dvergblad. I ekstreme tilfeller vokser den ikke i det hele tatt.

Penselalger koser seg med mye PO4 og lite / ingen NO3. Mye Fe i tillegg kan trigge penselalger til masseoppblomstring.

Det dreier seg som sagt kun om den ene (eller de to) faktoren(e). For lite NO3 (og for lite CO2).
Sølvi Gullaksen
Prøver å høre på hva du sier da ,har stor respekt for dine erfaringer og kunnskap. Da prøver jeg å øke dosen med det du anbefaler så får jeg kanskje tatt knekken på penselalgene ihvertfall. Har både grønne trådalger og penselalger i samme kar til stor ergrelse :( Håper det er ok at jeg kupper tråden din litt Mingus ,men siden vi har de samme problemene så regner jeg med at det går greit ;)

Som sagt knekker du kanskje algene med en kur, men faren er stor at de kommer igjen etter kuren hvis du gjære ikke noe meir med årsaken at du har fått algene.
Pensel- og grønne trådalger i samme kar? Da er problemet meir sammensatt, tror eg. Det skjer oftere at man får pensel- og bartalger (gråe tråder) i samme akvariet.
Fiskeakvarier (uten CO2) sliter ofte med penselalger og da bør man evt. akseptere algene fordi fokus ligger ikke på plantesida og da er det lettere for algene å ta overhand.

I planteakvarier (med CO2) som Mingus viser i tråden sin her er både pensel- og trådalgene helt uakseptabelt. Da kan akvariethobbyen blir slitsomt. I verste tilfellet må man bare kompostere store deler av plantene hvis de er altfor hardt rammet av algene.
Niesar, du er virkelig uunværlig! I et annet kar jeg har (veldig lav ph, nesten litt sortvannsaktig) har jeg også hydrocotyle (og gulrotgress) - der nekter hydrocotylen å vokse (den skyter skudd men de svinner vekk/blir bare dvergblad), samt har jeg penselalger der. Det er ikke "full blomst" i penselalgene, de sitter bare på en eller to trollhasselkvister - og noen dotter opå glasset. - så jeg regner med det er for lite NO3 der? Hva kan jeg gjøre for å øke? Det er et 160 liters kar med god filterkapasitet og rundt 20 små rasboraer, så det burde ikke være problem med for mye fisk

ups, det var litt off topic - men måtte bare skyte inn ettersom vi var inne på dette med penselalger også. Jeg har også pensel og trådalger i samme kar (hadde..) huff - men heldigvis kommer penselalgene stort sett bare når jeg staker pumpa og partikler flyr rundt. De sprer seg ikke så voldsomt og setter seg heller ikke på glasset.

Mye spennende info her altså, leser så det spruter.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap