Reker i bolle (side 2)

Hmm det var stusslig... Har du testet vannverdiene igjen? Kan jo være at nitritt har gått opp etter en stund med reker og fôring i bollen. Husk at det er ikke mange "rusk" med mat de trenger når de er så få. Resten vil bare forurense vannet. Forsøke med mer vannbytte. Hørte noen som sa at dobbel dose med Aquasafe kunne hjelpe (dersom du ikke har fått Biotopol C enda.
Hei,
Det spørs om bollen var klar for reker.
Bare for å være sikker:
Du kjører luftpumpen hele døgnet?
Du tempererer vannet ved å la det stå med vannbehandlings middel 1-2 dager før du bruker det?
Du bytter 10-15% 1-2 ganger i uken?(Dette er spesielt viktig de første mnd ved bruk av soil)
Du har Kh og Gh over 0?

Må bare spørre
Trieso
Hmm det var stusslig... Har du testet vannverdiene igjen? Kan jo være at nitritt har gått opp etter en stund med reker og fôring i bollen. Husk at det er ikke mange "rusk" med mat de trenger når de er så få. Resten vil bare forurense vannet. Forsøke med mer vannbytte. Hørte noen som sa at dobbel dose med Aquasafe kunne hjelpe (dersom du ikke har fått Biotopol C enda.


Tar nye vanntester nærmest hver dag, har så langt ikke fått utslag på nitritt. Bruker strips, vet ikke om disse er spesielt dårlige på å analysere nitrittinnhold?
Nå bytter jeg 50% av vannet en gang i uka, kanskje jeg kan prøve med 30% to ganger i uka i stedet?

Inverts
Det spørs om bollen var klar for reker. Bare for å være sikker: Du kjører luftpumpen hele døgnet? Du tempererer vannet ved å la det stå med vannbehandlings middel 1-2 dager før du bruker det? Du bytter 10-15% 1-2 ganger i uken?(Dette er spesielt viktig de første mnd ved bruk av soil) Du har Kh og Gh over 0? Må bare spørre :-)


Luftpumpa går 24/7, men skal prøve å skru opp effekten. Temperer vannet noe kortere enn du foreslår her, og har tilsatt vannmidlene etter vannet er kommet i bollen, så der kan jeg justere meg. Har Kh på ca. 6° og Gh>4°.

Er for øvrig oppe i sju døde nå, ser ellers en del tomme skall som ligger og slenger, kan det være et hint om noe? Bør jeg vente med å kjøpe flere reker til dødeligheten går ned?
Hei,
Reduser vannbytte til 10-15% to ganger i uken så det ikke blir så store endringer når vannet byttes.
La vannet stå minst to dager før du har det i.

Hvis skallene er hvite og gjennomsiktige(spøkelses reker), kan dette være en glad nyhet.
Da har rekene hatt skallskifte og du ser de ikke fordi de gjemmer seg mens det nye skalle blir hardt.

Avvent litt før du skaffer nye reker, det kan være kobber eller andre metaller i vannet fra kranen og da må du ha Biotopol C for å binde det.
Da har både Biotopol C og Nanocrusta ankommet, bytter 2L temperert og behandlet vann to ganger i uka, og tilsetter 8 dråper Nanocrusta ukentlig.

Etter tre vannbytter med Biotopol C og en tilsetning av Nanocrusta har ingenting endret seg, jeg har fortsatt 4-5 døde reker hver uke. Vannverdiene er stabile og normale.
Det begynner å bli vanskelig å holde motivasjonen oppe, merker jeg... Må snart kjøpe flere reker for å i det heletatt ha noen som kan "teste forholdene".
Huff da,
La det gå noen uker før du skaffer nye, tilsett 2-3 ml biotopol C rett i bollen nå for å binde eventuelle metaller som er igjen.
Når du skaffer nye så skal disse tilvennes det nye vannet over flere timer i motsetning til fisk.
En metode er å bruke en luft slange som du setter ene enden oppi bollen og den andre i posen med rekene klem av så det kun kommer en dråpe i sekundet de første 30 min. øk til 2 dråpen de neste 30 min. osv.
Du kan også fylle på i større og større doser, men jeg har beste erfaring med dråpe metoden.
Da får rekene tid til å venne seg til ph, temperatur osv.

Du kan legge inn en annonse her på Akvaforum, det må være noen som har reker til overs, bl.a. meg, har ingen nå p.g.a. nye kar, men får det nok om ikke så lenge.

Tilsatte 2 rause ml Biotopol C på onsdag, nå syns jeg rekene virker kvikkere, de svømmer mer rundt igjen, og er ivrigere på å spise. Ingen døde så langt, men jeg føler meg enda ikke helt trygg. Krysser fingrene for at problemet er mye kobber i kranvannet, siden det er så lett å gjøre noe med!
Ja håper problemene er over nå Du får oppdatere oss på hvordan det går!
Da har det gått over en uke siden siste rekedød! Har riktignok bare 5 igjen nå, men de ser ut til å overleve (:
Så fint! Håper det er begge kjønn, så vil du nok snart se noen med egg. De er veldig morsomme når de går med egg, da ser du eggene tydelig inni dem og de går og rister og masserer på dem. Følg godt med fremover, det er gøy når det kommer småtasser.
Det har ikke blitt noe yngel så langt, men rekene lever og trives. Mistenker at alle fem er hunner, de ser i hvertfall ganske "runde" ut, og har ofte gul eller hvit sal i nakken.
Hvor normalt ville det vært at det går en måned uten at friske reker parrer seg, dersom det skulle være en hann blant dem?
Du skulle nok ha reker med egg nå, så det er nok bare hunner igjen.
Du kan skaffe deg 5-10 til nå som alt ser ut til å fungere.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap