Får ikke utslag på ammoniakktest! (side 2)

Resultat av dagens målinger er som følgende:

NH4: 5.0 mg/l (trolig litt høyere)
NO2: 0,05 ppm
pH: et sted mellom 7,5 og 8.

Setter stor pris på innspill fra andre her!
Det er helt normalt. Somsagt går det en tid før ammoniakken begynner å forbrukes. Ikke tilsett noe mer Salmi før NH3/NH4 detter ned under 2ppm. Siden det nå er gått en uke, burde det skje ting ganske snart. Da skyter nitritt veldig fort i været
Setter virkelig stor pris på all hjelpen jeg har fått her inne! Kommer til å legge ut resultatet av målingene fra dag til dag
Ingen endringer de siste to dagene. Ammoniakk er fremdeles på 5,0 mg/l og nitrit er på 0,05 ppm. Håper det begynner å skje noe i løpet av uka.
Det vil det garantert. Innkjøring er en tålmodighetstest, og du er bare i starten enda
Fremdeles ingen endringer når det gjelder målingene. Må si jeg gleder meg som en unge til nitrit skyter i været. Mistenker at det er litt mer enn 5.0 mg/l NH4 i akvariet, er dette noe jeg burde være bekymret over?

Fikk forresten svar fra webzoo og de har sendt meg en Tetra NH4 test som erstatning. Har en mistanke om at det ikke bare er jeg som har hatt problemer med NH4 testen fra JBL.
Vel, for mye ammoniakk virker mot sin hensikt og kan stoppe prossessen. Ikke la det bli over 5ppm. Hvis du mener nivået er over 5, så bytt litt vann for å få ned konsentrasjonen.
Har hatt en mistanke om at konsentrasjonen av NH4 er litt for høy. Jeg foretok meg nettopp et vannbytte på litt under 20 liter. Ser frem til å måle konsentrasjonen igjen i morgen, forhåpentligvis ligger den på rundt 3 eller 4 mg/l.
Da ordner det seg nok etter hvert. Mulig det tar litt mer tid nå før det blir fart i sakene. Skjønner ikke at noen kan lengte etter høye nitritt-verdier.. Det er gørr kjedelig å ha det sånn i ukesvis...jeg slutter å måle nitritt når toppen kommer, jeg. Daglig nitritt-måling da er bare dyre dråper bortkastet. Så begynner jeg igjen når 3 uker er passert. Men måler selvsagt NH3/NH4 og justerer med Salmi etter behov hver dag.
Heldigvis har jeg ikke noe hastverk, det tar den tiden det tar På den lyse siden får jeg mer tid til å tenke ut hvordan akvariet skal se ut og hvilke fiskearter jeg skal ha.
Tusen takk for rådet, dråpetester er ikke akkurat billige...
Bra innstilling...du blir nok en god akvarist
Takk, det håper jeg virkelig
Sliter med å finne ut hvordan jeg skal innrede akvariet. Foreløpig er det bare sand, filter og varmekolbe i det. Tenker hvertfall at jeg skal skaffer planter når innkjøringen går mot slutten.
Lurt å ha noen hurtigvoksende planter under innkjøringen, de hjelper med nitrogenomsetningen. Dessuten får plantene en periode hvor de får etablere seg i fred uten fisker som napper i dem.

Når det gkelder innredning : et gost tips er å ikke lage det for komplisert. Ting har en tendens til å virke kunstig og overfyllt hvis man putter inn for mye stæsj. Bruk tid på å velge ut steiner og/eller røtter som har en iøynefallende form, og test på stuegulvet hvordan de best kan kombineres. Og det enkle er altså ofte det beste
Tusen takk for gode tips! Planlegger å ha noen stener i akvariet, i tillegg til planter selvfølgelig. Ønsker at det skal se naturlig ut
Når det gjelder arter har jeg tenkt litt på corydoras adolfoi som bunnfisk. Dette er selvfølgelig bare en tanke, har ikke bestemt meg for noe som helst enda.
Basert på dagens målinger var NH4 konsentrasjonen fortsatt litt for høy. Regner derfor med at det er den for høye konsentrasjonen av NH4 som har resultert i at prosessen har gått litt sakte frem til nå. Byttet litt under 10 liter vann for å være på den sikre siden og føler meg ganske trygg på at konsentrasjonen er der den skal være nå.
Dagens målinger:
NH4 = 4-5 mg/l
pH = 7,5

Konsentrasjonen av NH4 er endelig rundt der den burde være. Nå burde vel også prosessen gå fortere, tatt i betrakning at det ikke lenger er for mye NH4 i karet?
Det blir nok fart på det nå, men bare målinger kan vise hvor mye tid som har gått tapt. Noe bakterier har du nok fått, så det er bare å vente og se.
Fortsatt ingen endring i akvariet. Tror nok at hele prosessen stoppet helt opp på grunn av den høye konsentrasjonen av ammoniakk. Det er fire dager siden jeg fikk konsentrasjonen ned til der den burde være. Ser for meg at jeg begynte på null igjen og da burde det ta noen dager før nitrit skyter i været.

Hvis det ikke skjer noe i løpet av et par dager nå, så ta et 60% vannbytte og innstill ammoniakk på nytt.
Takk for svar! Satser på at det skjer noe de neste dagene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap