Hva kan jeg ha i 23 literen? (side 2)

I alle år har folk kjøpt gullfiskboller med slørhaler/gullfisk i, og disse har ofte levd i flere år.

Her inne svarer dere så forskjellig at det egentlig ikke er noen vits å spørre. Mange av dere er i tillegg hissige og blir sure bare fordi man velger en annen løsning eller tar en kjangs på noe annet enn det dere mener er det beste.

Jeg har nå uansett gjort et valg å kommer heretter kun til å følge mine egne ønsker og tanker.
Plussmedlem
Tuppelura90
I alle år har folk kjøpt gullfiskboller med slørhaler/gullfisk i, og disse har ofte levd i flere år.


I alle år har folk banket barna sine og likevel har de ofte levd i flere år....

Idiotkommentar? Det får så være....

Den gullfisken kunne blitt 40 år gammel med riktig stell, så hvorfor tror du den bare ble "flere år gammel", Dvs et par år, noen få år?

Men igjen, du gjør akkurat som du vil. En annen ting er at hvis man bare skal slenge dritt tilbake til de som prøver å hjelpe når man spør om noe, så kan man heller gi f i å spørre... Vil man ikke ha ærlige svar eller vil man bare ha de svarene man selv ønsker å få så ikke spør i det hele tatt. Og hjelper lite å syte over at folk er sure og hissige fordi man begynner å kverulere og kritisere når man ikke får de svarene man selv ønsker.. Folk er ganske enkelt lei av å måtte svare på de samme tåpelighetene gang etter gang etter gang....
Plussmedlem
Ser forresten at du har vært medlem her i over 4 år, har du virkelig lært så lite på de årene?
Eller er det atter en gang på tide å si : Don't feed the Trolls!
Jeg har vært medlemt en stund, men også være inaktiv i en lang periode. Jeg tar i mot svar med stor glede, men det er ikke alltid jeg føler anbefalningene jeg får.

Og ikkr begynn å sammenlign vold mot unger med det du mener er dårlig hold av fisk.
Plussmedlem
Tuppelura90
Og ikkr begynn å sammenlign vold mot unger med det du mener er dårlig hold av fisk.


Da tar jeg det for gitt at du ikke skjønte poenget mitt.
Og jeg står vel for øvrig fritt til å sammenligne med hva jeg vil, så lenge jeg ikke går til personangrep på folk, bryter mot AF's regelverk eller Norges lover.....
Milo: For å la en annen, klokere mann, Göethe, si det: "Gegen die Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens".
Tuppelura90
Jeg har nå uansett gjort et valg å kommer heretter kun til å følge mine egne ønsker og tanker.


Hvorfor gjør du det, selv om du har fått høre her at du utsetter fiskene for lidelse og mistrivsel? Hva er dine kriterier for hold av fisk? "Ikke dø før det er gått minst fire uker, så er det ok"...? En fisk som kan leve i flere tiår (gullfisk) dør etter et halvt år eller et år i en gullfiskbolle kanskje, og da er eieren fornøyd. Når den levde "så lenge" (et år er jo leeenge...) så må den jo ha hatt det "bra"? Siden den ikke rullet over og daua tvert, mener man? En fisk som kan bli 30-40 år, dør etter et halvår eller litt mer i en bolle, og dette er fin-fin dyrevelferd, mener du? Ikke noe å si på det, liksom?

Skjønner ikke helt at du ikke har fått med deg de hundrevis av desperate innlegg som postes hvert år her fra folk, når fiskene begynner å gulpe etter luft i overflaten, dø sakte, pines bort, bli syke og slutte og spise. Alt sammen forårsaket av feil behandling og feil hold, feil sammensetninger osv. Det er mange andre brukere her som har lest nok av sånne innlegg, og forsøker å gi svar der man unngår at det skjer nok en gang... vi blir derfor litt oppgitte når man leser sånt som du skriver i sitatet ovenfor.... Vi vet hvilken vei det går. Men du er bare fornærmet fordi du ikke får de svarene du ville ha, så du driter i fiskenes velferd bare for å vise oss at du gjør som DU vil, uansett hva fiskene trenger.
Sigmund - ex 530
Milo: For å la en annen, klokere mann, Göethe, si det: "Gegen die Dummheit kämpfen die Götter selbst vergebens".

+1. Selv med et gude-kompleks som mitt, kjenner jeg at jeg begynner å bli sliten av den virkelighets-relativismen som har overtatt her på AF.

Det frister liksom ikke så mye å dele av sin kunnskap og erfaring når mottakerne (støttet av halvparten av de etablerte medlemmene) bare oppfatter det som irrelevant og plagsom støy.

Nei, hvis folk vil pine fiskene sine ihjel mens de babler usammenhengende om det på AF, så skal de heretter få lov til å gjøre det i fred, uten innblanding fra min side, i hvert fall.
Enig med dere, Sigmund og Kampfisk.
Man ser omtrent umiddelbart hvem som seriøst ønsker å lære noe og gjøre det beste de kan for fiskene. Disse er det bare moro å hjelpe, og de blir gjerne gode akvarister. De som tydeligvis har en helt annen agenda hopper jeg bukk over.
Når folk går til personangrep ig begynner å kalle meg dum og dyreplager osv så synes jeg det er dårlig og liten voksent gjort. Hva har jeg gjort dere? Ytret en annen mening! Men det er jo ikke lov det tydligvis. Skulle tro dere kunne prate med fisker! Dere virker som bedrevitere alle sammen.
Plussmedlem
Vel... Du kan jo se litt på erfaringen til de som mener at gullfisk og kardinaltetra er en god ide i det lille karet ditt, og så kan du se litt på de som mener at det er en dårlig ide og som har prøvd å gi deg råd i mot.
Blant de som har prøvd å gi deg råd mot finner du folk som har utdanning innen de biologiske og kjemiske prosesser som foregår i et akvarie, du finner folk som har skrevet artikler om prosessene i et akvarie, folk som blir bedt om å holde foredrag for å lære opp andre, akvarister i toppsjiktet i Norge og en person som vel blir regnet som Gudinnen av Corydoras i Norge.... Kort sagt folk som har MANGE års erfaring og enorm kunnskap.
Jeg har ikke giddet å si noe om meg selv her, for det er uvesentlig....
Jeg har hverken kardinaltetra eller gullfisk i karet mitt, så der harru bomma.
Plussmedlem
Tuppelura90
Her inne svarer dere så forskjellig at det egentlig ikke er noen vits å spørre.

Ja, du har fått forskjellige råd her. T.o.m. gullfisk var et råd i 20 liter. De lever visstnok i flere år i boller ...
Hvordan du vekter rådene er helt opp til deg.
Men rådene til noen som har hatt et tosifret antall kar i flerfoldige år og har erfaring med en mengde arter er gjerne de mest fornuftige.
milo
Vel... Du kan jo se litt på erfaringen til de som mener at gullfisk og kardinaltetra er en god ide i det lille karet ditt, og så kan du se litt på de som mener at det er en dårlig ide og som har prøvd å gi deg råd i mot. Blant de som har prøvd å gi deg råd mot finner du folk som har utdanning innen de biologiske og kjemiske prosesser som foregår i et akvarie, du finner folk som har skrevet artikler om prosessene i et akvarie, folk som blir bedt om å holde foredrag for å lære opp andre, akvarister i toppsjiktet i Norge og en person som vel blir regnet som Gudinnen av Corydoras i Norge.... Kort sagt folk som har MANGE års erfaring og enorm kunnskap. Jeg har ikke giddet å si noe om meg selv her, for det er uvesentlig....


Skal ikke herved si at jeg er uenig i ovenforstående formulering. Selvsagt bør vi se opp til utdannede akvarister, foredragsholdere, artikkelforfattere, toppakvarister samt Gudinner (?). Og suge til oss den lærdom som blir pressentert.

Nå består jo et forum av alle type akvarister, både dumme, "idioter" og
trånemme. Og - flinke, erfarne og dyktige. Kanskje ikke så rart at det til stadighet oppstår slike tråder som denne.

Kampfisk peker på et merkelig fenomen, nemlig at halvparten av forumets etablerte medlemmer, støtter opp om den virkelighets-relativisme som finnes på forumet, samt at når kunnskapen øses ut oppfattes denne som irrelevant og plagsomt støy.
Hard kost!

Hvorfor skjer dette? Kan en av årsakene være at flere av og til ønsker å oppunere og kvervulere litt ovenfor den bestående akvariske elite, som kan alt, vet alt og som mestrer det meste innen akvarismen?

Uansett - bør vi ikke glemme at det ikke "synker" like lett inn hos alle. Mange har heller ikke samme evnen til å ta til seg av det som blir presentert. Og - så har vi disse da, som ikke vil ta til seg noe som helst.


- Tore -
Plussmedlem
Tror dessverre det er bortkastet tid for meg å skrive noe mer i denne tråden. Kos deg.
Tuppelura90
Når folk går til personangrep ig begynner å kalle meg dum og dyreplager osv så synes jeg det er dårlig og liten voksent gjort. Hva har jeg gjort dere? Ytret en annen mening! Men det er jo ikke lov det tydligvis. Skulle tro dere kunne prate med fisker! Dere virker som bedrevitere alle sammen.


Når "din mening" faktisk med stor sannsynlighet vil ta livet av levende fisk og kanskje pine dem, så må du jo forstå at det ikke bare er å slenge ut av seg "meninger" i hytt og vær. Du bør tenke deg om, og spørre deg selv; "kan dette rådet mitt drepe fiskene jeg forsøker å gi råd om?" I så fall, bør du da faktisk sitte der og likevel gi din "mening"?
Det er lite poeng i å sutre over at du ikke får ytre meningene dine når det er almenn kunnskap blant gamle akvarister her inne at meningene dine medfører risiko for fiskenes liv og helse. Du bør kanskje ta det litt til deg og ikke være så snurt, men kanskje heller prøve og lære noe...
mona o
[QUOTE=Tuppelura90]Når folk går til personangrep ig begynner å kalle meg dum og dyreplager osv så synes jeg det er dårlig og liten voksent gjort. Hva har jeg gjort dere? Ytret en annen mening! Men det er jo ikke lov det tydligvis. Skulle tro dere kunne prate med fisker! Dere virker som bedrevitere alle sammen.


Når "din mening" faktisk med stor sannsynlighet vil ta livet av levende fisk og kanskje pine dem, så må du jo forstå at det ikke bare er å slenge ut av seg "meninger" i hytt og vær. Du bør tenke deg om, og spørre deg selv; "kan dette rådet mitt drepe fiskene jeg forsøker å gi råd om?" I så fall, bør du da faktisk sitte der og likevel gi din "mening"?
Det er lite poeng i å sutre over at du ikke får ytre meningene dine når det er almenn kunnskap blant gamle akvarister her inne at meningene dine medfører risiko for fiskenes liv og helse. Du bør kanskje ta det litt til deg og ikke være så snurt, men kanskje heller prøve og lære noe...

........!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap