Nybegynner med diverse spørsmål (side 2)

Ga du bakteriene noe mat i de 5 dagene som gikk før du satte inn fisk ? Hvis du ikke gjorde det, skjønner jeg at du fikk nitritt etter en uke. Da har nok mange bakterier sultet istedet for å formere seg. Men nå er du jo på rett vei
Ikke alt kom med i forrige innlegg. Har prøvd flere ganger, men det ble bare rot. Skal prøve å få lagt inn alt senere i dag.

SilverShaded: Nei, og det tenkte jeg heller ikke på, at disse må ha mat for å overleve. Mulig jeg har skutt meg selv i foten der, i og med at jeg muligens hadde filterbakterier, men sultet de ihjel på disse dagene..?
oppdt.
Ikke alt kom med på forrige innlegg.
Forts... Dvs. fra 0,2 - 0,1 - 0,05 - 0,025 -
Noen har nok overlevd, men de ble nok satt en del tilbake. Du får bare bytte vann til nitritt er helt på null (nederst på skalaen).
Om dette og rengjøre filter mediene.

Har hatt mitt Juwel 180l nå gående i 2 år, uten noen gang og tatt ut di blå/grønne filterne noen gang. Eneste jeg bytter er den hvite filten som ligger på toppen.
Den bytter jeg hver annen uke når jeg samtidig bytter ca 30% vann.

Disse blir ganske fort tette og man ser flowen går ned, men det kan lønne seg
og kjøpe en slik billig pakke med x antall meter hvit filt og klippe de til selv.
Juwel sine esker er dyre.
Ikke alt kom med på forrige innlegg, og det fungerer heller ikke å endre tidligere innlegg.
Her kommer resten av innlegget.

Forts. fra tidligere innlegg…

Etter noen dager til med 75liter vannbytte gikk nitrit gradvis nedover av seg selv…
Dvs. Nitrit fra 0,2 – 0,1 – 0,05 – 0,025 - 0,01
Konklusjonen stemmer nok da med det SilverShaded sier, at å sette nytt filter i innkjørt akvarie bør foregå over en lengre periode før det blir skikkelig innkjørt.

Guppy'ene ble etterhvert gitt vekk da de spiste opp maten til mallene, og hakket på mallene når de nærmet seg fòret. Jeg satte derfor inn 10stk. Kileflekk-/Dronningrasbora(usikker på hvilken av disse to jeg har) istedet. Jeg ser nå at 10stk. kanskje er litt lite, så mulig jeg setter inn noen flere.

Jeg satt inn èn Limnophila Sessiliflora, som jeg etterhvert har klipt stilker av og plantet rundtom. Denne vokser fort så dette har gått veldig bra. Ellers har jeg noen huler, et par røtter(av typen mangrove tror jeg) og èn moseball. Jeg har lagd til månelys som står på 1 time før og etter lyset i akvarie blir tent. Jeg har også bestilt inn en sirkulasjonspumpe til UV-filteret og en 'stream'-pumpe til mallene.

L177’en er på 7,4cm., ‘albino’ ancistrus fra 3,5 til 4cm og rasbora’ene fra 2,5 til 3,5cm. Jeg tipper jeg får reaksjoner på å sette inn en L177 i et så lite akvarie, men da den fortsatt er relativt liten, og at jeg etter hvert skal flytte èn etasje opp blir det forhåpentligvis et større akvarie. Jeg ser derfor ikke på dette som et problem nå.

Fiskene ser ut til å trives, men L177 er veldig sky og sjeldent ute om dagen. Når lyset slukkes derimot, er den rett opp på glasset. Den ser også ut til å være glad i agurk.

Planen fremover blir nok å finne en type større fisk å sette inn, så det blir mer å se på i akvariet.
Jeg leker også litt med tanken på å få tak i en brukt akvariereol å sette opp på en kjellerbod.

Dette ble nesten rene blogginnlegget. Dog tviler jeg på at jeg kommer til å lage personlig tråd, da dette akvariet blekner ifht. de fleste andre akvarier her inne, så slik ble det denne gang.

MrNielsen: Jeg har merket at de øverste filterpad’ene raskt tettes, ja. Jeg jobber på båt, og her har vi filtermatter på 25meters ruller, så jeg har tilnærmet ubegrenset tilgang på dette.
Det var mange Ancistrus i ditt "høye" kar samme kartet som brutter'n har og han fikk seg et Ancistrus par i fjor og nå er det ca 40 stk inni der Mater du ofte?? Ancistrus er noe av den mest grisete fisken du kan ha. Jeg mater mine 5 man,ons og fredag og det er med 2 tabletter hver gang. Det holder lenge... Alle er gutter (med vilje) og har hver sin hule. Det er et must, ellers kan det bli mye kamp.. Det ble det hos meg og jeg har et langt 325L akvastabil.. Lykke til
lettest å vedlikeholde bruk utvendig filtrering fluval 206 eller 306
trenger ikke alle di dupeditene bruk utvendig filtrering og varmekolbe alt du trenger og bytt vann ofte å for fiskene godt
Dinnaz: Jeg bruker knuste synketabletter i foringsautomat til mallene. De får mellom 0 og 1,5 tabletter hver dag(alt etter hvor mye som faller ut av automaten ved foring).
Jeg har også en automat med vanlig flakfor til rasbora. Disse får bare noen ''korn'' hver dag.

Simen: Jeg hører veldig mange mener at utvendig filter er bedre. Bortsett fra at det er enklere å komme til filterpad'er, hvilke fordeler oppnår man?
Mer vann volum,større filter kapasitet ok det tar lite plass i akvarie med innsug å utblås. Å mye letere å vedlikeholde rengjøring 1 gang vær 4-5 måne mye spørs hvordan du forer fisken.
Simen Sørnes
Mer vann volum,større filter kapasitet ok det tar lite plass i akvarie med innsug å utblås. Å mye letere å vedlikeholde rengjøring 1 gang vær 4-5 måne mye spørs hvordan du forer fisken.;)

Utvendig får nok bli til neste gang. Juwel sitt 'innebygde'-filter blir vel vanskelig å fjerne nå som alt er satt i gang.
Takker for tips
Det er lett bare sett i utvendig filtreing nå og la det stå en måne så fjern alt innvendig filtrering
Simen Sørnes
Det er lett bare sett i utvendig filtreing nå og la det stå en måne så fjern alt innvendig filtrering

Juwel's innvendig filterløsning er fast i karet. Det er nok heller ikke mange liter å hente på å fjerne de innvendige filterne.
Juwel innvendig filtrer
Fjernet på noen minutter selv med fisk og vann i karet.
Brukte filetringskniv for å skjære vekk siliconfestet på toppen høyre side og i bakkant av filter kasse.
Da er det bare å dra i kassen for å skjære vekk de andre silicone festene.
Også greit å gå over med glass/malingskrape for å fjerne restene.

Gjort på noen minutter.
Satt opp det andre filteret og "lempet" oppi det som var i cirax boksene og filtermedie.

kjekt å ta vare på alt det andre sånn om du skulle trenge det senere.

Om du raser innom på din nermeste zoo butikk så selger dem fester til varmekolben osv.
Men sikkert greit å kjøpe ny kolbe uansett (er vist ikkje så veldig bra disse juwel kolbene).

Om du skulle bestemme deg for utvendig og faller for fristelsen med AmTop
Regn ut pris på filter medie, AmTop må du kjøpe alt utenom, Eheim følger med alt.

Prisdiffen blir ikkje så veldig stor.
Om dem har denne i din lokale butikk.

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap