Levendefór og hvorfór (side 2)

milo
80liters balja etter en time i dag....

Ok - jeg kjente et ørlite stikk av misunnelse her nå, kjente jeg. Jeg gjorde et nytt forsøk i Østmarka i dag, og resultatet var ganske bra - både hvite og svarte mygglarver. Men altså ikke i nærheten av slike mengder som du har fanget her.

I dag fangstet jeg i små høler og pøler heller enn vann/tjern - som sagt med ganske greit resultat. Største problem var barnåler og bøss i bøtta. Men de ellers så grasiøse scalarene mine ser nå ut som litt deformerte kulefisk, og tetraene gikk rett i leksmodus. Fiskene var mao glade. Jeg skal fortsette jakten på det ultimate levendeforstedet i morgen.
milo
Stort sett hvitmygg jeg har fanget, med noe dafnier og cyclops innimellom. Men er hvitmygg jeg er ute etter på denne tiden her. Om noen uker kommer dafniene for fullt, og da blir det virkelig moro. Både i og utenfor karene. De råeste dagene står jeg igjen med over 1 kilo ferdig frasilte dafnier....

Dafnier og cyclops fanges også i smådammer?
Cathy
Dæsken milo. Det er vel hva man kaller en befolket balje. Har aldri tenkt på å fange maten selv da jeg er lat og kjøper kun frossen mat, men det hadde kanskje ikke vært dumt å teste dette en eller annen gang. Finnes det noen fine steder om hvordan man kan lese seg til litt info om hvordan man kan holde dem lengst ferske, mating eller annen lagring. Skjønner jo at det der ikke er mat for 1 dag :) (eller hva man kan søke på for å få info opp)

Jeg synes denne artikkelen var hjelpsom. Men mangler bare litt konkrete steder i nærområdet hvor det er fint å fange småkryp.

Lars Jamne
Kjører stort sett levendefor som blir levert på døren framfor å rusle rundt som en tulling i skauen med en sta bulldog og pinglete hover. For tiden går det i "hjemmebrygget" dafnier som jeg holder i 2-3 70l kar gjennom året, med litt innsats kan man holde disse året rundt og være selvforsynt med for på denne måten. Jobber også med å få litt fart i Grindalorm kulturen min igen etter et bananflueangrep i fjor som satt fen ut av spill en stund. Hadde en kultur med gammarusreker en stund, disse var like lett å holde som kirsebærreker. Har handlet litt startkulturer på www.fishgobble.com

Pinglete hov! Teleskopskaft i karbon og resten i aluminium- dette er rolls royce (eller ihvertfall bmw) innen insekthovering.

Men jeg skjønner jeg har litt å gå på når det gjelder levendefór.

Cathy
Smykketetraene mine er sære, dem ligger under maten og venter til det synker.

De trenger noe å jakte på ...
Takk for linken Akvaristian og ja kanskje det
Syns sånne små kryp er ganske så ekle (pinglekjerring da det gjelder små kryp) så jeg må lese og lære litt om det før jeg evt kaster meg over å tester det.
Plussmedlem
Svarte har jeg ikke fått enda i år...

Cyclops og dafneier fanger jeg i de samme dammene, bare noen uker senere. Antar de kommer om 2-3 uker her, og da kan jeg fange dafnier til kanskje ut i oktober....

Parkdammer er fine. Jeg fanger i dammer kranset av løvtrær.

Man lærer seg etter hvert teknikken for å unngå for mye bøss, blant annet sette hoven rett ned i vannet og ikke begynne å føre den før hele er under vann. Jo fortere man fører den, jo mer bøss virvles opp.
MEN... En gang i mellom virvler jeg opp bunnen med vilje, siden jeg da samtidig virvler opp mer larver som ligger i bøsset på bunnen.

Bruker en finmasket damhov til å fange, ikke alle butikker som har dette. Men mange BR-Leker-butikker har hov som er brukbar, bare i mindre format. Billige og funker helt greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap