Hvor mye lurer vi oss selv? (side 2)
Jeg satte det på spissen, er vel en uvane jeg må lære meg å slutte med.
F.eks. i denne tråden antydes det i hvert fall fra enkelte hold at man ikke er i noen posisjon til å kritisere offentlig fremvisning av dårlig fiskehold hvis man selv holder fisk i fangenskap. Og det er jeg sånn ca. 100,00% uenig i.
F.eks. i denne tråden antydes det i hvert fall fra enkelte hold at man ikke er i noen posisjon til å kritisere offentlig fremvisning av dårlig fiskehold hvis man selv holder fisk i fangenskap. Og det er jeg sånn ca. 100,00% uenig i.
Postet 13.02.14 kl 16:04
Endret: 13.02.14 kl 16:06
Postet 13.02.14 kl 16:13
Da jeg kjøpte et 720-litersakvarium ble det ødelagt av inkompetente flyttefolk på tur inn i kåken, og de hadde ikke flere sånne akvarier på butikken så jeg måtte erstatte det med et enda større et. I dag har jeg én L001 og fem L200, men mest Betta, pansermaller og tetra. Det er ekstremt lite fisk per liter, og gjester lurer på om akvariet står tomt, men jeg syns det er helt ok.
Da jeg posta om knusinga på fjesboka, og hvor frustrerende det var å leie inn "profesjonelle" bare for å se dem ødelegge ting, var det en bekjent som syntes det var bra at akvariet ble knust, for "alle akvarier burde bli knust".
Jeg prøvde å argumentere litt med ham om at det var forskjell på akvarium og akvarium, og prøvde å forklare litt av grunnene til at jeg valgte et såpass stort kar. Han vendte det døve øret til. Jeg påpekte at han selv holdt dyr, men han nektet å se noen paralleller. Det varte ikke så lenge før han begynte å bli usaklig, og jeg fjernet ham fra vennelista mi. Jeg har ikke tålmodighet med den slags bullshit.
Da jeg posta om knusinga på fjesboka, og hvor frustrerende det var å leie inn "profesjonelle" bare for å se dem ødelegge ting, var det en bekjent som syntes det var bra at akvariet ble knust, for "alle akvarier burde bli knust".
Jeg prøvde å argumentere litt med ham om at det var forskjell på akvarium og akvarium, og prøvde å forklare litt av grunnene til at jeg valgte et såpass stort kar. Han vendte det døve øret til. Jeg påpekte at han selv holdt dyr, men han nektet å se noen paralleller. Det varte ikke så lenge før han begynte å bli usaklig, og jeg fjernet ham fra vennelista mi. Jeg har ikke tålmodighet med den slags bullshit.
Postet 13.02.14 kl 16:40
Endret: 13.02.14 kl 16:44
Postet 13.02.14 kl 17:03
KampfiskDa jeg posta om knusinga på fjesboka, og hvor frustrerende det var å leie inn "profesjonelle" bare for å se dem ødelegge ting, var det en bekjent som syntes det var bra at akvariet ble knust, for "alle akvarier burde bli knust".
Han er sikkert ikke alene om det. Ta t.ex. Dyreværn-alliansen. De ser jo rødt hver gang noe blir putta inn i små bur. Nå er det jo snart slutt på både rev og mink farmer. Burhønsa har jo blitt frittgående dvs. det går mange tusen sammen som sild i ei tønne i store driftsbyggninger. Så alle disse aktivistene blir jo snart arbeidsledige. Så - kanskje det neste "kallet" blir å knuse akvarium?
- Tore -
Postet 13.02.14 kl 17:32
Postet 13.02.14 kl 19:44
Uten å styre denne samtalen over til nye helt annet så ser jeg personlig ikke noe galt i å ikke ville ha mink og rev i pisstrange bur. Er du for bruk av pels og pelsfarmer? Foretrekker du bur-høns framfor frittgående? (Jeg bare spør, det er ikke for å starte en krangel.)
Uansett.. ja det er merkelig, som nevnt, dette med at hjernen ikke vil innrømme om vi gjør noe dårlig. Den vil liksom ikke skue innover som oftest. Jeg kan innrømme at fiskene mine hadde nok hatt det best i naturen - det tror jeg de fleste akvariefisk hadde. (sett at de alle hadde klart det såklart, at de ikke er for "tamme" ?) De hadde kanskje levd kortere liv, men jeg tror ikke fisk og kanskje dyr generelt tenker så mye på livslengde som på instinkt. En ensom stimfisk i et 200 liters akvarie, som lever i 5 år har det neppe bedre enn en stimfisk i en stim på fem hundre i naturen, hvor den får yngle og gjøre alt den har som "oppgave" på ett, to år.
Men slik er det nå blitt. Den fisken vi har i dyrebutikkene får jo realitisk sett aldri bli sluppet fri. Det jeg lurer mest på er om akvariefisk hadde overlevd i naturen (der de opprinnelig tilhører såklart) - De hadde kanskje det?
Uansett.. ja det er merkelig, som nevnt, dette med at hjernen ikke vil innrømme om vi gjør noe dårlig. Den vil liksom ikke skue innover som oftest. Jeg kan innrømme at fiskene mine hadde nok hatt det best i naturen - det tror jeg de fleste akvariefisk hadde. (sett at de alle hadde klart det såklart, at de ikke er for "tamme" ?) De hadde kanskje levd kortere liv, men jeg tror ikke fisk og kanskje dyr generelt tenker så mye på livslengde som på instinkt. En ensom stimfisk i et 200 liters akvarie, som lever i 5 år har det neppe bedre enn en stimfisk i en stim på fem hundre i naturen, hvor den får yngle og gjøre alt den har som "oppgave" på ett, to år.
Men slik er det nå blitt. Den fisken vi har i dyrebutikkene får jo realitisk sett aldri bli sluppet fri. Det jeg lurer mest på er om akvariefisk hadde overlevd i naturen (der de opprinnelig tilhører såklart) - De hadde kanskje det?
Postet 20.02.14 kl 19:15
Postet 20.02.14 kl 19:56
Donald[QUOTE=Grapejuice]Foretrekker du bur-høns framfor frittgående?
Ja, helt klart.
Trodde dette forumet var om akvariefisk?
Kanskje greit å ikke begynne å diskutere burhøns her?? Finnes vel nok av andre forumer for det...
Postet 20.02.14 kl 22:16
Kanskje du heller burde svart innlegget over mitt? Personlig svarte eg bare på et spørsmål. Mulig du skremmende nok har rett i at det finnes et "hønseforum". Hønsehjerner er det jo nok av. Enkelte dyreelskere nekter å spise kjøtt fordi de elsker dyr. Hvor mange kyr hadde det vært hvis vi sluttet å spise kjøtt? "Jeg digger kyr, jeg, så jeg har 16 stk i uthuset "
Men, enig, dette er jo et mektig seriøst akvarieforum, så da bør vi prate fiskehold.
Men, enig, dette er jo et mektig seriøst akvarieforum, så da bør vi prate fiskehold.
Postet 20.02.14 kl 22:27
GrapejuiceDet jeg lurer mest på er om akvariefisk hadde overlevd i naturen (der de opprinnelig tilhører såklart) - De hadde kanskje det?
Akvariefisk kan være så mangt. Jeg tviler på at teleskopøye-gullfisk (eller hva de nå heter) ville hatt noen brukbar sjanse for å spre gener i naturen, med mindre de ble satt ut i et vann helt uten konkurranse og predatorer. Mens en "naturform" sannsynligvis hadde hatt bedre sjanser, skjønt ikke like store som en villfisk som var klekket og vokst opp i miljøet, ikke var utsatt for stresset ved å bli flyttet og satt ut, og som kjente habitatet som sin egen bukselomme.
Postet 21.02.14 kl 10:59
Postet 06.03.14 kl 20:55