Første hagedam (side 2)

blir flott dette,en fin liten oase,tenker du på noe mer på kantene ,sjekk sedumsmattene som tropex selger på facebook siden deres
Kjempe fin liten dam dette da, og om ikke lenge kommer dam plantene inn i butikkene også. Så kan du få det virkelig fint
Oi, ser kjempebra ut dette!
Wow! flott dam! Skulle ønske jeg hadde plass til noe sånt, for et drømmeprosjekt!
Da har jeg vært en tur på hytta igjen, eller hjemme hos mor og far om man vil.

Nå har de vært flittige i løpet av uken og pyntet med sten, litt bambus, noe "lyng" og noen planter og det begynner å se veldig hjemmekoslig ut De har fått gjemt det røre som stakk ut uav dammen og vannfallet har blitt støttet opp og pyntet med sten.

Det vi lurer på nå er hvor mange gullfisk kan vi ha? Jeg har målt dammen nøyere og den er på 750 - 800 liter. Lavvannsnivået varierer mellom 19 og 23 cm dybde og dypvannsnivået er ca 45 cm dypt hele veien. Jeg har i dag fininstillt flow på filteret og det filtreres 1650 l/t ganske nøyaktig, så dammen sirkulereres over 2 ganger i timen Vi har snakket litt om fisk, og har funnet ut at vi kan ofre litt av garasjen til kald vinterlagring inne. Når de overvintres kaldt så er de jo ikke så aktive og får ikke mat, så da kan man vel ha litt mindre volum på inneanlegget enn i dammen ute?

Legger med noen bilder av hvordan dammen ser ut etter uke 1. Er apsolutt en liten privat oase Gleder meg til a se den når vi har fått inn vannplanter og noen fisk
mener og ha lest et eller annet sted at 1 fisk pr hundre liter er en grei løsning,så selv om det synes lite nå hvis du kjøper små,så vokser gullfisk også,kan jo bli over 30cm,og kjøp ikke slørhaler,hehe,i tilegg så yngler gullfisk lett,så plutselig har du mange fler,dammen din er nok et eksempel på at man ikke trenger kjempedammer for og få til noe skikkelig fint,og få et løft på sin egen hage
Hei igjenn, og takk for mange fine tilbakemeldinger

Akvaforum har av en eller annen grund bestemt seg for å ikke sende meg mail når tråden oppdateres, så jeg har ikke fått med meg at det har vert tilbakemelinger her. Sikkert en liten software bug ett eller annet sted.

Misforstå meg rett. Jeg har noen drømmer om en 30.000l + koidam en eller annen gang, men jeg er overasket imponert over denne lille "2x2" dammen. Det er jo tross alt ikke størrelse det går på og det skal nok være plass til noen dammplanter og mer.

Jeg har lest litt forskjelltige ting når det kommer til liter pr fisk, men 100 pr gullfisk høres riktig ut. Jeg har litt tenkt på om man kunne kjøpe koi og solgt de vidre på rubrikk forumet her når de blir for store, men det kan vel fort bli litt bry.. Slørhaler liker jeg ikke så veldig godt. Jeg har jo Ancistrus her hjemme i akvariet og jeg har jo sett disse slørhale Ancistrus sp. De har jo blitt avlet opp i mente, men det er jo noen som liker de og.

Jeg tenker vel og begynne med 4-5 gullfisk. Må bare snakke litt med tropex. Uv lyset i filteret virker ikke, men jeg regner med at de fikser det. Skal uansett la filteret kjøre i 3-4 uker før jeg setter inn noe fisk.
Jah, noen "skikkelige" gullfisk, slik de skal se ut, (ikke trillrundt og ihjelavlet osv) er jo utrolig vakre fisk egentlig. Tror jeg har bare sett helt "vanlig" gullfisk en gang.. og det var vel på et bildet her inne, haha! huff. Trist. Men de er kjempelekre ihvertfall, så et gjeng sånne blir stas å ha i dammen! Koi er jo noe helt for seg selv, nesten synd å bare må se de ovenfra når de er i en dam, haha.

Den ser kjempefin ut, den dammen ihvertfall. Blir nok tilogmed enda bedre når den får grodd seg til litt, bli ett med naturen og sånn, hehe.
Hvis man ser på [URL=en.wikipedia.org/wiki/Goldfish]denne wikipedia siden [/URL] så er det en del gullfisk som ser litt "skjøre" ut, men det står en del fornuftig der og.

Alle gullfisk er jo avlet frem. De mest vanlige "commond goldfish" er de som er nermest villvarianten og kommer i Guld/rød, hvit, sort og gul. Så er det varianter som har modifiserte haler, farger, finner, og ØYNE!

Utifra det jeg har lest "hittil" så skal varianten: Subunkin være veldig nær commond varianten utenom andre farger. Den skal vistnok være like hardfør som den vanligste varianten og jeg synes den er ganske kul med sine koi liknende fargeflekker.

Noen som kan noe om den? Ser de har Shubunkin, gul og rød gullfisk på tropex. Kan man ha forskjellige typer i samme dam? For eksempel to rød en gul og en shubunkin?
Ja, syns den er finest, den "common goldfish", men er sjeldent jeg ser den her. Er veldig ofte disse som ser ut som golfballer her, uten at jeg kjente de igjen helt på bildet. Men er sikkert litt varianter. Ellers ser de ofte bare "feilvokste" ut syns jeg. Som om de nesten sprenges på innsiden. Bleh. Men vanlig gullfisk er kjempefin.

Den der Shubunkin var også nyyyydelig!
Ikke noe problem og ha de blanda, jeg har vell en god blanding i mine 20.
Og drar du til butikken, går de sammen i samme tank der og

[External Image]
Oii! Må huske å leite etter dammen din neste gang jeg er på Hemnes!
Der snakker man om dybde

Ser du skal overintre fisken ute. Jeg må nokk ta de med inn i kjelleren og overvintre kaldt inne som nevnt i vinter og fisk artikkelen hos dam1. Det jeg lurer litt på er hva gjør jeg med den fiskefrie damen om vinteren? Lar jeg den stå med filteret gående for å unngå at den bunnfryser, eller burte jeg tømme den, eller bare la den stå med vann uten filtrering? Har uansett en del måneder på å finne ut av det, så ikke noe hast.

Bra at de forskjellige gullfisktypene kan gå sammen. Da står man litt mer fritt til å velge.
Jeg skal fjerne alle filter om vinteren, så ikke de fryser i stykker.
Men man kan jo heller ikke sirkulere vannet med fisken i da fryser jo alt antagelig.

Din dam vill jo fylle seg med regnvann ganske fort, så er nok best og bare la vannet være. Så bytte det ut når våren kommer og alt skal i gang igjen. Duken skal jo tåle isen. Men hadde tatt inn det tekniske og gjort som bruksanvisningen sier, oppbevar pumpa i en bøtte med vann så det ikke tørker inn pakninger osv.

Jeg hadde ikke noen god løsning på inne overvintring, så her tok gravemaskinen gode
tak så det ble dypt nok
Det høres ut som en god ide.

Jeg tenker jeg kjøper inn en vinter tank eller en formstøpt dam og bygger en ramme. Jeg har mest sansynelig et tetratec 1200 filter til overs før sommeren er over siden jeg skal bygge sump til akvariet, så da bruker jeg det til vinterlagringen.

Filter og pumpe er heldigvis installert sånn at det burte gå greit å ta inn om vinteren. Jeg vet man skal slutte å mate fisken når det kommer unnder 10 grader på høsten. Det blir vel kanskje naturlig å flytte de til innelagring da. Så slipper man å stresse de når de begynner å gå i "dvale" ?
Nå er jeg en fersking selv i hage dam yrket, men syns nå det høres ut som gode planer du har. Skal du la de gå helt i dvale? eller skal du varme litt i inne tanken og fore litt?

Har selv tittet litt på den komplette tanken der, hvis det skulle skjære seg ute.
Men aner ikke hvordan jeg skal få den ned i kjelleren gjennom en trang liten dør.
Eller ha som yngeltank, hadde vært kjekt det og.
Jeg tenkte egentlig å la temperaturen synke til under 10 grader og ikke mate.

I den linken fra dam1 om overvintring så virker de som om de annbefaler og lagre kaldt inne "og la fisken dvale" Tror det er lettest å få til også, blir litt vanskelig å vite hvor mye de skal fores hvis det bare er passe kaldt.

Hvis du ikke får plass ned kjellerdøren så kunne du jo prøvd fleksibel koi balje Den er 120 "diameter" og 60 cm dyp. Det blir vel ca 675 liter. A = pi*r^2 og V = A*h og så V/1000 = liter ?
Ikke sikker på om den er beregnet til å stå med vann hele vinteren, men du kunne jo bygd en ramme?

Egentlig ikke en dårlig ide for meg heller. Den var jo betydelig rimeligere i pris
Gh og kh
Da har jeg funnet frem testkittet og gjort noen målinger av dammen.

Målingene er som følger:

PH 7
KH
Gh og kh mindre enn 1
Da har jeg funnet frem testkittet og gjort noen målinger av dammen.

Målingene er som følger:

PH 7
KH mindre enn 1
GH mindre enn 1
Co2 mindre enn 3
Nh3 0
No2 mindre enn 0.3
No3 12.5

Utifra disse målingene så ser det jo ut som om den biologiske delen av filteret er godt innkjørt. Det jeg ble litt overassket over var at GH og KH ikke hadde noe utslag. GH testen skal vel begynne som rød og gå over til grønn og KH testen skal begynne som blå og gå over til gul. Allerede etter 1 dråpe av testvesken så var GH grønn og KH gul! Har ikke testet drikkevannet her enda, men det er jo ingen ting i dammen som skal senke GH og KH, så drikkevannet har nok like lave verdier.

Fra tidligere erfaring så har jeg ikke lyst til å bruke noe buffer, for da må man drive å måle til hver gang man bytter noe vann. Burte jeg gjøre noe med dette, og i såfall hva?
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap